سیمان راهی قاره سیاه میشود
دنیای معدن -کاهش صادرات سیمان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ناشی از کاهش صادرات سیمان به کشور عراق است که در امسال این کشور برای افزایش مصرف تولید داخلی خود، سیاست پرهیز از واردات را درپیش گرفته است. ایران نیز برای جبران این کاهش، تصمیم به صادرات سیمان به قاره سیاه دارد.
یکی از موضوعهای مطرح شده درباره صادرات سیمان به افریقا با توجه به بعد مسافت، تجهیز سیستم حملونقل دریایی و ایجاد اسکلههای تخصصی در این زمینه است.
واردات و صادرات سیمان
درباره میزان صادرات سیمان عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتوگو با صمت عنوان کرد: واردات سیمان در کشور ما به شکل بسیار محدود انجام میشود مانند برخی سیمانهای خاص که البته تولید دانش فنی آن در کشور نیز وجود دارد اما پیمانکاران به دلایلی چون تغییرات در مواد اولیه و تغییرات تولید که بهطور معمول این موضوع برای آنها هزینهبر است، تصمیم به واردات سیمانهای خاص دارد. شیخان در ادامه تاکید کرد: ما در کشور توانایی تولید هر نوع سیمان تخصصی را داریم. وی با اشاره به میزان صادرات سیمان و کلینکر در ۶ ماه نخست امسال در کشور اظهار کرد: صادرات سیمان و کلینکر در ۶ ماه نخست امسال به ۶میلیون و ۸۰۷ هزار تن رسیده است که از این میزان ۲میلیون و ۸۸۵ هزار تن مربوط به صادرات کلینکر و ۳ میلیون و ۹۲۱هزار تن مربوط به سیمان میشود. صادرات ما نیز بیشتر به کشورهایی چون افغانستان، عراق، کشورهای حوزه «سیآیاف»، کشورهای حوزه خلیجفارس و بهطور محدود به حوزه کشورهای افریقایی است.
شیخان در ادامه توضیح داد: البته این میزان نسبت به دوره مشابه آن حدود ۱۵ تا ۱۶درصد کاهش پیدا کرده که این موضوع ناشی از مقررات داخلی عراق و درخواست نداشتن این کشور برای واردات سیمان است. از آنجا که عراق مدعی است که تولیدات داخلی این کشور پاسخگوی نیاز داخلی آنهاست و بهدلیل مسائل امنیتی تصمیم دارند براساس نیازشان تولید و مصرف داشته باشند، از اینرو برای واردات سیمان قوانین سختگیرانهای را اعمال کردهاند.
حملونقل دریایی برای سیمان
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به اینکه سیستم حملونقل دریایی تا چه اندازه جوابگوی صادرات سیمان در کشور است، عنوان کرد: درحالحاضر به طور عمده صادرات سیمان ما از دریا از طریق بندرعباس، بندر عسلویه و بندر امام انجام میشود. شیخان درباره کشتیهای حمل سیمان اظهار کرد: کشتیهای بزرگ حمل سیمان بهوسیله خریداران به بنادر کشور فرستاده میشوند که در این زمینه ما بسیار علاقهمند هستیم از توان کشتیهای داخلی استفاده کنیم. البته سازمان توسعه و تجارت اعتبارتی در اینباره اختصاص داده است که میتواند قیمت حمل دریایی را کاهش دهد. هرچند این موضوع هنوز عملیاتی نشده اما در برنامه کاری این سازمان است که برای تشویق صادرات در بحث حمل دریایی کمکهایی را لحاظ کند. درحالحاضر بهطور معمول صادرات حمل سیمان ما از طریق کشتیهای خریداران انجام میشود. وی در ادامه با اشاره به میزان حملونقل دریایی سیمان در کشور عنوان کرد: استفاده از نوع سیستم حملونقل سیمان بستگی به موقعیت کشورهای واردکننده دارد. برای مثال صادرات سیمان به افغانستان طبیعی است که از طریق ماشینی انجام شود، اما برای صادرات به آسیای میانه با کشتی از طریق
بندر امیرآباد و بندر انزلی انجام میشود که بیشتر هم کلینکر صادر میشود. در بنادر جنوبی مانند بندرعباس، بوشهر، امام و عسلویه هم کلینکر و هم سیمان را برای کشورهای حوزه خلیجفارس صادر میکنیم. البته بخشی از کلینکر صادراتی به عراق از طریق بندر خرمشهر بهصورت محدود است. شیخان در پاسخ به این پرسش که صادرات دریایی بر کیفیت سیمان تاثیرگذار نخواهد بود، گفت: بستهبندی سیمان بهگونهای است که کمترین میزان اثرگذاری رطوبت را بر آن داشته باشد. البته صادرات ما درحالحاضر به کشورهای نزدیک است و مشکل چندانی از این بابت نداریم، درباره کلینکر هم آسیبپذیری در این زمینه وجود ندارد. البته مورد نوع بستهبندی به کشورهای افریقایی متفاوت خواهد بود و به این منظور بستهبندیهای خاص انجام شده که سبب نگرفتن رطوبت و آسیبپذیر نبودن آنها میشود.
اسکلههای تخصصی برای صادرات تجهیز اسکلههای تخصصی برای صادرات دریایی سیمان جزو اولویتهای این حوزه بهشمار میرود. در اینباره نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در گفتوگو با صمت عنوان کرد: تنها اسکله تخصصی که در کشور وجود دارد، ساروج در عسلویه است که مختص بارگیری سیمان و کلینکر است. در سایر اسکلهها بارگیری سیمان بهصورت نیمهدستی و نیمه اتوماتیک انجام میشود، هرچند ماشینآلات صنعتی و تخصصی در این اسکلهها وجود دارد اما اسکله مختص سیمان نیست. غفاری در پاسخ به این پرسش که سیستم حملونقل دریایی تا چه اندازه جوابگوی صادرات سیمان در کشور است، عنوان کرد: در سیستم حملونقل دریایی به لحاظ کشتی مشکلی نداریم اما مشکلی که با آن روبهرو هستیم، نبود زیرساختهای لازم هم برای انبارش و هم برای بارگیری بنادر است. به عنوان مثال زمانی که یک کشتی ۵۰هزار تنی برای بارگیری وارد اسکله میشود، از اینرو باید ۵۰هزار تن در اسکله سیمان حمل شود، بنابراین باید یک سیستم انبارش مناسب در اسکله وجود داشته باشد که به سیمانها آسیب وارد نشود. این امکانات در اسکلههای ما در سطح پایینی قرار دارند و بعد دوباره برای انتقال از انبار به
کشتی که بارگیری انجام میشود با سیستم نیمهدستی و حتی دستی این کار انجام میشود. البته بهجز اسکله ساروج در بوشهر که بارگیری سیمان آن بهصورت اتوماتیک انجام میشود، در اسکله تخصصی دیگری این کار انجام نمیشود. وی درباره مزایای حمل دریایی عنوان کرد: صادرات زمینی سیمان تنها در جاهایی که مرز مشترک با آنها داریم، امکانپذیر است اما صادرات به دوردست باید از طریق سیستم حملونقل دریایی انجام شود. زمانی که مرز مشترک وجود ندارد، صادرات غیردریایی آن اقتصادی نیست.
بخش خصوصی، نیازمند تسهیلات
معاون فنی و تولید انجمن سیمان در ادامه یادآور شد: حمل دریایی از طریق کشتیهای فلهبر انجام میشود، در کشتیهای تخصصی با بستهبندی خاص اینکار را انجام میدهند و از این بابت مشکلی وجود ندارد و به لحاظ تولید و عرضه و به لحاظ استانداردهای بینالمللی و بستهبندی نیز مشکل خاصی نداریم، تمام این مراحل در کارخانههای سیمان کشور انجام میشود اما مهم ایجاد زیرساختهای لازم و تجهیز بنادر برای بارگیری است. یکی از برنامههای آینده ما صادرات سیمان به کشورهای افریقایی است. بنابراین یکی از وظایف دولت و بخش خصوصی ایجاد و تجهیز زیرساختها برای بارگیری سیمان و کلینکر یا ساخت بنادر و کشتیهای تخصصی در این زمینه است. وی در پاسخ به این پرسش که تجهیز زیرساختهای حملونقل دریایی صادرات سیمان وظیفه دولت است یا بخش خصوصی باید ورود پیدا کند؟ گفت: بهطور معمول دیگر دولت این کار را انجام نخواهد داد و این بخش خصوصی است که باید ورود کند، بخش خصوصی هم زمانی وارد خواهد شد که سازمان بنادر و کشتیرانی تسهیلات لازم را برای این کار ارائه کند اما با توجه به اینکه بخش خصوصی نیز با قوانین دستوپاگیر و مسائلی از این دست روبهرو است این بخش در این
اقدام دچار بیانگیزگی خواهد بود.
ایران سیمان به افریقا صادر میکند
ایران با تکیه بر انرژی یارانهدار و نیروی انسانی متخصص میتواند سیمان را به قاره سیاه برساند. به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، مرتضی لطفی مدیر بزرگترین هلدینگ سیمان ایران درباره کاهش نرخ تسهیلات صادرات صندوق توسعه ملی به ۱۱درصد گفت: در کارگروهی که برای رفع مشکل صادرات سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شد مصوب شد اعتبار ارزی برای ایجاد تقاضا و حمایت از صادرکنندگان درنظر گرفته شود. کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱درصد در ادامه ایجاد همین اعتبار است و اگر برگشت این تسهیلات ریالی باشد میتوان به این کاهش نرخ امیدوار بود اما اگر نرخ ۱۱درصد تسهیلات را برای اعتبار ارزی در نظر بگیرند، با توجه به نوسانات نرخ ارز باید گفت که این تسهیلات به صادرکنندگان کمکی نمیکند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نشست کارگروه ویژه سیمان با معاون اول رییسجمهوری و تصمیمهای گرفته شده برای کمک به صادرات سیمان گفت: دولت گامهای خوبی برداشته و اختصاص اعتبارات در حال عملیاتی شدن است. لطفی در ادامه با اشاره به تلاش ایران برای صادرات سیمان به کشورهای افریقایی گفت: مصوب شد تا دولت برای ایجاد رقابت در عرضه
سیمان به کشورهای افریقایی یارانه حملونقل پرداخت کند. ۳ ماه پیش یکهزار میلیارد برای این امر تصویب شد و با توجه به مذاکرات انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی با راهآهن و کشتیرانی امیدواریم هرچه زودتر هزینههای سوخت صادرات سیمان ایران به افریقا پرداخت شود. عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق ایران گفت: تلاش داریم سیمان ایران را به ساحل عاج صادر کنیم و پیش از این به تانزانیا سیمان صادر کردیم. مذاکرات را برای انعقاد قراردادهای صادراتی با کشورهای افریقایی شروع کردیم که در آستانه قطعی شدن است. لطفی با اشاره به سهم ۴۰درصدی حملونقل در قیمت تمامشده سیمان صادراتی ایران به افریقا گفت: امیدواریم با توجه به استفاده از انرژی یارانهدار هرچه زودتر امکان صادرات به افریقا را فراهم کنیم. کشورهای رو به توسعه افریقایی بازاری مناسب، پرمصرف و دائمی برای ایران است و با وجود حضور رقبایی که از امتیازهای بسیاری برای صادرات به افریقا برخوردارند میتوانیم به این بازار امیدوار باشیم. وی با اشاره به مزیتهای رقبای ایران در صادرات سیمان به کشورهای قاره سیاه گفت: سهم کلینکر در تولید سیمان دنیا ۲۵درصد و دیگر افزودنیها ۷۵درصد
است، درحالیکه قیمت تمامشده در حوزه کلینکر محاسبه میشود نه سایر افزودنیها. از سوی دیگر ما بهدلیل تحریمها فرصتهای پیش روی صادرات سیمان را پیشبینی نکرده بودیم و این در حالی است که شرکتهای پیشران در حوزه سیمان در محل مصرف سیمان کارخانه احداث و هزینه حملونقل را از قیمت تمامشده حذف کردهاند. سیمان در رقبایی مثل چین از سوی ارتش این کشور حمل میشود و این در حالی است که ما بارها استفاده از ظرفیتهای خالی ارتش برای حملونقل محصولات صادراتی را پیشنهاد کردیم اما به آن توجه نشده است. لطفی گفت: برنامه داریم در کشورهای سیآیاس و عراق کارخانه تولید سیمان احداث کنیم. در حوزه اکتشاف معادن با کشورهای افریقایی امکان توافق وجود دارد و ایران تاکنون به کشورهای افریقایی مثل مصر، تانزانیا و کنیا سیمان صادر کرده یا در حال مذاکره برای صادرات سیمان و قطعی کردن توافقها است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تخفیف ۱۵درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات سیمان پیش از دریافت یارانه حملونقل گفت: نیروی انسانی متخصص و انرژی یارانهدار از مزیتهای صادراتی ماست و امیدواریم با تکیه بر این امتیازات به جایگاه خوبی
در بازار افریقا برسیم.
دیدگاهتان را بنویسید