119861

تعامل سازنده با کشورهای معدنی در فضای نمایشگاهی

دنیای معدن - دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران کان‌مین ۲۰۱۶، ۱۵ تا ۱۸ آبان با مشارکت خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار خواهد شد.

تمایل فعالان معدنی ایران برای حضور در نمایشگاه و ارائه ظرفیت‌های معدنی فرصت مناسبی برای جذب سرمایه و همچنین همکاری مشترک با شرکت‌های بزرگ معدنی است زیرا امروز با برداشته شدن تحریم‌ها و تغییر نگرش دیگر کشورها در روابط بین‌المللی با ایران، شاهد حضور گسترده‌ای از کشورهای خارجی در نمایشگاه ایران کان‌مین خواهیم بود. در کنار این رویداد بزرگ، چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و ششمین کنفرانس معدنی نیز برپا خواهد شد. ازجمله نکات مثبت این دو رویداد، حضور قشر متخصص و دانش‌آموخته معدن و صنایع معدنی دیگر کشورهاست. بنابراین، فعالان بخش معدن ایران از دولتی‌ها تا بخش خصوصی باید از این فرصت بزرگ، به شکل هوشمندانه استفاده ببرند.
حمایت از برگزاری همایش‌های معدنی
تجمیع و ادغام این دست از نمایشگاه‌ها منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود. چندی پیش رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه برگزار شده برای اجرای هرچه بهتر نمایشگاه بزرگ کان مین به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: اگر دست‌اندرکاران اجرایی کنفرانس‌های مختلف در حوزه معدن و صنایع معدنی، بعد از اتمام یک کنفرانس، برای دوره بعدی برنامه‌ریزی کنند بازاریابی موفقی خواهیم داشت و در کنار آن به سود خواهیم رسید.
مهدی کرباسیان درباره برگزاری ششمین کنفرانس مهندسی معدن که با همکاری مشترک خانه معدن ایران و انجمن مهندسی معدن قرار است همزمان با نمایشگاه ایران کان‌مین ۲۰۱۶ در آبان برگزار شود نیز اظهار کرده بود: به نظر می‌رسد این کنفرانس بیشتر بر مباحث علمی تکیه داشته باشد.
وی گفته بود: مشخص کردن تعداد سمینارها و اقداماتی که قرار است در سال ۹۶ برگزار شود می‌تواند اثرگذار باشد و به‌طور قطع وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو نیز از آنها حمایت خواهند کرد تا در نهایت کار بزرگی در حوزه بین‌المللی انجام دهیم.


بهبود فضای کسب‌وکار در معدن
سازمان نظام مهندسی معدن ایران وظیفه تامین امنیت معادن و به نوعی افزایش بهره‌وری معادن را دارد و آشنایی با دانش روز و ارتقای کارشناسان این سازمان همواره احساس می‌شود. بنابراین ایجاد ارتباط با دیگر کشورها برای انتقال دانش فنی، آنها را در رسیدن به اهداف‌شان یاری می‌کند. در این زمینه سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در دوره جدید فعالیت خود، تعامل با بخش خصوصی را در پیش گرفته و در برگزاری نمایشگاه و همایش‌های معدنی با آنها همراه شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در زمینه برگزاری نمایشگاه مشترک با خانه معدن ایران گفته بود: در سال گذشته با شروع دوره پنجم فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصمیم گرفته شد با دیگر سازمان‌ها و تشکل‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم. شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز مصوب کرد تا نمایشگاه این سازمان به شکل تجمیع با نمایشگاه خانه معدن ایران برگزار شود.
نادعلی اسماعیلی‌دهج اظهار کرده بود: صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد بر تجمیع نمایشگاه‌های معدنی است. بر این مبنا سازمان نظام مهندسی معدن ایران اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ تنها یک نمایشگاه برگزار می‌شود و این دو ارگان در بقیه نمایشگاه‌های معدنی که قرار است از سوی بخش خصوصی برپا شوند حضور نخواهند داشت.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار خانه معدن ایران، نمایشگاه خوب و قابل قبولی برپا خواهد شد. از آنجایی که در دوران پسابرجام هستیم، امید است نمایشگاه در سطح قابل قبولی برگزار شود و شرایط متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی داشته باشد.
اسماعیلی دهج بر این باور است که معدن موتور اقتصادی صنعت است. بخش معدن به‌عنوان یک بخش زیربنایی باید با دیگر بخش‌ها در تعامل باشد. درحال‌حاضر، شرایط پسابرجام بهترین فرصت برای بخش معدن است که فعالان معدنی و شرکت‌های بزرگ با معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شوند. یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه، آماده کردن بستر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. امید است با این نمایشگاه درها باز شده و سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند.


همکاری و هدف مشترک معدنی‌ها
به گزارش صمت، تجمیع و همکاری دولت و بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه‌های معدنی، مزیت‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن داشتن تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف تعریف شده در بخش معدن و صنایع معدنی است. در این باره رییس هیات مدیره خانه معدن ایران معتقد است نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود زیرا برخلاف سال‌های گذشته، در خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی معدن ایران، فارغ‌التحصیلان معدنی، فعال هستند با یک هدف بسیار مهم نسبت به برگزاری نمایشگاه مشترک اقدام کرده‌اند.
به گفته محمدرضا بهرامن راضی کردن شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه است زیرا هر دو طرف انتظار برگزاری نمایشگاه مطلوب را دارند. حال با قرار گرفتن این دو بخش در کنار یکدیگر می‌توان زمینه را برای بهره بردن از این نمایشگاه در زمان قابل قبول فراهم کرد و اطلاعات واقعی را در اختیار آنها گذاشت.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن ایران و خانه معدن ایران با حمایت‌های مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و پس از برنامه‌ریزی انجام شده در یک ماه گذشته، به برپایی نمایشگاه یادشده در ۱۵ تا ۱۸ آبان با حضور خارجی‌ها و شرکت‌های بزرگ ایرانی اقدام کرد. همچنین در کنار نمایشگاه، کنگره بین‌المللی معدن با همکاری انجمن مهندسی معدن و تیم علمی دانشگاه‌ها برپا خواهد شد.
حمایت دولت از نمایشگاه
فضای پساتحریم فرصت مناسبی در اختیار فعالان بخش معدن ایران قرار داده که در صورت برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه می‌توانند راه بازگشت رونق به بخش معدن ایران را پیدا کنند.
به گفته دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‌المللی معدن خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران بر یکپارچه‌سازی رویدادهای معدنی تاکید دارند. در این زمینه نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی (ایران کان‌مین)، کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی و کنفرانس مهندسی معدن ایران با مشارکت و حمایت مهم‌ترین فعالان این حوزه همچون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در یک زمان و یک مکان برگزار می‌شوند.
سروش فولادچی با بیان این مطلب به تغییر شرایط در فضای پسابرجام برای فعالان اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی می‌دانند که در صورت به نتیجه نرسیدن برجام عزمی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی به جا نمی‌ماند زیرا در فضایی که با محدودیت‌های بین‌المللی همراه باشد در عمل نمی‌توان با دنیای خارج ارتباط برقرار کرد.
به گزارش معدن‌نامه، وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: برجام این امیدواری را به وجود آورد که فضایی جدید برای ادامه کار در اقتصاد ایران به وجود آمده و می‌توان با استفاده از آن فعالیت‌هایی را انجام داد. این انرژی مثبت بین فعالان اقتصادی کشور حاصل برجام است و بازیگران اقتصاد کشور با شور و شعفی دو چندان به توسعه فعالیت‌های خود روی آورده‌اند.
دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‌المللی معدن در ادامه به تاثیر برجام بر معدن اشاره کرده و گفته است: فعالان بخش معدن ایران، یکی از دلایل عقب‌ماندگی معادن کشور را نداشتن دسترسی به فناوری‌های جدید و روز دنیا می‌دانند.
وی بر این باور است که نامساعد بودن فضای کسب و کار سبب شده برخی از سرمایه‌گذاران در فضای پساتحریم وارد فعالیت‌های معدنی نشوند. بنابراین بهبود فضای کسب‌وکار و احترام به رای شورای‌عالی معادن به‌عنوان فصل‌الخطاب، یکی از نیازهای عمده بخش معدن کشور است.


ارتباط منطقی با سرمایه‌گذاران
به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط حاکم بر فضای معدن و ارتقای سطح دانش و فناوری، ایجاد ارتباط با کشورهای پیشرو در عرصه معدن و معدنکاری از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در فضای پسابرجام می‌توان با تکیه بر بهبود روابط ایران با این دست از کشورها، زمینه حضور شرکت‌های بزرگ معدنی را در ایران فراهم کرد تا ضمن معرفی ظرفیت‌های معدنی ایران، زمینه همکاری مشترک و انتقال دانش فنی روز جهان به معادن و صنایع وابسته به آن فراهم شود. در این زمینه فولادچی گفت: مجهز شدن به دانش روز، ارتباط منطقی با سرمایه‌گذاران بین‌المللی و تعامل سازنده با جهان را می‌توان به‌عنوان زیرساخت‌های انکارناپذیر برشمرد. تاکید مسئولان عالی نظام بر اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه بیش از پیش به منابع ملی را روشن می‌کند؛ امری که پس از برجام و با همت همه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و مجریان، چشم‌انداز روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود.
به گفته دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‌المللی معدن، ارتباط ۲ سویه با فعالان و دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی در جهان، نیازمند برگزاری و شرکت منظم در رویدادهای تخصصی است و نقش انجمن‌های صنفی و علمی در آن بیش از هر امری، ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی امروزه شاهدیم در موضوعات مختلف، رویدادهای تخصصی متنوعی با موضوع یکسان در زمان‌ها و محل‌های مختلف برگزار می‌شود. این امر در بسیاری مواقع سبب بروز مشکلات متعددی برای مخاطبان و همچنین شرکت‌کنندگان در این رویدادهاست. او ادامه داد: صرف هزینه‌های موازی، نداشتن امکان مشارکت همه فعالان در این رویدادها به دلیل مشغله‌های مالی و زمانی و همچنین سردرگمی مخاطبان و مشارکت‌کنندگان برای انتخاب و اولویت‌بندی آنها برای حضور و استفاده بهینه، مواردی است که می‌تواند هدف اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی باشد.
به گفته فولادچی تاکید متولیان اصلی حوزه معدن و صنایع معدنی و عزم ۳ نهاد صنفی و علمی بزرگ معدنی کشور یعنی خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران بر یکپارچه‌سازی رویدادهای معدنی با هدف جلوگیری از تفرق مخاطبان داخلی و خارجی می‌تواند زمینه ثبت این مهم را در تقویم بین‌المللی متخصصان، به عنوان بزرگترین رویداد معدنی ایران فراهم کند.


صنعتی شدن نگاه‌ها به معدن
براساس آمار و اطلاعات موجود، در کنار دوازدهمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران کان مین ۲۰۱۶، علاوه بر برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی معدن، شاهد برگزاری ششمین کنفرانس معدنی نیز خواهیم بود. حضور دانشگاه‌های خارجی در این کنفرانس و ارائه مقالات علمی از سوی آنها ازجمله مهم‌ترین اتفاقات این کنفرانس معدنی است. در این زمینه چندی پیش دبیر ششمین کنفرانس معدن اظهار کرده بود: تجمیع نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی و کنفرانس‌ها و کنگره‌های بین‌المللی باعث می‌شود نگاه صنعتی‌تری داشته باشیم و انجمن مهندسی معدن رویکرد پژوهشی پیدا کند.
به گفته امید اصغری، اطلاع‌رسانی لازم برای کنفرانس انجام شد که نتیجه آن ارائه مقاله‌های بسیار داخلی و خارجی در این کنفرانس بود. تلاش‌ها در اطلاع‌رسانی بین‌المللی، منجر به ارسال۲۰مقاله خارجی برای ارائه در این کنفرانس شد.
وی افزود: در بخش داوری، بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های داخلی اعلام آمادگی کردند و جلسات بسیاری گذاشته شد تا وضعیت مقالات به سرانجام برسد. تلاش بر این است که سخنرانان کلیدی این کنفرانس به‌طور مشترک از کشورهای اروپایی باشند. کشورهای آلمان، استرالیا، فرانسه و گرجستان در این کنفرانس حضور دارند و درباره موضوع‌هایی همچون اکتشاف، استخراج، محیط‌زیست و دغدغه‌هایی که در بخش معدن وجود دارد سخنرانی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید