خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
شنبه، 28 دی 1398 - 19:22   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
  حل مشکلات کارگری کارخانه فولاد سیاهدن ابهر و فولاد پارس آرما شفق و فولاد قزوین
  تولید فولاد چین به مرز یک میلیارد تن رسید
  تولید فاز نخست گندله سازی مادکوش تا پایان امسال
  فولاد خوزستان در کنار مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان
  راه حل بورسی مناقشات آهنی/ تمام زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود
  از رویکردهای مهم فولاد هرمزگان حضور فعال در بازارهای صادراتی است
  فولاد مبارکه، پیشتاز بومی‌سازی صنعت فولاد کشور است
  عملیات اجرایی بزرگترین طرح تولید مواد پایه صنعت الومینیوم و فولاد کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد
  تداوم تولید در فولاد مبارکه یعنی زنده بودن بسیاری از صنایع کشور
  طراحی و ساخت دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا با حمایت و همکاری فولاد مبارکه
 
   اخبار ورزشی  
  سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان معرفی شد
  ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان یکی از بسترهای مهم اجتماعی و فرهنگی است
  بانوان کاراته کار فولاد خوزستان قهرمان مسابقات باشگاهی شهرستان اهواز شدند
  فولاد خوزستان قهرمان مسابقات تنیس روی میز ایمیدرو شد
  قهرمانی تیم فوتسال فولاد هرمزگان ذر مسابقات کارگری هرمزگان
  قهرمانی تیم والیبال بانوان فولاد خوزستان
  اعتماد به نفس واقعی با ورزش رزمی جودو
  مربی رزمی کار فولاد خوزستان مقام اول را بدست آورد
  کسب مقام سوم بانوی قایقران فولادی
  نخستین پیروزی فولاد هرمزگان در لیگ دسته سه فوتبال
- اندازه متن: + -  کد خبر: 119772صفحه نخست » سایر صنایعدوشنبه، 10 آبان 1395 - 17:02
تولید لیتیوم سالانه ۱۱ درصد رشد می‌کند
 تولید لیتیوم سالانه ۱۱ درصد رشد می‌کند دنیای معدن -حدود ۲۱۶ سال پیش شیمیدان برزیلی، خوزه بونیفاسیوجندراده کانی پتالیت را در معدن یوتوی سوئد پیدا کرد، اما روی آن هیچ پژوهشی انجام نداد تا اینکه ۱۷ سال پس از آن در سال ۱۸۱۷ میلادی برابر با ۱۱۹۵ خورشیدی شیمیدان سوئدی یوهان آگوس آرفودسن در آزمایشگاه یاکوب‌برسلیوس دریافت که در این کانی عنصر تازه‌ای وجود دارد.
  

این عنصر تازه، ترکیب‌هایی همانند سدیم و پتاسیم را می‌پذیرفت تنها با این تفاوت که کربنات و هیدروکسید آن کمتر در آب حل می‌شد. برسلیوس این ماده قلیایی را لیتیون نام داد و فلز درون آن را لیتیوم و حالا پس از گذشت بیش از ۸۰۰ سال از آن تاریخ لیتیوم دارد تبدیل به چیزی بسیار کاربردی‌تر از یک فلز ناشناخته می‌شود آن هم در ابعادی که بازار مواد معدنی دنیا را از خود متاثر کند. در حال حاضر این فلز از شوره‌زارهای آرژانتین و استرالیا استخراج می‌شود و به تازگی هم بولیوی از افزایش تمرکز خود بر ذخایر لیتیومش خبر داده است. دلیل افزایش توجهات به این ماده معدنی نیز به بیشتر شدن کارآیی آن در باتری‌های لیتیومی برمی‌گردد که انرژی مورد نیاز بسیاری از ابزار مربوط به فناوری‌های نو از جمله خودروهای برقی، گوشی‌های هوشمند و پنل‌های خورشیدی را تامین می‌کند. باتری‌های لیتیومی بالاترین چگالی انرژی را فراهم می‌کنند و نسبت به باتری‌های نیکل‌کادمیم به طور تقریبی دو برابر انرژی دارند. این باتری‌ها به دشارژ کامل نیاز ندارند و می‌توان از جریان بالاتری برای شارژ و دشارژ آنها استفاده کرد بدون اینکه باتری آسیب ببیند و حالا اخبار، حاکی از افزایش قیمت لیتیوم در بازار جهانی است که پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش قیمت تا ۶ سال آینده ادامه داشته باشد. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، پس از بیش از ۳برابر شدن قیمت لیتیوم در سال جاری میلادی، دیگر چیزی نمانده تا این ماده معدنی که هنوز دارد آهسته آهسته پا به بازار مواد معدنی جهان می‌گذارد و چندان هم جدی گرفته نمی‌شود، تبدیل به عنصری شود که در آینده انرژی جهان انقلابی بیافریند. انقلابی که سنگ‌بنای آن بر خودروهای برقی و مگاباتری‌ها گذاشته می‌شود و راهکاری کارآمد در ذخیره‌سازی انرژی در حجمی عظیم به شمار می‌آید و مادامی هم که کشورها بیشتر و بیشتر به جریان استفاده از خودروهای برقی در جاده‌های خود وارد می‌شوند، تقاضا برای لیتیوم هم افزیش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود تولید لیتیوم تا سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۱۴۰۱ خورشیدی به رقم ۴۶/۲میلیارد دلار رشد کند که نشانگر نرخ رشد سالانه ۱۱درصدی است، بنابراین تعجبی نیست وقتی می‌شنویم وارِن بوفت، سرمایه‌گذار متنفذ امریکایی نیز دارد سرمایه‌گذاری سنگینی بر لیتیوم می‌کند و برکشایر هاتاوِی، شرکتی که بوفت مدیرعامل آن است، تنها و بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی چین شده است. در این میان اروپا در تلاش است با توسل بر راهکارهای قانونی استفاده ماشین‌آلات حمل‌ونقل برقی را الزامی کند، در میان کشورهای اروپایی هلند می‌گوید تا سال ۲۰۲۵میلادی باید همه خودروها برقی شوند و آلمان هم به طور تقریبی همین مسیر را پیش گرفته است. در خارج از اروپا چین در این عرصه هم به عنوان نیروی محرک بازار وارد شده و صنایع لیتیوم تیانچی چین از تصمیم خود برای ساخت یک کارخانه ۳۰۶ میلیون دلاری فعال در این زمینه در استرالیا خبر داده که قرار است در سال ۲۰۱۸میلادی افتتاح شود. در میان کارخانه‌هایی که با هدف تولید باتری‌های لیتیومی در محصولات خود راه‌اندازی و تجهیز می‌شوند، کارخانه‌ای مربوط به شرکت امریکایی و خودروساز تسلا، تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی است که در نوادای امریکا افتتاح شده، علاوه بر کارخانه تسلا ۱۱ کارخانه دیگر نیز در این زمینه فعالیت دارند. کارشناسان می‌گویند زنجیره عرضه باتری لیتیومی در حال گسترش است و لیتیوم دارد تبدیل به بزرگترین عامل موثر بر بازار انرژی جهان می‌شود و در این بین کسانی برنده خواهند بود که از پشتیبانی مالی و تخصص کافی برخوردار باشند تا با تکیه بر آنها بتواند این محصول را که گلدمن‌ساکس آن را گازوئیل نو نامیده و اکونومیست گرم‌ترین کالای بازار جهان هر چه سریع‌تر رشد دهند. در حال حاضر اما بیشتر پروه‌های تولید لیتیوم هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارند بنابراین طی کردن سربالایی عرضه لیتیوم به بازار جهانی در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت آسان نیست، اما تنها سوالی که فعلا ذهن را به خود مشغول می‌کند این است که سرمایه‌گذاران متمرکز بر سایر مخازن معدنی از صعود قیمت لیتیوم چقدر تاثیر می‌پذیرند؟

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© دنیای معدن 1388
info@donyayemadan.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار