118737

مجموع کاتد مس تولید شده در ۶ ماهه نخست به بیش از ۹۵.۴ هزار تن رسید

دنیای معدن - مجموع کاتد مس تولید شده در ۶ ماهه نخست امسال در واحدهای سرچشمه و میدوک (کرمان) ۹۵ هزار و ۴۷۲ تن شد که در همسنجی با دوره مشابه پارسال رشد ۱.۷ درصدی را نشان می دهد.

مجموع کاتد مس تولید شده در این واحدها در نیمه نخست پارسال ۹۳ هزار و ۸۷۲ تن بود.
بر پایه داده های موجود، سهم پالایشگاه سرچشمه (کرمان) از میزان کاتد تولیدی در نیمه نخست امسال ۶۷.۱ درصد (به میزان ۶۴ هزار و ۱۱۱ تن) شد.
پس از آن پالایشگاه میدوک (کرمان) با ۲۴ هزار و ۱۹۰ تن سهم ۲۵.۳ درصدی را به خود اختصاص داد.
افزون بر این میزان، کاتد مس تولید شده در واحد لیچینگ سرچشمه و لیچینگ میدوک به ترتیب چهار هزار و ۱۲۱ و سه هزار و ۵۰ تن در نیمه نخست امسال ثبت شد.
همچنین میزان آند مس تولید شده در این مدت ۱۱۶ هزار و ۵۸۱ تن شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت کمتر از یک درصد را ثبت کرد. در ۶ ماهه نخست پارسال ۱۱۷ هزار و ۲۹۸ تن آند مس تولید شده بود.
در نیمه نخست امسال سهم واحد ذوب سرچشمه از آند مس تولیدی ۶۸ هزار و ۶۵۸ تن بود و واحد ذوب خاتون آباد (کرمان) ۴۷ هزار و ۹۲۳ تن تولید داشت.
همچنین میزان کنسانتره مس تولیدی در این مدت به ۵۲۸ هزار و ۷۶۸ تن رسید که در مقایسه با ۴۴۷ هزار و ۴۰۹ تن نیمه اول پارسال رشد ۱۸.۱ درصدی را نشان می دهد.
سهم واحد سرچشمه از کنسانتره مس تولید شده ۳۰۶ هزار و ۶۸۴ تن بود. سهم سونگون (آذربایجان شرقی) ۱۴۸ هزار و ۱۹۴ تن و میدوک ۷۳ هزار و ۸۹۰ تن ثبت شد.
میزان استخراج مس از معدن در نیمه نخست امسال ۷۸ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۴۳ تن بود که نسبت به ۸۱ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۳۶۱ تن استخراج شده در نیمه نخست پارسال ۳.۸ درصد کاهش یافت.
سهم استخراج مس از سرچشمه ۳۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۳۱ تن، سونگون ۲۵ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۲۰ تن و میدوک ۱۵ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۹۲ تن به ثبت رسید.
همچنین در این مدت ۲۴ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۳۴۱ تن سنگ مس سولفیدی استخراج شد که نسبت به ۲۰ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۶۷۷ تن استخراجی در نیمه نخست ۱۳۹۴ رشد ۱۷ درصدی را نشان می دهد.
سنگ مس سولفیدی استخراج شده از سرچشمه در نیمه نخست امسال ۱۳ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۶۶ تن، سونگون ۶ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۴۳ تن و میدوک به چهار میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۲ تن بود.
در این دوره ۱۸ هزار و ۱۰۴ تن مولیبدن تولید شد که در قالب ریخته گری و تغلیظ به دست آمد و نسبت به ۱۹ هزار و ۳۶۵ تن نیمه نخست پارسال افت ۶.۵ درصدی را ثبت کرد.
بر اساس این گزارش، عنصر مس در طبیعت با هر عنصری در جدول تناوبی ترکیب می شود و کانی های مختلف مانند سولفیدها را تشکیل می دهد. این خصوصیت مس سبب شده است کانی ها و منابع متنوعی از این عنصر در طبیعت فراهم شود.
شمار کانی های شناخته شده مس در طبیعت بیش از یکصد کانی اعلام شده اما شمار کانی های مهم و اقتصادی محدودیت دارد.
نزدیک به ۶۰ درصد مس دنیا از منابع پورفیری مس است و ذخایر پروفیری مهمترین منابع مس و مولیبدن به شمار می رود که می تواند حاوی مقادیر قابل توجهی طلا، نقره و قلع باشد و در مواردی این ذخایر محصولات جانبی مانند پلاتین، پالادیوم و تنگستن را شامل می شود.
تولید کنسانتره مس کشور در مدت پنج ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۸ درصد رشد کرد.
واحدهای زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران شامل «مس منطقه کرمان» و «مس منطقه آذربایجان» از آغاز فروردین تا پایان مردادماه، ۴۳۲ هزار و ۴۱۲ تن کنسانتره مس تولید کردند، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۶۷ هزار و ۱۴ تن بود.
میزان تولید کنسانتره این شرکت ها در مردادماه، ۶۱ هزار و ۴۹ تن بود که در مقایسه با آمار مدت مشابه پارسال ۶ درصد کاهش یافت.
تولید مس آند از آغاز فروردین تا پایان مرداد امسال در مجتمع های مس سرچشمه و مس میدوک، ۹۷ هزار و ۴۱۳ تن بود.
تولید مس کاتد نیز به ۷۷ هزار و ۹۸۷ تن رسید که نسبت به تولید مدت مشابه پارسال هر کدام یک درصد رشد نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید