120015

آغاز صادرات سیمان از زمستان در بورس کالا

دنیای معدن -معاون بورس کالای ایران از انجام توافق های نهایی برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خبر داد. بخش عمده این سیمان قرار است به بازار های عراق، افغانستان و برخی کشور های آسیای میانه صادر شود.

تکنولوژی نسل دوم صنعت سیمان بیش از 5سال عرضه سیمان را در بورس کالا به تعویق انداخت. اکنون قرار است با توافق هایی که بین تولید کننده های سیمان انجام شده این محصول با تعیین یک قیمت پایه که هیچ تولید کننده ای از طریق آن متضرر نشود، به بازار های جهانی عرضه شود.

هم اکنون در دنیا کارخانه های سیمان با تکنولوژی نسل چهارم فعالیت می کنند اما تکنولوژی تولید سیمان در ایران نسل دومی است. اقتصاددانان برآورد کرده اند که هزینه تمام شده سیمان با تکنولوژی نسل چهارم 50درصد کمتر از نسل سوم و سیمان تولید شده با تکنولوژی نسل سوم 50درصد کمتر از نسل دوم است.

به این ترتیب قیمت سیمانی که در کارخانه های مدرن تولید می شود، بسیار ارزان تر است. موضوع تفاوت قیمت تمام شده موضوعی بود که سال ها عرضه سیمان را در بورس کالا به تعویق انداخته بود چرا که قیمت تمام شده تولید کارخانه به دلیل تکنولوژی و همچنین هزینه حمل ونقل یکسان نبود. کارخانه هایی که در نزدیک مرز قرار دارند هزینه حمل ونقل کمتری برای صادرات می پردازند.

این موضوع سال ها مورد اختلاف تولید کننده ها بود اما اکنون با توافق هایی که انجام شده قرار است یک قیمت پایه صادراتی برای سیمان از سوی انجمن تعیین شود. هم اکنون نزدیک به 40کارخانه سیمان در ایران وجود دارد که سالانه در حدود 70میلیون تن سیمان تولید می کنند. از زمستان امسال با عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا یک قیمت پایه از سوی خود انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تعیین و به بورس کالا برای عرضه اعلام می شود تا کسی نتواند از طریق قیمت شکنی به بازار ضربه بزند و منجر به زیان دیگران شود. از سوی دیگر قرار است این صادرات با هماهنگی گمرک و سازمان توسعه تجارت فقط از مبدأ گمرک و با گواهی معامله بورس کالا انجام شود.

جزئیات و نحوه عرضه سیمان

در همین رابطه علی پناهی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی از انجام توافق نهایی برای عرضه سیمان در بورس کالا خبر داد و گفت: با توافق هایی که از سوی انجمن کارفرمایان سیمان انجام شده است در تلاشیم تا سیمان را تا پایان سال در بورس کالا عرضه کنیم.
او افزود: پس از مذاکرات انجام شده توافق شد تا سیمان با تعیین قیمت پایه توافقی از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به بازار های دیگر عرضه شود و برای تعیین این قیمت انجمن به توافق رسیده است.

او توضیح داد: هم اکنون در مرحله دریافت اطلاعات تازه از عملکرد تولید و فروش شرکت های تولید کننده سیمان هستیم تا هرچه سریع تر مقدمات عرضه سیمان از طریق رینگ صادراتی فراهم شود.معاون بورس کالا ادامه داد: برای انجام مقدمات کار باید هماهنگی هایی با گمرک انجام شود تا عرضه کالا از سوی تولید کننده ها از طریق گمرک با گواهی معامله بورس کالا انجام شود.

پناهی با بیان اینکه صحبت های مقدماتی میان گمرک و انجمن کارفرمایان سیمان انجام شده است، تأکید کرد: مشابه این روش قبلا در مورد قیر اعمال شده است. این کار به این دلیل است که دامپینگ قیمت انجام نشود و هیچ تولید کننده ای متضرر نشود. او تصریح کرد: بنا به درخواست انجمن از تولید کننده ها درخواست کرده ایم تا اطلاعاتشان را برای فراهم شدن زمینه عرضه به روز کنند.

عرضه سیمان از زمستان

عبد الرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با پیگیری های متعدد انجمن سیمان و همکاری بورس کالای ایران، شاهد رفع موانع صادرات سیمان از بورس کالا هستیم به طوری که پیش بینی می شود از زمستان سال جاری این طرح عملیاتی شود. شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات گمرکی صادرات سیمان از بورس حل شده است؟ گفت:

بله، موانعی که برای صادرات از سمت گمرک وجود داشت، خوشبختانه با رایزنی و بررسی های اخیر برطرف شده به طوری که قرار است گمرک فقط با برگه معامله بورس کالا، اجازه خروج سیمان از کشور را دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه به مزایای ورود سیمان به رینگ صادراتی اشاره کرد و افزود:

با عرضه سیمان صادراتی در بورس کالای ایران می توانیم قیمت ها را در مرز رقابتی قرار دهیم و از این طریق، دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کنیم. وی در پایان به عرضه سیمان در رینگ داخلی بورس کالا اشاره کرد و گفت: بعد از رونق سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به بازارهای جهانی، برای عرضه این محصول در رینگ داخلی نیز برنامه هایی داریم البته برای این کار هنوز زود است چراکه ابتدا باید با افزایش حجم صادرات، بازار داخلی را که دارای مازاد عرضه است، متعادل کنیم و پس از آن، عرضه های داخلی سیمان در بورس شروع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید