120249

اختصاص اعتبار مورد نیاز منطقه ویژه پارسیان

دنیای معدن - روسای سه کمیسیون اقتصادی، عمران و صنایع و معادن خواستار اختصاص بودجه و اعتبار مورد نیاز این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شدند.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی، محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران و عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن سه رییس کمیسیون‌های اقتصادی مجلس هستند که بر اهمیت طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان و تطبیق اهداف این طرح با اهداف تعیین‌شده در بیش از ۶۰ بند از ۱۰ سند بالادستی و سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید کردند. در نامه‌ای که به همین منظور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از سوی روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال شده آمده است: طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان ازجمله طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که از سال ۱۳۸۴ موافقتنامه آن بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌عنوان دستگاه اجرایی این طرح مبادله شده است. در این نامه همچنین بر هدف احداث این منطقه که استقرار و تولید ۴میلیون تن فولاد در سال، ۱۸میلیون تن محصولات صنایع پتروشیمی، ۶۰۰هزار تن آلومینیوم، ۴۳۰۰ مگاوات برق، احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۴۰میلیون تن و تاسیسات آب شیرین‌کن است تاکید و اعلام شده این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاری افزون‌بر ۴۰/۳میلیارد دلار در بخش غیردولتی که در حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان است نیاز دارد. به گفته روسای سه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکنون ۴ واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰/۲میلیارد دلار تعهد سرمایه‌گذاری در منطقه و یک واحد آلومینیوم با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلار تعهد شروع به کار کرده‌اند.


اعتبارات تخصیصی پرداخت نشده است
در همین راستا به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان این منطقه یکی از ۳۰ منطقه اقتصادی مصوب کشور است و مهم‌ترین پروژه ملی حال حاضر کشور به شمار می‌رود.
حسن شاهرخی به صمت گفت: این منطقه برای ۷۰هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰۰هزار نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: به این پروژه از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی سالانه ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومان اختصاص می‌یابد اما پرداخت نمی‌شود و آنچه تاکنون برای اجرا و پیشرفت این پروژه کمک شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بوده است.


استقبال شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارسیان
منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، از مجموعه‌های زیرپوشش ایمیدرو است که در نظر دارد با اجرای طرح بندر، یکی از زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه به منظور ایجاد صنایع پتروشیمی، فولاد، آلومینا، نیروگاه، آب شیرین‌کن و... را فراهم آورد و گفتنی است ۱۰ آبان ماه جاری از سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح بندر پارسیان دعوت به عمل آمد و طرح احداث بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان، برای اجرا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت. (ایمیدرو) چندی پیش اعلام کرد، این طرح از سرمایه‌گذاران دعوت کرده تا برای تهیه اسناد «پیش ارزیابی کیفی» اقدام کنند. براساس فراخوان اعلام‌شده، متقاضیان می‌توانند پیشنهادهای خود را به دو صورت «بی‌اوتی» (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) یا «ایی‌پی‌سی‌اف» (طراحی و مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت، همراه با تامین مالی) ارائه دهند. رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با صمت نیز در پاسخ به این سوال که ایمیدرو برای تکمیل پروژه منطقه ویژه پارسیان چه اعتباراتی را از دولت درخواست کرده است، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انتظاری از سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور برای تخصیص بودجه به این منطقه ندارد اما انتظار ما این است که دارایی‌های این سازمان که ۷۰درصد بودجه قانونی این سازمان از محل فروش اموال ایمیدرو بوده و پول آن به خزانه کشور رفته به سازمان بازگردانده شود. این رقم در امسال ۱۰۰۰میلیارد تومان است. اما در کنار این رقم ایمیدرو ۱۵۰۰میلیارد تومان نیز از دولت طلب دارد. مهدی کرباسیان در ادامه اضافه کرد: بندر پارسیان در سال ۱۳۹۱، به مناقصه عمومی بین‌المللی رفت که تنها چند شرکت ایرانی در آن شرکت کردند که آنها نیز اعلام کردند توان مالی نداشته و به همین دلیل مناقصه برگزار نشد. این در حالی است که در حال حاضر شرکت‌هایی که در مناقصه شرکت کرده‌اند برخی روش BOT را قبول کرده و برخی EPCF را قبول کرده‌اند.


امضای تفاهمنامه با «سیتیک»
شرکت «عمرانی سیتیک» از چین و ایمیدرو، سه تفاهمنامه امضا کردند که تفاهمنامه دوم درباره مشارکت سیتیک در اجرای فاز نخست بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان است. خرمی‌شاد افزود: براساس همین تفاهمنامه، طرف چینی تاسیسات آب‌شیرین‌کن پارسیان را نیز احداث می‌کند. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، امیر خرمی‌شاد معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی از سوی ایمیدرو و تائو تانگ به عنوان رییس شرکت «عمرانی سیتیک» (CITIC Construction)، این اسناد را امضا کردند. خرمی‌شاد در این مراسم گفت: براساس تفاهمنامه اول، طرف چینی در حوزه‌هایی که ایمیدرو معرفی می‌کند، تا سقف ۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گفته معاون ایمیدرو، فاز نخست اسکله پارسیان دارای ۴ پست است که از ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۹میلیون تن برخوردار است. وی درباره آینده این پروژه گفت: در فازهای توسعه، تعداد پست‌های بندر به ۱۹ و ظرفیت نهایی به ۴۰میلیون تن خواهد رسید. معاون ایمیدرو تاکید کرد: ما بخشی از فعالیت‌های این سازمان را به سمت توسعه امور زیرساختی همچون بندر هدایت می‌کنیم تا ضمن ارائه خدمات لازم به سرمایه‌گذاران، قابلیت تولید اقتصادی و رقابتی نیز افزایش یابد.


پروژه‌های اولویت‌دار منطقه پارسیان و لامرد
طرح فاز نخست بندر پارسیان برای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۹میلیون تن پیش‌بینی شده است. این بندر از بخش‌های مختلفی همچون ۱۵۰۰ متر موج‌شکن اصلی، ۴ پست اسکله کالای «عمومی، کانتینری، فله خشک و مایع» به طول ۱۰۸۰ متر، اجرای دایک استحصال به طول ۵۶۰ متر، لایروبی تا عمق ۱۵/۴- متر نسبت به CD (سطح تراز آب) تشکیل شده است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان با مساحت ۹۸۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه و در غرب استان هرمزگان، واقع شده است. این منطقه، برای اهداف کلانی همچون استقرار صنایع سنگین همچون فولاد، آلومینیوم، آلومینا، پتروشیمی و صنایع پشتیبان همچون نیروگاه و آب‌شیرین‌کن بندر و اسکله در نظر گرفته شده است. گفتنی است براساس سیاست‌های برنامه چهارم توسعه از سال ۱۳۸۴ مطالعات مکان‌یابی استقرار صنایع انرژی‌بر در راستای جلوگیری از خام‌فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی، افزایش صادرات غیرنفتی و استفاده بهینه از ذخایر مشترک میادین گازی ایران و قطر آغاز شد و درنهایت در سال ۱۳۸۹ با مساحتی نزدیک به ۱۰هزار هکتار در ۳۰ کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی‌علیه غربی استان هرمزگان و در مرز ۳ استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه نهایی محل استقرار صنایع انرژی‌بر انتخاب شد و به تصویب هیات وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید