120396

آلایندگی واحدهای قدیمی کارخانه سیمان تهران/ سازمان محیط زیست فشاری به کارخانه های آلاینده نمی آورد

دنیای معدن - یک مقام آگاه با بیان اینکه استاندارد آلایندگی کارخانه ها در ایران فاصله زیادی با استانداردهای اروپایی دارد،گفت: نصب فیتلر مناسب در یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان با سرمایه گذاری 10 تا 15 میلیارد تومانی امکان پذیر است ولی هم اکنون فشاری از سوی سازمان محیط زیست بر کارخانه های آلاینده وجود ندارد.

یک مقام آگاه در ارزیابی وضعیت آلایندگی کارخانه های سیمانی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر کارخانه های سیمانی از گاز به عنوان سوخت خود استفاده می کنند و مصرف مازوت محدود شده است.

وی ادامه داد: همچنین حدود 70 تا 80 درصد کارخانه های سیمانی که با سرمایه گذاری های جدید طی 10 سال گذشته ایجاد شده اند، دارای فیلترهای جدید هستند که نسبت به کارخانه های قدیمی، میزان آلایندگی کمتری دارند.

* آلایندگی واحدهای قدیمی کارخانه سیمان تهران

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان کشور به حدود 80 میلیون تن رسیده و فیلترهای جدید در کارخانه هایی که طی سال های اخیر ایجاد شده و یا مورد بازسازی قرار گرفته اند، نصب شده است.

این مقام آگاه در مورد آلایندگی کارخانه سیمان تهران و تأثیر آن بر هوای این کلان شهر نیز گفت: این کارخانه دارای واحدهای قدیمی و جدید است که واحدهای جدید وضعیت بهتری دارند و از فیلترهای جدیدتری برخوردار هستند، اما واحدهای قدیمی، آلایندگی بیشتری را ایجاد می کنند.

* سازمان محیط زیست فشاری به کارخانه های آلاینده وارد نمی کند

به گفته وی، در کشورهای دیگر، سرمایه گذاری مناسبی برای نصب فیلتر کاهنده آلودگی در کارخانه های سیمان صورت می گیرد و از روش های جدید برای کنترل آلودگی این کارخانه ها استفاده می شود، اما در ایران فشار زیادی بر کارخانه های سیمان از سوی سازمان محیط زیست وارد نمی شود و به همین دلیل، آلودگی کارخانه ها بالاست.

این مقام آگاه تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری لازم در کارخانه های سیمانی انجام شود، با نصب فیلترهای جدید، میزان آلودگی این کارخانه ها به صفر خواهد رسید و میزان گاز CO نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: برای نصب این نوع فیلترها در یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان، بین 10 تا 15 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که با حمایت دولت امکان انجام این کار وجود دارد.

به گفته وی، در حال حاضر استانداردهای مربوط به میزان آلایندگی کارخانه های سیمان ایران با استانداردهای اروپایی فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید