118302

خوزستان در انتظار راه‌اندازی آلومینیوم مسجد سلیمان

دنیای معدن - استان خوزستان دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در آن شکل بگیرد. اما صنایع کوچک و متوسط که از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند در این استان جایی ندارند.

برخی پروژه‌های بزرگ این استان از جمله ساخت کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) به اتمام نرسیده است، این در حالی است که راه‌اندازی این کارخانه نقش مهمی در محرومیت‌زدایی این منطقه دارد.


ظرفیت‌های استان خوزستان
این استان با ظرفیت‌های بسیاری که در اختیار دارد فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. اگر کمی با دقت به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید؛ تنها استانی که بدون سرمایه‌گذاری سنگین برای ساخت آب‌شیرین‌کن به آب شیرین دسترسی دارد، استان خوزستان است. اما با وجود چنین ظرفیت‌هایی آن طور که باید به این استان توجه نشده است. استان خوزستان زمانی سهم ۱۷درصدی در تولید داخلی کشور داشت، به عبارتی یک پنجم اقتصاد ایران در این استان متمرکز بود. این سهم در حال حاضر به حدود ۱۰درصد کاهش یافته است. یکی از ظرفیت‌های این استان دسترسی به آب‌های آزاد است که می‌تواند واردات و صادرات را آسان کند. واردات بوکسیت برای کارخانه‌ای در این منطقه بسیار به صرفه‌تر از کارخانه‌ای در منطقه‌ای دیگر از کشور است. هرچند راه‌اندازی این کارخانه تاثیر بسیاری در اشتغالزایی منطقه دارد و کمک بسیاری به صنعت آلومینیوم کشور می‌کند اما این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شده است.


راه‌اندازی فاز ۳ تا دهه فجر امسال
استاندار خوزستان در گفت‌وگو با درباره روند اجرایی پروژه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) اظهار کرد: پروژه نورد (فاز ۳) به طور تقریبی تکمیل و امیدوار هستیم حداکثر تا دهه فجر امسال افتتاح شود. غلامرضا شریعتی افزود: درباره فاز یک نیز قراردادی با یک شرکت اتریشی بسته شده تا با دریافت مواد اولیه به نورد، شاهد تولید بیلت و... باشیم. وی درباره مشکلات تامین زمین در شهرک صنعتی نیز تصریح کرد: اختلاف با پتروشیمی را برطرف کرده‌ایم و خوشبختانه برای اجرای فازهای دیگر مشکلی وجود ندارد. به گفته استاندار خوزستان، فاز ۳ تا پایان سال تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد و خوشبختانه هیچ مشکلی در اجرای این فاز وجود ندارد.


طرحی که ۳دهه راکد باقی‌ماند
کارشناس مسائل اقتصادی و مسئول پیشین پیگیری پروژه‌های بزرگ و متوسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیر راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) در توسعه این منطقه، اظهار کرد: به علت وجود بندر امام(ره) در استان خوزستان دسترسی به واردات به ویژه واردات بوکسیت به عنوان ماده اولیه برای صنعت آلومینیوم آسان است، زیرا میزان ذخایر بوکسیت در کشور پاسخگوی نیاز کارخانه‌های تولیدی شمش آلومینیوم نبوده و این صنعت نیازمند واردات بوکسیت است. بهمن آرمان با اشاره به تاریخچه ساخت کارخانه آلومینیوم خوزستان، تصریح کرد: با توجه به مطالب مطرح شده، برنامه ساخت کارخانه آلومینیوم در استان خوزستان به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، اما سازمان گسترش و نوسازی وقت تصمیم گرفت این کارخانه در بندر عباس احداث شود. وی ادامه داد: در پی اتفاقات رخ داده در فضای سیاسی کشور و با پیروزی انقلاب اسلامی مسئله ساخت کارخانه آلومینیوم حدود ۳دهه راکد باقی‌ماند. در سفر استانی دولت دهم مسئله ساخت کارخانه آلومینیوم به ظرفیت سالانه ۳۵۰هزار تن در منطقه محروم مسجد سلیمان دوباره مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت. به گفته مسئول پیشین پیگیری پروژه‌های بزرگ و متوسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان، این موضوع در مصوبه سفرهای استانی نیز مطرح و بنیاد مستضعفان مسئولیت سرمایه‌گذاری در این طرح را عهده‌دار شد. البته شاید انتخاب این گزینه چندان درست نبود، زیرا بنیاد مستضعفان ظرفیت سرمایه‌گذاری در این ابعاد را ندارد. در نتیجه بهتر بود سازمان ایمیدرو یا ایدرو در این موضوع ورود پیدا می‌کردند. آرمان تصریح کرد: به طور کلی به دلیل پیگیری نامناسب از سوی مسئولان مربوط در استان خوزستان و بی‌توجهی‌های دیگری که در این‌باره انجام شد این طرح مهم و بسیار استراتژیک به کما رفت و مجریان طرح به علت نبود بودجه، پروژه فاز ۱ را طراحی کردند. وی اضافه کرد: زمانی که مسئول پیگیری پروژه‌های بزرگ و متوسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان بودم، از این پروژه بازدید کردم. اما متاسفانه این طرح نه توجیه اقتصادی داشت و نه با مصوبه استانی هیات دولت همخوانی دارد، در نتیجه این پروژه تا به حال به این شکل باقی مانده است. آرمان با اشاره به بیماری که این روزها صنعت آلومینیوم کشور از آن رنج می‌برد، اظهار کرد: صنعت آلومینیوم کشور به بیماری ایجاد واحدهایی با ظرفیت‌های پایین مبتلا است. این درحالی است که واحدهای آلومینیوم‌سازی مستقر در منطقه پر انرژی خلیج‌فارس (کشورهای عربی) که از آن به عنوان انرژی جامد یاد می‌شود، دارای ظرفیت‌های ۱ تا ۱/۵ میلیون تن در سال هستند در نتیجه کارخانه‌هایی با ظرفیت کمتر از ۷۵۰هزار تن نمی‌توانند چندان اقتصادی باشند. به گفته این کارشناس اقتصادی، اجرای این طرح می‌تواند چهره منطقه مسجد سلیمان را تغییر دهد اما انجام این کار عزم ملی می‌طلبد، زیرا این طرح ملی بوده و باید با آن به شیوه خودش برخورد کرد.


راه‌اندازی فاز دوم کارخانه
نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی فاز دوم کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) خبر داد. به گزارش ماین‌نیوز، علی عسگر ظاهری در حاشیه بازدید خود از این شهرستان با اشاره به برنامه راه‌اندازی فاز دوم کارخانه آلومینیوم اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن زمین لازم برای احداث این فاز، چند جلسه برگزار شد و برای انجام این طرح مسئولان شهرک‌های صنعتی در حال پیگیری هستند. وی با اشاره به وعده مسئولان پتروشیمی شهرستان برای همکاری در جهت راه‌اندازی این مرکز افزود: برای تامین برق دو واحد آلومینیوم و پتروشیمی این دو شرکت باید وارد کار شوند و این موضوع جزو تعهدات آنهاست. نماینده مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیر بودن پتروشیمی شهرستان برای رفع مشکل برق تصریح کرد: برای شروع کار، برق فاز نخست کارخانه آلومینیوم با کمک اداره برق تامین خواهد شد.


پیشرفت مطلوب ساخت کارخانه
عملیات اجرایی ساخت فاز نخست کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس حسینی، مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان(مسجدسلیمان) اظهارکرد: افتتاح فاز نخست کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان موجب اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۰۰ نفر می‌شود و می‌تواند به رفع مشکل بیکاری مسجدسلیمان کمک شایانی کند. وی افزود: به طور میانگین پیشرفت ماهانه ساخت کارخانه ۶/۸درصد است و در حال حاضر حدود ۳درصد از برنامه ساخت جلوتر هستیم. حسینی تصریح کرد: زمان بهره‌برداری پروژه براساس برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده، سال ۹۵ است که اگر روند احداث به همین شکل پیش رود و مشکلی به وجود نیاید، کارخانه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) درباره فاز دوم این کارخانه آلومینیوم بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فاز دوم این کارخانه در بهار سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد. حسینی اظهار کرد: باید به این مسئله توجه کرد که کارخانه آلومینیوم مشکل اشتغال هزاران بیکار در مسجدسلیمان را برطرف نخواهد کرد، بلکه با فعال شدن ۶۹ صنعت پایین‌دستی این کارخانه می‌توان شاهد رفع این مشکل بزرگ باشیم. وی افزود: اگر این ۶۹ صنعت پایین‌دستی در شهرستان فعال شوند و هر کدام بتوانند به اشتغال ۵۰ نفر بپردازند با افتتاح فاز نخست کارخانه و فعال شدن این صنایع پایین دستی شاهد رفع مشکل اشتغال جوانان خواهیم بود. مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان (مسجدسلیمان) خاطرنشان کرد: قرار است در فاز نخست این کارخانه تولید ۱۱ هزار تن انواع پروفیل و در فاز دوم تولید انواع بیلت و شمش آلیاژی انجام شود. حسینی گفت: فناوری به‌کار گرفته‌شده در این کارخانه فناوری روز دنیاست و به‌طور قطع محصولاتی که تولید خواهد شد، دارای کیفیت بالایی هستند و با این شرایط می‌توانیم با سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی رقابت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید