120158

خارجی‌ها، دو برابر ایرانی‌ها استقبال کردند

۲۰۰ غرفه از ۵ کشور، سهم «ایران کان مین ۲۰۱۶» از مهمانان خارجی

دنیای معدن - دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه که از شنبه ۱۵ آبان شروع به‌کار کرده و تا سه‌شنبه ۱۸ آبان ادامه دارد،

از جنبه بین‌المللی پذیرای حدود ۲۰۰ شرکت مرتبط با معدن و صنایع معدنی از آلمان، چین، کره‌جنوبی، ترکیه و فنلاند است که تعداد آنها دوبرابر شرکت‌های ایرانی است. براساس اطلاعات مندرج در نقشه نمایشگاه، تعداد غرفه‌های ایرانی به ۱۰۰ عدد می‌رسید. این تعداد شرکت غیرایرانی را می‌توان گواه جذابیت بخش معدن و صنایع معدنی در روزهای بعد از برجام دانست و این پیام را در خود دارد که سرمایه‌گذاران و فروشندگان تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی به خوبی این فرصت را درک کرده و در حال رقابت با یکدیگر هستند. در حقیقت نمای کلی نمایشگاه «ایران کان‌مین ۲۰۱۶» بیشتر به حضور ایرانیان در نمایشگاه‌های خارجی شباهت دارد تا حضور خارجی‌ها در کشور ما. خبرنگار صمت در بازدید از این نمایشگاه در گفت‌وگو با تعدادی از غرفه‌داران خارجی، از دغدغه‌ها، برنامه‌ها و اهداف حضورشان در این نمایشگاه پرسید. وجه اشتراک دغدغه‌های آنها مشکلات ناشی از تبادلات مالی و تحریم بانک‌های ایرانی بود. همگان بر مزیت معادن ایران در تنوع و تکثر مواد معدنی تاکید داشتند و معتقد بودند معادن ایران بیش از آنچه هست، توانایی و ظرفیت رشد و شکوفایی دارد.


فرصت ۵ ساله برای بهبود بازار جهان
لِزِر هوآنگ از چین، مهندس پردازش مواد معدنی و مدیر پروژه در شرکت سینوران، شرکت تولیدکننده تجهیزات معدنی و متالورژی در چین است. او در گفت‌وگو با خبرنگار صمت توضیح داد: در ۲ سال گذشته بیش از ۵ مرتبه در ایران حضور یافتم و علاوه بر ایران در نمایشگاه‌های شیلی، امریکا و کانادا هم بوده‌ام. می‌توانم بگویم سطح برگزاری نمایشگاه در ایران با این کشورها برابر است. وی افزود: همچنین مایلم محصول شرکت خود را در بازار ایران معرفی کنم، هر چند به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها ایران نمی‌تواند با دلار امریکا معامله کند و مسائلی بر سر راه مبادلات مالی وجود دارد که شرایط کار را سخت می‌کند. اگرچه پس از مذاکرات شرایط تسهیل شده است اما کافی نیست. او در ادامه، نظر خود را درباره بخش معدن ایران این طور مطرح کرد: دو سال پیش که برای نخستین بار به ایران آمدم، بخش معدن ایران از نظر رشد کمی، همانند صنعت معدن چین در ۲۰سال پیش بود. معتقدم با رفع تحریم‌ها و امکان ارتباط ایران با دنیای بیرون، صنعت معدن این کشور می‌تواند بهتر فعالیت کند. او درباره وضعیت کنونی بخش معدن جهان توضیح داد: بخش معدن در سطح جهانی رو به افت است. در چین هم مقدار زیادی آهن، فولاد و مس تولید شده که در شرایطی کنونی انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت به فروش برسد. به نظر من برای بهبود اوضاع نیاز به فرصت زمانی ۵ ساله داریم، هر چند به تازگی قیمت روی و آهن رشد کرده که نشانه خوبی است.
وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته، چین در ساخت‌وساز شکوفایی خوبی داشت تا اینکه قیمت ساختمان بالا رفت و دولت قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرد تا قیمت خانه را پایین بیاورد. این اتفاق به افت بازار ساخت‌وساز انجامید و به دنبال آن قیمت فلزات پایین آمد که بازار چین و جهان را در رکود برد. هوآنگ همچنین تعطیلی معادن زغال‌سنگ در چین را تایید کرد و افزود: اخباری که درباره آلودگی هوای چین منتشر شده درست است. در نتیجه آلودگی هوا بسیاری از معادن زغال‌سنگ چین تعطیل شده‌اند و تنها معادنی که متعلق به دولت هستند، باقی مانده‌اند.


معامله با ایرانی‌ها ریسک دارد
نیکلاس پِن‌کله، مدیر اجرایی شرکت دینولیفت که یک شرکت فنلاندی فعال در زمینه تولید تجهیزات هوایی معدن است نیز در گفت‌وگو با صمت به دیدار اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر تجارت فنلاند اشاره کرد و گفت: چنین اتفاقی نشان می‌دهد که دو کشور در سطح عالی تمایل به ارتباط دارند. ما نیز به‌عنوان یک شرکت فنلاندی مایل به فعالیت تجاری مقابل با ایران هستیم، اما مانع بزرگ موجود، تبادلات ارزی است که معامله با شرکت‌های ایرانی را به ریسک تبدیل می‌کند.وی افزود: اما در صورت تحقق این اتفاق و افزایش تبادلات، هم ایران از نظر ذخایر معدنی، پربار به نظر می‌رسد و معادنی دارد که برای مشتریان فنلاندی قابل توجه است و هم ایرانی‌ها می‌توانند از دانش فنلاند به ویژه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند، به‌ویژه اینکه فنلاند به دلیل برودت زیاد در کشور خود در این زمینه تمرکز و تبحر زیادی دارد و می‌تواند این تجربه را در بخش معدن ایران به اشتراک بگذارد. پروفسور گرهارد بکس، استاد زمین‌شناسی دانشگاه پلی‌تکنیک افغانستان در چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی و ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و همزمان با برگزاری این نمایشگاه اجرا شد، گفت: به عنوان یک زمین‌شناس که در کشورهای توسعه‌یافته فعال بودم و به‌عنوان استادی که ۵ سال در افغانستان کار کرده‌ام، معتقدم وضعیت زمین‌شناسی در کشورهای در حال توسعه مثبت است. ایران معادن بسیار غنی دارد و من خوشحالم که به‌عنوان یک زمین‌شناس، فرصت حضور در نمایشگاه ایران در زمینه معدن و صنایع معدنی را داشته‌ام. وی با اشاره به اینکه توسعه می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد افزود: دسترسی به ذخایر معدنی می‌تواند در رشد اقتصادی یک کشور در حال توسعه نقش بسزایی ایفا کند.


جای خالی غول‌های معدنی
مشاهدات صمت حاکی از این است که با وجود حضور فعال و پرشور شرکت‌کنندگان خارجی که موجب خوشحالی شرکت‌های داخلی نیز شد چرا شاهد تنوع حضور کشورها به‌ویژه کشورهای معدنی در این نمایشگاه نبودیم؟
در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته «ایران کان‌مین ۲۰۱۶» از کشورهای معدنی فقط ۴ کشور حضور دارند و جای شرکت‌های کشورهای همسایه و منطقه از جمله شرکت‌های ترک، روس، عرب، هند و همچنین غول‌های معدنی جهان خالی است.

دیدگاهتان را بنویسید