120251

این هفته، پروژه تاریخی تیتانیوم کهنوج اجرایی می‌شود

دنیای معدن - اجرایی شدن برجام دستاوردهای بسیاری برای بخش معدن و صنایع معدنی به همراه داشت، اما یکی از مهم‌ترین‌دستاوردهای آن برای بخش معدن انتقال فناوری‌های روز دنیا بود که تا پیش از اجرای برجام بسیار سخت انجام می‌شد.

از سوی دیگر این اتفاق باعث شد مشاوران خارجی در اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی حضور پررنگ‌تری داشته باشند که می‌توان به حضور مشاوران خارجی در حوزه تیتانیوم اشاره کرد.


نگاه ویژه صمت به حوزه معدن
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) در بازدید از غرفه روزنامه صمت در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات ضمن تشکر از سرویس معدن این روزنامه، اظهار کرد: سرویس معدن در روزنامه گسترش صمت توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته است. این موضوع باعث شد معدن و صنایع معدنی که یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، در سایر روزنامه‌ها نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد و رقابتی را میان مطبوعات ایجاد کند. مهدی کرباسیان تصریح کرد: روزنامه گسترش صمت در حوزه وسیع معدن، نظرات کارشناسان و فعالان معدن را جمع‌آوری کرده و تنها به سخنان مسئولان بالادستی معدن توجه نمی‌کند. این موضوع یکی از نکات مثبت این روزنامه است.


انتقال فناوری مهم‌ترین نکته برجام
اجرایی شدن برجام دستاوردهای بسیاری برای بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله معدن و صنایع معدنی داشت. رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به پرسش خبرنگار صمت درباره دستاورد برجام برای بخش معدن و صنایع معدنی، بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که پس از برجام در حوزه معدن و حتی صنعت افتاد، این است که توانستیم از فناوری‌های روز دنیا و مشاوران خارجی و دارای علم، در بخش‌های یاد شده استفاده کنیم. کرباسیان افزود: پیش از دستیابی به توافق ایران و ۱+۵، استفاده از مشاوران و فناوری‌های نوین روز دنیا کار بسیار دشواری بود که با هزینه‌های گزافی به‌دست می‌آمد. اما در حال حاضر بزرگترین و بهترین مشاوران معدن و صنایع معدنی در مذاکرات، مناقصه‌ها و قراردادها شرکت می‌کنند. با چنین اقدامی شاهد انتقال فناوری و دانش روز به کشور هستیم. به گفته وی، طرح تیتانیوم که سال‌ها راکد مانده بود از مشاور استرالیایی و پیمانکار ایرانی- استرالیایی بهره می‌برد در حالی که تا سال‌های گذشته امکان همکاری وجود نداشت. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تامین مالی نیز بیان کرد: در حال حاضر بندر پارسیان به مناقصه عمومی رفته و آخرین گزارش‌ها حاکی است که ۱۰شرکت معتبر خارجی ازجمله کره، چین و شرکت‌هایی از اروپا و ۴ شرکت ایرانی در آن شرکت کرده‌اند که برخی از شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی شریک هستند. کرباسیان در ادامه اضافه کرد: بندر پارسیان در سال ۱۳۹۱، به مناقصه عمومی بین‌المللی رفت که تنها چند شرکت ایرانی در آن حضور داشتند و آنها نیز اعلام کردند توان مالی ندارند به همین دلیل آن مناقصه برگزار نشد. در حال حاضر برخی از شرکت‌هایی که در مناقصه شرکت کرده‌اند روش BOT و برخی دیگر EPCF را قبول کرده‌اند.


بودجه قانونی ایمیدرو را بدهند
رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که قرار است چه مقدار بودجه به منطقه بندر پارسیان اختصاص یابد اظهار کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انتظاری از سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور برای تخصیص بودجه به این منطقه ندارد اما انتظار ما این است ۷۰درصد بودجه قانونی این سازمان که برای فروش اموال ایمیدرو بوده و پول آن به خزانه کشور رفته، به سازمان بازگردد. این رقم در سال جاری ۱۰۰۰میلیارد تومان است. اما در کنار این رقم، ایمیدرو ۱۵۰۰میلیارد تومان نیز از دولت طلب دارد. درصورتی که همین مبالغ به ایمیدرو داده‌شود برای ما کافی خواهد بود. وی همچنین درباره پیشنهادات ارائه شده از سوی ایمیدرو به ستاد اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: مهترین نکته‌ای که به آن اعتقاد داشته و به دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال کرده‌ایم این است که معدن و صنایع معدنی یکی از محورهای اساسی است در نتیجه باید پررنگ‌تر از گذشته باشیم. به گفته کرباسیان، یکی از پیشنهادات ما این است که سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ۵۰۰میلیون دلار افزایش پیدا کند و حوزه ایمیدرو وامی۳میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی دریافت کند. ایمیدرو می‌تواند با استفاده از این مبلغ نزدیک به ۴ تا ۵ برابر آن را به‌صورت جذب سرمایه‌گذار خارجی با ایرانیان خارج از کشور داشته باشد و پروژه‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه، مس، خوزستان، هرمزگان و... را اجرا کنیم.


طرح‌های فولادی در نوبت راه‌اندازی
وی همچنین در ادامه بازدید از دیگر غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: طرح تیتانیوم کهنوج که تا ۳سال پیش به‌عنوان پروژه‌ای به تاریخ پیوسته از آن یاد می‌شد، هفته جاری به‌طور رسمی عملیات اجرایی را آغاز می‌کند. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، کرباسیان با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور طرح ساخت کارخانه‌های تیتانیوم اجرایی می‌شود افزود: هدف از اجرای طرح تیتانیوم، در گام نخست تولید ۱۳۰هزار تن کنسانتره و ۷۰هزار تن سرباره تیتانیوم است. کرباسیان در این بازدید که ناصر بزرگمهر مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شمس‌الدین سیاسی‌راد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری و حسین منصوری مدیر روابط عمومی ایمیدرو، وی را همراهی می‌کردند، اظهار کرد: نخستین کارخانه تولید گندله در منطقه سنگان نیز در ماه‌های پیش رو راه‌اندازی می‌شود. به گفته کرباسیان، این کارخانه از سوی شرکت فولاد مبارکه احداث شده و از ظرفیت تولید سالانه ۵میلیون تن برخوردار است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین خبر داد که ۳ کارخانه تولید آهن اسفنجی شادگان، میانه و نی‌ریز از مجموعه فولادهای استانی در نوبت راه‌اندازی قرار دارند. کرباسیان، راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فرآوری مواد معدنی را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این طرح‌ها مواد خام را فرآوری کرده و سبب ارتقای ارزش‌افزوده بخش معدن می‌شوند. رییس هیات عامل ایمیدرو درباره برنامه اکتشاف اظهار کرد: برنامه اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر مربعی که از دو سال پیش آغاز شده در حال ارائه نتایج است به طوری که شاهد کشف معادن بزرگ‌مقیاس در بخش‌های سنگ‌آهن، مس، طلا و... حتی معادن عناصر با ارزش بالا، همچون لیتیوم خواهیم بود. دیدار ۴ ساعته کرباسیان از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری کشور که با اهدای گل و ارائه یک نسخه از عملکرد ایمیدرو انجام شد، شامل حضور در غرفه‌های روزنامه دنیای اقتصاد، صمت، عصر اقتصاد، اعتماد، تعادل، جهان صنعت، جهان اقتصاد، اطلاعات، ایران، آسیا، ستاره جنوب و همچنین خبرگزاری‌های ایلنا، ایرنا، فارس و باشگاه خبری توانا، ایسنا، تسنیم، ایمنا، مهر، پارسینه، اقتصاد آنلاین، بورس ۲۴ و نیز غرفه‌های دانشکده خبر و راهیان نور بود. رییس هیات عامل ایمیدرو پس از اتمام برنامه، دیداری جداگانه با معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید