118569

آذربایجان غربی به دلیل داشتن معادن بزرگ ظرفیت ایجاد بزرگترین مرکز مبادلات طلای دنیا را دارد

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: بی شک ظرفیت اینکه بتوان یک مرکز مبادلات طلای دنیا را در ایران و آذربایجان غربی داشته باشیم وجود دارد.

عبدالحمید سرتیپی در ارومیه، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پس از هرمزگان دومین استان از نظر ظرفیت انرژی های زمین گرمایی به شمار می رود اظهار داشت: اگر همین انرژی حرارتی ذخیره شده در پیرامون 12 کیلومتری پوسته فوقانی زمین را بررسی کرده و آن را با تقریب خطی هر صد متر، سه درجه افزایش می یابد، در نظر گیریم مشاهده می کنیم که معادل 50 هزار برابر کل انرژی به دست آمده از منابع نفت و گاز شناخته شده جهان است.

ظرفیت عظیم آذربایجان غربی در ایجاد نیروگاه های برقی و حرارتی

وی افزود: هم اکنون در محور خوی به ماکو و منطقه سیه چشمه یکی از بی نظیرترین مناطق زمین گرمایی نهفته است که اگر به این مسئله مهم توجه شود می توان نیروگاه های برقی و حرارتی بسیار زیادی را در این استان ایجاد کرد.به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی ، ایران بر روی پوسته زون کمربندی کوه زایی آلپ-هیمالیا قرار گرفته و تاکنون 15 درصد ذخایر معدنی کشف شده جهان در این کمربند بوده است.

سرتیپی بیان کرد: مشابه این کمربندی، کمربند متانوژی آند است که نزدیک 65 درصد ذخایر معدنی کشف شده دنیا بر روی آن قرار داد بنابراین علت اینکه در کمربند آلپ-هیمالیا 15 درصد اما در این کمربندی آند 65 درصد ذخایر معدنی جهان کشف شده این است که ظرفیت های معدنی کمربند آلپ-هیمالیا به درستی شناسایی نشده و اکتشافات کاملی بر روی آن انجام نشده است.

تمامی فرایندهای زمین شناسی در پوسته آذربایجان غربی قابل مشاهده است

وی با ابراز خرسندی از اینکه همه فرآیندهای زمین شناسی در پوسته آذربایجان غربی قابل مشاهده است گفت: می توان آذربایجان غربی را خواستگاه سنگ هایی دانست که در مقیاس ملی و جهانی در بخش معدن معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید