120087

خودروهای برقی، وابسته بازار مواد معدنی

دنیای معدن - بی‌اچ‌پیبیلتون انگلیسی-استرالیایی در جایگاه بزرگترین شرکت معدنی جهان، ماشین‌های برقی را عامل جدیدی در رونق تقاضای مس در بازار جهانی معرفی می‌کند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد

که در سال جاری میلادی که کمتر از دو ماه به پایان آن مانده، در بورس فلزات لندن، مس ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و در حالی که سایر فلزات صنعتی و مواد خام سازنده فولاد در امسال میلادی از نظر ارزش رشد کرده‌اند، مس فقط ۴درصد رشد کرد و قیمت آن با کاهش ۲۶درصدی در ژانویه سال جاری به قیمت ۶ سال پیش رسید.

به نقل از ماینینگ، به دنبال افزایش تعداد ماشین‌های برقی و استفاده از مس در موتور این ماشین‌ها به رونق مس در بازار جهانی امید بسیار می‌رود. ویکی بینس معاون مدیرعامل بازاریابی مواد معدنی بی‌اچ‌پی در این باره توضیح می‌دهد: در موتور احتراقی وسایل نقلیه مرسوم ۲۰ کیلوگرم مس استفاده می‌شود. در ساخت موتور خودروهای هیبریدی که از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت در رانش استفاده می‌کند، مقدار مس ۴۰ کیلوگرم است و در خودروهای برقی، این عدد به دو برابر افزایش می‌یابد و به ۸۰ کیلوگرم می‌رسد. به دنبال این اتفاق، بی‌اچ‌پی در ادامه گزارش خود تخمین می‌زند تا سال ۲۰۳۵ میلادی برابر با ۱۴۱۳ خورشیدی، نیاز سالانه بازار جهانی به مس ۸/۵ میلیون تن افزایش یابد که برای این شرکت جای خشنودی بسیار دارد، زیرا ۲۷درصد از کل فروش آن به مس اختصاص دارد و این فلز پس از سنگ‌آهن با سهم ۳۴درصدی در میان سایر محصولات بی‌اچ‌پی رتبه دوم را دارد. میزان فروش دیگر محصولات بی‌اچ‌پی براساس نوع محصول معدنی نیز به این شرح است؛ نفت ۱۳درصد، گاز ۹درصد، زغال‌سنگ انرژی ۳درصد، زغال سنگ متالوژی ۱۱درصد و سایر مواد ۳درصد بود. این‌درصدها در نموداری که از وب‌سایت شرکت بی‌اچ‌پی گرفته شده، نشان داده شده است. بینس در ادامه می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم در میان همه محصولات، مس نخستین ماده معدنی باشد که به روند تعادلی بازار برمی‌گردد. بنا بر ارزیابی بی‌اچ‌پی، درحال‌حاضر حدود ۱/۱میلیارد وسیله نقلیه سبک در جهان وجود دارد که یک میلیون آنها برقی هستند. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۵ میلادی برابر با ۱۴۱۳ خورشیدی ۱۴۰میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جاده‌های استرالیا باشند که برابر است با ۸درصد کل ناوگان حمل‌ونقل کشور که دربردارنده ۱/۸میلیارد خودرو است. بیبس معتقد است با رشد خودروهای هیبریدی، علاوه بر مس، آلومینیوم نیز به‌نوبه خود از گرایش خودروها به سبک‌تر شدن بهره‌مند می‌شود و از آنجایی که خودروی برقی یا الکتریک برای تامین نیروی رانش موردنیاز به جای موتور درون‌سوز از باتری‌ای که به ماده معدنی لیتیوم نیاز دارد استفاده می‌کند، با رشد خودروهای برقی علاوه بر مس و آلومینیوم می‌توان به رشد ماده نوظهور لیتیوم هم امید داشت. البته خودروهای برقی پدیده‌های چندان نوظهوری نیستند و نخستین نمونه‌های آنها در قرن نوزدهم میلادی ظاهر شدند، اما تولید انبوه اتومبیل احتراقی، قیمت آنها را دچار افت شدید کرد تا اینکه در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی، دوباره خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت اما به تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نینجامید. از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها برای قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای، تحول اساسی در تولید خودروهای برقی انجام شده است. از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی، کاهش چشمگیر آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت است.

دیدگاهتان را بنویسید