119532

تغییر دیدگاه ها به افق بازار سنگ آهن

دنیای معدن - امروز یازدهمین روز رشد قیمت سنگ آهن است و افزایش های اخیر، بخشی از کاهش های ماه سپتامبر را جبران کرده است. قیمت سنگ آهن در معاملات روزهای اخیر رشد کرده و اکنون در مرز ۶۰ دلار در هر تن در نوسان است که بالاترین میزان در هفت هفته اخیر محسوب می شود.

عامل اصلی رشد پی در پی قیمت ها پیش بینی کاهش عرضه سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده این ماده خام، اقدام چین به پرکردن انبارها از سنگ آهن و نیز پیش بینی افزایش تقاضا برای فولاد در چین است .

قبلا پیش بینی شده بود در ماه های پایانی سال جاری میلادی که اکنون در آن هستیم، قیمت سنگ آهن به زیر ۵۰ دلار و محدوده ۴۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت اما چنین نشده و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی های خود از متوسط قیمت ها در ماه های آینده را بالا برده اند .

بانک کردیت سوییس در گزارش جدید خود آورده است، دو شرکت ریوتینتو و ویل اس ای پیش بینی خود از عرضه سنگ آهن در سال جاری میلادی و سال آینده را کاهش داده اند. در بخشی از این گزارش آمده است، "در سه ماهه دوم و سوم امسال عرضه سنگ آهن از سوی تولیدکنندگان بزرگ رشدی کمتر از ۲ درصد در مقیاس سالانه داشته است و این درحالیستکه مصرف فولاد در چین بیش از ۲ درصد افزایش یافته است ."

به نظر تحلیلگران کردیت سوییس، در سه ماهه کنونی و نیمه اول سال آینده میلادی میزان تقاضا برای فولاد و سنگ آهن افزایش خواهد یافت و این عاملی برای رشد قیمت هاست. در چین در سال جاری میلادی، میزان مصرف فولاد رشدی قابل ملاحظه داشته است .

قیمت سنگ آهن در دو سال منتهی به پایان سال گذشته میلادی کاهش یافت و به زیر ۴۰ دلار در هر تن رسید اما در سال جاری میلادی روند تغییرات قیمت ها صعودی بوده و این رشد، حاصل اجرای برنامه های حمایتی دولت چین است. دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور طرح های زیرساختی عظیم اجرا کرده که در همه آنها از فولاد استفاده می شود .

در ماه های اخیر بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند قیمت ها به زیر ۵۰ دلار کاهش خواهد یافت اما اکنون دیدگاه آنها تغییر کرده است. نهادهای تحلیلگر از جمله بانک های سرمایه گذاری معتقدند اگر اجرای سیاست های حمایتی از سوی دولت چین ادامه یابد، که پیش بینی می شود چنین شود، تقاضا برای فولاد رشد خواهد کرد و بر همین مبنا قیمت سنگ آهن افزایش خواهد یافت .

البته باید دانست دولت چین قصد دارد طبق برنامه های اصلاحی خود از مازاد ظرفیت تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد بکاهد و این برنامه اجرا خواهد شد. در ماه های اخیر به دلیل ضعف اقتصاد جهان و تلاش دولت چین برای تحقق نرخ رشد ۶.۵ درصد تا ۷ درصد، اجرای اصلاحات اقتصادی به تعویق افتاده است .

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است :

 تغییر دیدگاه ها به افق بازار سنگ آهن

دیدگاهتان را بنویسید