119323

تاثیرگذارها بر بازار جهانی فلزات

دنیای معدن -: تا پایان امسال میلادی حدود ۲ ماه باقی مانده و تغییر قیمت دلار، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اقتصاد چین عواملی است که در این مدت می‌تواند بر بازار جهانی فلزات تاثیر بگذارد.

قیمت مس که در ۵ هفته منتهی به ۱۸ اکتبر برابر با ۲۷ مهر پیوسته صعودی بود از رقم ۴ هزار و ۸۲۵ دلار در ابتدای ماه اکتبر برابر با ۱۰ مهر به ۴ هزار و ۷۶۰ دلار در هر تن در نیمه اکتبر (برابر با ۲۴ مهر) رسید. کارشناسان معتقدند کاهش ۶۵ دلاری بهای مس در بازار لندن در بازه زمانی دو هفته یاد شده، ابتدای اکتبر تا نیمه آن (۱۰ تا ۲۴ مهر) برآمده از تغییر قیمت دلار بوده است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار به دلیل بالا رفتن نرخ بهره ایالات‌متحده که گفته می‌شود تا پایان امسال این اتفاق خواهد افتاد، روند صعودی به خود گرفته و این یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر بهای فلزات پایه به شمار می‌رود. در همین بازه زمانی سرب از ۲هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن به ۲هزار و ۲۰ دلار رسیده و قیمت نیکل از ۱۰هزار و ۷۵۰ دلار در هر تن به ۱۰هزار و ۴۱۰ دلار کاهش می‌یابد. قیمت قلع نیز از ۲۰هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن به ۱۹ هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است. به این ترتیب قیمت فلزات پایه به غیراز آلومینیوم روند نزولی داشته و به نظر می‌رسد افزایش بهای دلار به عنوان یکی از فاکتورهای موثر بر بازار فلزات پایه این روند را هدایت کرده است. در این بین اما بنا بر تحلیل کارشناسان کاهش قیمت این فلزات می‌تواند فرآیند خرید را برای این دسته از کالاها تسریع کند، به آن دلیل که در شرایط کنونی تقاضا برای فلزات پایه در جهان رو به بهبود است و این فرآیند در شرایطی که قیمت‌ها در حال کاهش هستند، می‌تواند به تقویت خریدها منجر شود، این تقویت خریدها با توجه به ثبات عرضه ممکن است شرایط را معکوس کند و قیمت‌ها را بار دیگر به مدار صعودی برگرداند. با این احوال هنوز اوضاع اقتصادی جهان به شدت نگران‌کننده است و نمی‌تواند فشارهای ناشی از افزایش چشمگیر نرخ بهره را تحمل کند، با این حال روند افزایشی قیمت دلار به جریان افتاده که این موضوع می‌تواند شرایط جدیدی را رقم بزند. در برابر افزایش تورم در اقتصاد امریکا و اقتصادهای نوظهور و توسعه‌یافته نیز می‌تواند به نفع قیمت فلزات پایه باشد که نشانه‌های آن نیز بروز کرده است. با این حال باید گفت به جز افزایش قیمت دلار موارد دیگری نیز هستند که بر تغییرات مسیر فلزات پایه اثرگذارند. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم و مسیر حرکت احتمالی بازار فلزات پایه را تعقیب و بررسی می‌کنیم.


اقتصاد چین؛ پای ثابت فلزات پایه
به گزارش رویترز، مجموعه داده‌هایی که به تازگی درباره اقتصاد چین منتشر شده، باعث هراس بازارهای جهانی‌شده و چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور را مبهم کرده است. یک روز پیش از آنکه داده‌های رسمی نشان داد قیمت خروجی کارخانه‌های چین در ماه سپتامبر برابر با اواسط شهریور تا اواسط مهر برای نخستین بار در ۵سال گذشته افزایش داشته است، بازار سهام در اروپا و وال‌استریت، به واسطه گزارش تجاری ضعیف چین در همین ماه سقوط کرد. صادرات چین در ماه سپتامبر، با وجود کاهش ارزش یوان در سال گذشته، ۱۰درصد کاهش یافت. واردات نیز به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و پرسش‌هایی را در زمینه انعطاف تقاضای داخلی مطرح کرد. اگرچه اقتصاد چین سال گذشته میلادی کندترین رشد را در ۲۵سال اخیر به ثبت رساند، اما در ماه‌های اخیر به واسطه پروژه‌های میلیارد دلاری زیرساختی دولت و شکوفایی مسکن اعتباری به ثبات رسیده بود. بعد از رشد ۹/۶درصدی تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته میلادی، این کشور قصد داشت امسال این رقم را به ۷ درصد برساند. جولیان اوانس، اقتصاددان موسسه مشاوره اقتصاد کپیتال اکونومیکس می‌گوید: دولت چین توانسته با محرک‌هایی اقتصاد این کشور را به ثبات برساند، اما این اقدامات آنگونه که انتظار می‌رفت، موثر نبوده است. براساس اعلام بانک‌های بین‌المللی، شرکت‌های چینی هنوز با بدهی ۱۸تریلیون دلاری، معادل حدود ۱۶۹درصد تولید ناخالص داخلی روبه‌رو هستند و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت به کمترین حد در ۱۷ سال اخیر رسیده، در حالی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز تضعیف شده است. در یک نظرسنجی که از سوی رویترز انجام شده، ۵۸ اقتصاددان ارزیابی کردند تولید ناخالص داخلی ۳ماه سوم امسال چین تا ۱۹ اکتبر، ۶/۷ درصد رشد داشته که این رقم با ۳ماه نخست و دوم سال تفاوتی ندارد. با این وجود، بیشتر اقتصاددانان براساس داده‌های رسمی معتقدند چین می‌تواند هدف پیش‌بینی شده خود را درباره تولید ناخالص داخلی محقق کند. براساس اعلام اداره آمار ملی، شاخص قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰/۱ درصد رشد داشته که نخستین افزایش سالانه از ژانویه ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۱۳۹۰ شمسی است.


برکسیت آینده ناروشن اروپا
عامل دیگر موثر بر بازار فلزات پایه در جهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. بریتانیا قصد دارد از مارس ۲۰۱۷ برابر با آخرین روزهای سال جاری خورشیدی، مذاکرات رسمی برای خروج از اروپا را آغاز کند. وزیر دارایی فرانسه به تازگی اعلام کرده که بدون شک خروج از اتحادیه اروپا برای انگلیس عواقب مالی زیادی دارد. انگلیس برای دسترسی به بازارهای آزاد اروپا باید از این پس شرایطی را قبول کند که به طور حتم برای این کشور بار مالی به همراه خواهد داشت و اینکه تنها دولت انگلیس بگوید که لندن شرایط خاصی را برای دسترسی اروپایی‌ها به انگلیس فراهم می‌کند، قابل قبول نیست.
وی معتقد است بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شرکت‌های اروپایی و بنگاه‌های مالی می‌خواهند براساس روابط مالی و اقتصادی که میان اتحادیه اروپا و انگلیس بعد از خروج این کشور از این اتحادیه به وجود خواهد آمد، تصمیم‌گیری کنند و این موضوع تصمیم‌گیری را برای آنها دشوار خواهد کرد. این در شرایطی است که بازار مبادلات فلزات پایه در انگلیس مستقر است و این موضوع باعث می‌شود مبادلات در این بازار با احتیاط بیشتری همراه شود که نتیجه این احتیاط نیز در روند کاهشی تقاضا پیش از این خود را نشان داده و این روند می‌تواند بار دیگر در آستانه خروج مطرح شود. واقعیت آن است که هرچند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بسیار مهم ارزیابی شده و التهابی محسوس در بازارهای مالی جهان به همراه دارد، ولی به احتمال قوی تاثیر آن بر بازار موقتی بوده و تا خودنمایی شواهد واقعی آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید