120468

30 هزار تن زغالسنگ طبس به چین صادر شد

دنیای معدن - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: در هفته گذشته 30 هزار تن زغالسنگ حرارتی از معدن کالشور شهرستان طبس به چین صادر شده است.

مرتضی جلالی فرد اظهار داشت: با سرمایه گذاری شرکت چینی در چشم انداز دو ساله پیش بینی می شود، روزانه 5 هزار تن زغالسنگ حرارتی به این کشور صادر شود.

وی ادامه داد: پروانه بهره برداری معدن زغالسنگ کالشور 100 هزار تن در سال است و حمل این فرآورده در حال حاضر با کامیون انجام می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس بیان کرد: هماهنگی ها و نشست های متعددی با اداره کل راه آهن شرق کشور مستقر در طبس انجام شد که در حال طراحی ایستگاه بارگیری زغالسنگ در ایستگاه «ریزو» برای حمل این ماده هستند.

جلالی فرد یادآور شد: با احداث این ایستگاه، زغالسنگ حرارتی از طبس تا بندرعباس با راه آهن حمل می شود و پس از آن با کشتی به مقصد چین ارسال می شود.

وی ادامه داد: معدن یاد شده در 110 کیلومتری غرب طبس قرار دارد و در حوزه زغال حرارتی مزینو واقع شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: شهرستان طبس دارای شش ناحیه اصلی پروده، مزینو، نایبند، آبدوغی، کلشانه و کالشور است و ناحیه زغال دار کالشور در بلوک زمین شناسی « کلمرد» طبس قرار دارد.

جلالی فرد با بیان اینکه زغالسنگ طبس شامل دو نوع کک شو و حرارتی است، افزود: بیشترین استفاده زغال کک شو مربوط به ذوب آهن اصفهان است و زغال حرارتی عمدتا به چین و ترکیه صادر می شود.

وی اظهار کرد: طی دو سال گذشته در معدن زغالسنگ کالشور مراحل آماده سازی انجام شد و در بخش واردات ماشین آلات، 45 دستگاه کامیون دامپتراک و هفت دستگاه لودر، بولدوزر و دریل واگن از چین وارد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس افزود: این شهرستان دارای چهار کارخانه زغالشویی است که سه کارخانه در حال بهره برداری و یک کارخانه در حال ساخت است.

جلالی فرد ادامه داد: با تکمیل آخرین کارخانه زغالشویی ظرفیت کارخانه های زغالشویی سالانه به حدود 3 میلیون تن زغال می رسد.

وی با بیان این که ذخایر زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود، افزود: ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از 5 میلیارد تن است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس افزود: سالانه 1.7 میلیون تن زغالسنگ از حوزه معادن زغالسنگ طبس استخراج می شود و بیش از 4 هزار نفر در حوزه معادن زغالسنگ منطقه مشغول به کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید