120358

کف‌های جدید قیمتی برای فلز سرخ

دنیای معدن -انتخاب غیرمنتظره دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بازارهای کالایی را با جهش‌های شدیدی روبه‌رو‌ کرد. با پایان یافتن هفته اول پساانتخابات نشانه‌های این موضوع به خوبی نمایان شده است. قیمت‌های محصولات فلزی، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، فولاد و... با روند افزایشی روبه‌رو‌ شده است. این روند در مورد مس یکی از شدیدترین رشدهای هفتگی را در حدود 40 سال گذشته نمایندگی می‌کند. به‌طوری‌که قیمت فلز سرخ در یک هفته گذشته در حدود هزار دلار افزایش را تجربه کرده که این میزان رشد در 4 دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

در حال‌حاضر بهای مس در بازارهای جهانی و بورس لندن به نزدیکی 6 هزار دلار در هر تن رسیده است، در حالی که ماه گذشته درست در همین ایام بهای مس زیر 4 هزار و 700 دلار در هر تن بود. سپتامبر همین کالا در حدود 4 هزار و 500 دلار در هر تن بود. به این ترتیب بهای این کالا در بازارهای جهانی از مرز 5 هزار دلار در هر تن گذشت و کف جدیدی را برای خود شناسایی کرد که افق‌های جدیدی برای بازار مس ایجاد کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به این ترتیب باید انتظار آن را داشت که قیمت مس سقف‌های جدیدی را نیز در آینده تجربه کند.

این در شرایطی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی تا حدی کاهش یافته و این نشان می‌دهد که قیمت مس فارغ از بهای مولفه‌های اثرگذار رشد کرده که این مسأله می‌تواند افزایش مداوم و رشد صعودی قیمت را تهدید کند. در مقابل برخی کارشناسان جهانی می‌گویند ممکن است وعده‌های ترامپ برای رونق بخش‌های زیرساختی عملیاتی شود و این موضوع تقاضا را برای کالاهای پایه افزایش می‌دهد و در نتیجه انتظار می‌رود بهای مس در بازارهای جهانی در ارقام بالاتر از گذشته باقی بماند. این در حالی است که تقاضا در اقتصادهای بزرگی همچون چین و هند نیز افزایشی پیش‌بینی می‌شود، به عبارتی محرک‌های رشد قیمتی برای بهای مس دیده می‌شوند. در هر حال کاهش اندک بهای مس در روز جمعه حرکت مس برای رسیدن به نقاط تعادلی جدید را نوید می‌دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ فلزات صنعتی موفق‌ترین و به عبارتی برنده اصلی پیروزی ترامپ هستند، به‌طوری‌که یکی از مدیران کالایی در بانک SAXO می‌گوید پتانسیل‌های رشد قیمت مس بروز کرده است.

بازگشت رونق به بازار مس

در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد» روند قیمت‌های داخلی محصولات مسی در بازار داخلی و بورس کالا صعودی شده و افزایش مداوم قیمت مس به‌خصوص در هفته گذشته در مبادلات روز گذشته مس در بورس کالا اثر خود را نشان داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته بورس کالای ایران شاهد عرضه 10 هزار تن مس مفتول شرکت ملی صنایع مس بود که 960 تن از این محصول در شرایط مچینگ و در بهای 20 هزار و 218 تومان به فروش رسید. این در حالی است که در هفته ماقبل آن قیمت این کالا 18 هزار و 300 تومان بوده است.

کارشناسان داخلی می‌گویند افزایش ناگهانی بهای مس در بورس کالا که به بازار آزاد نیز سرایت کرده، ناشی از پیش‌بینی فعالان بازار از حباب قیمتی در بازار مس در نتیجه هیجانات ناشی از انتخاب ترامپ بوده و این هیجانات به‌زودی فروکش کرده و قیمت‌ها به حالت عادی بازخواهند گشت. به عبارتی فعالان این بازار معتقدند باید خریدها را در این تالار فعلا به تعویق انداخت تا بازار به شرایط عادی برگردد. حال اگر به تقاضا برای محصول مذکور در آبان ماه دقت کنیم، می‌بینیم که تقاضا در این ماه روند افزایشی قابل‌توجهی را تجربه کرده است و باید گفت به‌طور مشخص در بازار تقاضا وجود دارد و توقف خرید در روز گذشته بنا بر سیاست صبر و مشاهده در این بازار است. در معاملات روز گذشته شرکت ملی مس همچنین 2 هزار و 500 تن مس کاتد عرضه کرد که 4 هزار و 800 تن تقاضا برای آن شکل گرفت. تقاضا برای مس کاتد در آبان بیش از 20 هزار تن بوده و این بیش از مقادیر ماه‌های گذشته بوده است. قیمت این محصول دیروز به 19 هزار و 425 تومان رسید که در حدود 2 هزار تومان بالاتر از قیمت‌های هفته قبل برای این محصول بوده است.

به عقیده فعالان پایین‌دستی صنعت مس، در حال‌حاضر دو موضوع در بازار مس قابل‌بررسی است؛ نخست آنکه متناسب با رشد تولید در بخش‌های اقتصادی انتظار می‌رود میزان تقاضا برای فلزات پایه از جمله مس افزایش یابد که شاید بخشی از رونق فعلی را باید به پای این موضوع نوشت. مسأله دیگر روند افزایشی قیمت‌های جهانی برای این محصول است که در کنار رشد نسبی قیمت دلار در یک ماه گذشته باعث رشد قیمتی برای این محصول شده است. به همین دلیل از روند تغییرات عرضه و تقاضا برای این محصول استفاده کردیم که هر دو فاکتور روند رو به رشدی را در ماه‌های مهر و آبان طی می‌کنند. به این ترتیب باید گفت بازار مس به دوران رونق خود نزدیک شده و در حال طی کردن این مسیر است.

در نهایت باید گفت بازار مس از دو بعد مسیرهای روشنی را برای آینده رقم زده است؛ نخست رونق مبادلات آتی مس در بازارهای جهانی است که باعث شده سرمایه‌گذاری‌ها به سمت این صنعت و بازار سوق پیدا کند. موضوع دیگر اما تغییرات شدید در اقتصادهای وابسته به این صنعت است. به‌عنوان مثال رونق در بازار نفت، رونق در بخش کسب و کار یا حمل و نقل و... این موضوعات در بازار داخلی نیز نمود خواهد یافت و به این ترتیب باید گفت متناسب با بازار جهانی، فلز سرخ در داخل نیز روندهای صعودی برای این فلز آغاز شده است و احتمال بازگشت از این مسیر به ارقام گذشته بعید به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید