118783

نگهداری‌وتعمیرات؛ چرا و چگونه؟!

همایش دوم آبان،‌ ضرورت های «نگهداری‌ وتعمیرات» را بازگو می کند

دنیای معدن -اصطلاح نگهداری و تعمیرات برای همه آشناست، اما این آشنایی برای مفهوم «مدیریت دارایی‌های فیزیکی» نیز وجود دارد؟ میزان آشنایی با مفاهیم نوین نگهداری و تعمیرات،‌ نزد شما به چه اندازه است؟ آیا می‌دانید که شرکت‌های معدنی و فولادی پیشرو در سطح جهان چقدر برای نگهداری از دارایی‌های فیزیکی خودشان هزینه می‌کنند و از چه استراتژی‌ها، راهکارها و روش‌هایی برای بهینه‌سازی فرایندهای تعمیراتی خود بهره می‌گیرند؟ آیا می‌دانید در صنایع معدنی، هزینه‌های نگهداری‌ و تعمیرات بین 20 تا 50 درصد هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد؟

موسسۀ بین‌المللی آهن و فولاد ( International Iron and Steel Institute ) پژوهش جالبی را در زمینۀ بهینه‌کاوی ( benchmarking ) با مشارکت 17 سازمان عضو انجام داد و به این نتیجه رسید که «نگهداشت»، پس از مواد خام و نیروی کار، سومین مورد پرهزینه در صنعت فولاد است و بین 8 تا 15 درصد از فروش محصولات فولادی و بین 13 تا 25 درصد از هزینه‌های فولاد ذوب‌شده را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر تعمیرات یک شرکت معدن زیرزمینی برآورد کرده است که هزینه‌های تعمیرات اضطراری،14 برابر بیشتر از هزینۀ فعالیت‌هایی است که برنامه‌ریزی‌شده هستند. در کارخانۀ عظیم فولادی در شمال آمریکا برآورد شده بود که 108میلیون دلار قطعات یدکی و مواد در سایت وجود دارد، اما فقط حدود 18 میلیون دلار آن در موجودی‌های تحت کنترل،‌ قابل شناسایی است. باقی موجودی پنهان بود و کارگران ماهر و ناظران نگهداشت، آن‌ها را مخفی کرده می کردند. آیا علت آن را می دانید؟

در یک کارخانۀ فولاد، غلطک بزرگی که قرار بود در هنگام انجام تعمیرات اساسی در یک دستگاه پرس نصب شود، دریافت شد و بدون مستندسازی لازم، در محوطۀ بزرگی از انبار مواد و قطعات یدکی قرار گرفت. زمستان از راه رسید و روی غلتک را برف پوشاند. چند هفته پیش از زمان توقف، شخصی در واحد تعمیرات متوجه شد که غلتک گمشده است و کارخانه فوراً غلتک جدیدی را به ارزش 250،000 دلار سفارش داد. چند ماه بعد، برف‌ها آب شد و کارکنان انبار که می‌خواستند در بخش انبارشان فضا باز کنند، تصمیم گرفتند که غلتک اصلی را که از زیر برف‌ها درآمده بود، اوراق کنند. اما مکانیک هوشیاری که به‌طور اتفاقی در هنگام حمل غلتک در آنجا بود، آن را شناخت و غلتک را نجات داد. آیا در سازمان شما از این دست اتفاقات نیفتاده است؟ شاید هم شما از آن بی‌خبر مانده‌اید...

یک مؤسسۀ بیمۀ کانادایی به یک شرکت معدن‌کاوی بین‌المللی پیشنهاد کرد که اگر این شرکت از رویکردهای تحلیلی مانند RCM برای تعیین نیازهای نگهداشت خود استفاده کند و بتواند پیروی از برنامۀ تدوین‌شده را نشان دهد، حق بیمۀ سالانۀ آن را کاهش می‌دهد. با پیاده‌سازی RCM ، این شرکت معدن‌کاوی بیش از دومیلیون دلار در سال صرفه‌جویی کرد و به‌راحتی چند برابر پولی که برای RCM هزینه کرده بود را در همان سال اول به‌دست آورد.

اگر RCM به درستی اعمال شود، فارغ از اینکه الان در چه وضعیتی هستید، بهبود چشمگیری حاصل خواهد شد. نمونه‌هایی واقعی از بهبود عملکرد به واسطه پیاده‌سازی RCM :

  • افزایش قابلیت دسترسی یک ماشین حفاری 300 تنی در یک معدن روباز زغال‌سنگ از 86% به 92% طی شش ماه.
  • کورۀ ذوب‌آهنی که پیش بینی شده بود قابلیت دسترسی 95درصدی دارد،‌ در هجده ماه نخست کار، به قابلیت دسترسی 98درصدی دست یافت.

اگر این مباحث برایتان جذاب است، پیشنهاد می‌کنیم در یازدهمین همایش بین‌المللی مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات که در تاریخ 2 و 3 آبان 1395 در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار خواهد شد، حضور یابید. اگر هم بر این گمانید که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات جزو هزینه‌های ضروری و ناخوشایندی است که باید به حداقل برسد، باز هم در این همایش شرکت کنید تا ببینید همتایان شما در دیگر سازمان‌های پیشتاز ایرانی چه نظری در این باره دارند.

این همایش که به همت گروه پژوهشی و صنعتی آریانا برگزار می‌شود، امسال برای نخستین‌بار در سه بخش نفت، برق و صنایع ریلی و ماشین‌آلات برگزار می‌شود و مدیرانی از صنایع مختلفی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، برق، نیروگاه، صنایع معدنی، خودروسازی، شرکت‌های ریلی، راه‌سازی و... در آن حضور خواهند داشت.

در میزگرد ریلی و ماشین‌آلات دکتر نیما صفایی از شرکت Bombardier کانادا، دکتر حسین محمدیان از شرکت متروی تورنتو ( TTC )، دکتر سعید محمدزاده معاون وزارت راه، مسکن و شهرسازی، دکتر رضا شریفیان از شرکت هپکو و محمدجعفر صادقی‌پناه عضو هیات مدیره خانه معدن حضور خواهند داشت و علاوه بر سخنرانی‌های استادان بین‌المللی، شرکت‌های ایرانی نیز در قالب ارائۀ تجربه، درس‌آموخته‌های خود را برای شرکت‌کنندگان تشریح خواهند کرد.

در میزگرد برق، دکتر محمود فتوحی استاد دانشکدۀ برق دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه به همراه مهندس علی سعیدی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و مهندس احمد مشایخی، معاون بهره­برداری شرکت آرین ماهتاب گستر و مهندس ابراهیم فراهانی از پژوهشگاه نیرو حضور خواهند یافت.

در میزگرد صنعت نفت نیز که با حضور دکتر مهدی بهزاد از دانشگاه صنعتی شریف، مهندس علیرضا اصل‏عربی، مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت، آقای علی منیری از شرکت Aker Solutions نروژ، خانم نفیسه رشادی از شرکت Petrosafe نروژ تشکیل خواهد شد، تجاربی از پیاده‏سازی، تدوین اسناد بالادستی و نظام‌نامۀ مدیریت دارایی‏های فیزیکی در صنعت نفت ارائه می‌شود.

برنامه های جانبی این همایش به شرح زیر است:

برگزاری نمایشگاه تخصصی نگهداری و تعمیرات

جایزۀ ملی مدیریت دارایی‏های فیزیکی

دیدگاهتان را بنویسید