120391

آمادگی خارجی ها برای توسعه طلای زرشوران/بانک DHF آلمان به ایران می آید

دنیای معدن - مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه شرکت های خارجی در حوزه های تیتانیوم و روی وارد عمل شده اند، گفت: در معادن طلای زرشوران برای افزایش تولید از 2 تن به 5 تن شرکت های معتبر بین المللی آمده اند.

مهدی کرباسیان، مدیرعامل ایمیدرو در باره تاثیر افزایش قیمت سنگ آهن بر صادرات سنگ آهن و رونق صنایع فلزی، گفت: یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی است. جلوگیری از خام فروشی ابعاد مختلفی دارد و اولین بعد آن این است که ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد می‌شود و خود این موجب می‌شود اشتغال ایجاد شده و توسعه برای کشور ممکن شود.این مسئله فقط در حوزه سنگ آهن نیست بلکه در کل حوزه‌ها این حرف رهبری یک بحث راهبردی و اساسی است.

وی افزود: در حقیقت ظرفیت‌های خوبی که کشور ما در حوزه معدن و حوزه سنگ آهن وجود دارد وقتی ممزوج با گاز شود،می‌توانیم بگوییم که یکی از محوری‌ترین تولیدکننده‌های فولاد در دنیا خواهیم شد و فولاد نیز یکی از زمینه‌های توسعه‌ای هر کشور است.

آن طور که فارس گزارش داده، مدیرعامل ایمیدرو ادامه داد: وقتی جلوگیری از خام فروشی می‌شود به این معنا است که تولیدکننده‌های ما می‌توانند بهره‌برداری بهتر و ارزش افزوده بهتر داشته باشند اما زمانی که ما نتوانیم بازار داخلی داشته باشیم مجبور هستیم صادر کنیم و صادر کنندگان ما بعضاً برای سرمایه‌گذاری نیاز دارند که در مدت زمان کوتاهی مواد معدنی را به صورت خام صادر کنند تا بتوانند منابع مالی را برای سرمایه‌گذاری به دست بیاورند؛ در واقع چون منابع مالی ما محدود است ما مجبور به این کار هستیم.

وی افزود: شرکت‌های بزرگی مانند گل‌گهر و چادرملو سال‌ها سنگ آهن صادر می‌کردند و این موجب شد بتوانند کارخانه‌های کنسانتره و گنداله و حتی کارخانجات فولادی احداث کنند. البته صادرات مواد معدنی خام نباید ادامه‌دار داشته باشد که خوشبختانه الان پروژه‌های نیمه تمام کنسانتره و گندله به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین کارخانه آهن اسفنجی که تا روزهای آینده افتتاح خواهد شد و این موجب می‌شود که دیگر برای صادرکننده صادرات مواد خام عقلایی نباشد؛ ولی زمان محدود است و دولت باید دقت کند که تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ آهن دچار مشکل نشوند.

کرباسیان درباره راهکارهایی که دولت باید به کار ببندد تا تولیدکننندگان کوچک با مشکل مواجه نشوند گفت: اولین توصیه این است که اصرار داریم خودشان کنسرسیوم شوند و هزینه‌های قیمت تمام شده خودشان را کاهش بدهند به خاطر اینکه هزینه‌های ثابتشان بالا است و تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌ آهن و حتی کارخانجات کنسانتره باید قراردادهای بلند مدت ببندند و به آنها تضمین بدهند که جنس آنها را می‌خرند و در کنار این، دولت هم باید کمک کند که معدن کاران کوچک و متوسط منافعشان تأمین بشود.

*ورود شرکت‌های خارجی به معادن تیتانیوم و روی ایران
مدیرعامل ایمیدرو در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی در پسابرجام، گفت: در 3 حوزه معدن و صنایع معدنی استقبال خوبی از سوی خارجی‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه اولین حوزه که مهم‌ترین حوزه هم به شمار می‌آید حوزه فناوری است، گفت: ما یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه معدنی داریم که به خصوص به فناوری و تکنولوژی مربوط می‌شود و خوشبختانه شرکت‌های معتبر بین‌المللی شروع به مشارکت با ایران در این زمینه کرده‌اند.

کرباسیان ادامه داد: به طور مثال اخیراً بزرگترین شرکت‌های مشاوره‌ای خارجی آماده همکاری با شرکت‌های ایرانی با مشاورهای ایرانی هستند و تکنولوژی را آورده‌اند؛ مثلاً شرکت‌های خارجی در حوزه تیتانیوم و حوزه روی وارد عمل شده‌اند و در حوزه‌های طلا و مس دارند وارد می‌شوند و همه اینها موجب خواهد شد که ما بتوانیم بهره‌وری را افزایش بدهیم، تکنولوژی روز را بیاوریم و انتقال و تبادل اطلاعات کنیم.

*شرکت‌های خارجی برای افزایش تولید طلای زرشوران آماده‌اند
وی با بیان اینکه مهمترین نکته‌ در این رابطه تأمین مالی پروژه‌ها است، گفت: در پروژه‌های بزرگ که خوشبختانه اخیراً شروع کرده‌اند در بندر پارسیان یا طلای زرشوران و امثال آنها شرکت‌های معتبر بین‌المللی آمده‌اند چنانکه در حوزه پارسیان 10 شرکت معتبر بین‌المللی اسناد فاینانس و EPCF و در زرشوران هم اسناد BOT خریده‌اند.

وی گفت: در معادن طلای زرشوران برای افزایش تولید از 2 تن به 5 تن از شرکت‌های معتبر بین‌المللی آمده‌اند.

کرباسیان ادامه داد: در هفته آینده یکی از بزرگترین بانک‌های آلمانی به نام DHF بعد از گذشت 12 سال که رابطه‌اش را با ایران قطع کرده بود به ایران می‌آیند و آنها اظهار علاقه کرده‌اند که روز یکشنبه با آنها ملاقات داشته باشیم.

*به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی نیاز داریم
معاون وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن، گفت: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که تا پایان برنامه ششم بایستی 30 میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و انتظار می‌رود که حجم زیادی از این میزان سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران خارجی تأمین شود.

کرباسیان گفت: الان در حوزه فولاد برای رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد با شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، آلمان، کره و ژاپن در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل ایمیدرو در پاسخ به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی قرار است تکنولوژی را به ما بفروشند و یا مستقیماً خودشان وارد عمل شوند، گفت: در بعضی قسمت‌ها به تکنولوژی نیاز نداریم. مثلاً در حوزه آهن اسفنجی ما کاملاً خوداتکا هستیم و همچنین در حوزه فولادی تنها بعضی از ماشین‌آلات را نیاز داریم که وارد کنیم.

وی تصریح کرد: در بعضی از حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و این نکته را نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی و سپس بازار برای ما دارای اهمیت است چون اگر ما تولید کنیم و نتوانیم صادرات انجام بدهیم بازار داخلی قفل می‌شود لذا سرمایه‌گذاری خارجی برای تداوم صنعت معدنی و آهنی لازم است چون زمانی که تولید انجام می‌دهد در تلاش است تا زمینه‌های صادراتی آن را فراهم آورد.

*زمان می‌برد تا بازارهای دنیا پس از پیروزی ترامپ به تعادل برسند
کرباسیان در مورد انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ و اینکه این مسأله چقدر بر بازارهای آهن و صنایع معدنی داشته باشد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور یک شوک در تمام بازارهای اقتصادی دنیا ایجاد کرد و ریزشی که در بازارهای بورس لندن، نیویورک، ژاپن، هنگ‌کنگ و امثال آن اتفاق افتاد نشان می‌دهد این پیروزی به بازار شوک وارد کرده است و اگر دقیقاً بخواهیم بیان کنیم این است که بازارها زمان ‌می ‌برد تا تعادل خود را دوباره پیدا کند.

وی ادامه داد: برای اینکه این تعادل شکل بگیرد باید رئیس جمهور آمریکا مستقر شده و سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی خود را اعلام کند.

مدیرعامل ایمیدرو تاکید کرد: نکته‌ای که خیلی‌ها دقت نمی‌کنند این است که در آمریکا فرد حاکم نبوده و سیستم حاکم است و نقش رئیس جمهور در حدود 10 تا 15 درصد بر سیاست‌های آمریکا تأثیرگذار است، لذا به نظر می‌رسد از آنجایی که امیدواریم آمریکا به عظمت جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران پی برده باشد بحث برجام که در دولت دموکرات اوباما امضا شده در دولت جمهوری‌خواه ترامپ هم پایدار بماند.

وی گفت: جمهوری‌ خواهان اگر بر اساس عقلانیت تصمیم بگیرند دقت می‌کنند که منافع ملی آمریکا در همراهی و همکاری با ایران که قدرت منطقه‌ای و حتی بین‌المللی به حساب می‌‌آید، خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید