118291

ساخت کارخانه تولید شمش طلا در جنوب کرمان آغاز شد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در این منطقه خبر داد.

محمود اسکندری نسب روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مجوز احداث کارخانه تولید شمش طلای شهرستان فاریاب تیرماه امسال صادر و عملیات اجرایی آن شهریور آغاز شد.
وی بیان کرد: مجوز ساخت کارخانه در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و با سرمایه گذاری بیش از 104 میلیارد ریال صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اظهار کرد: ظرفیت تولید این کارخانه سالانه 100 کیلوگرم شمش طلاست و به طور مستقیم برای 90 نفر اشتغالزایی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه معدن طلای زرترشت در 10 کیلومتری روستای زهمکان از توابع شهرستان فاریاب در جنوب کرمان قرار دارد افزود: طبق شواهد باستان شناسی بدست آمده، سابقه استخراج از این معدن به چند هزار سال قبل بر می گردد که در آن زمان عملیات جداسازی طلا به روش آسیاب کردن سنگ طلا انجام می شده است.
اسکندری نسب اظهار کرد: معدن طلای زرترشت سال 74 توسط یک شرکت خصوصی ثبت و سال 88 پروانه بهره برداری آن اخذ شد ولی تا نیمه دوم سال 92 هیچ گونه فعالیتی در این معدن انجام نشد.
وی گفت: فعال سازی این معدن مهم به عنوان یکی از اولویت های کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت تعریف شد و با پیگیری های مستمر سرمایه گذار جدید، عملیات اکتشاف و استخراج در معدن را مجدد آغاز کرد.
اسکندری نسب اضافه کرد: اکتشاف سطحی در محدوده ای به وسعت 6.5 کیلومتر مربع، اکتشاف تفصیلی در محدوده ای به وسعت 1.5 کیلومتر مربع، حفر 37 گمانه جمعا به عمق 2 هزار و 500 متر، برداشت و آنالیز بیش از 2 هزار نمونه، استخراج بیش از 20 هزار تن ماده معدنی و دپو در معدن از جمله اقداماتی است که در 2 ساله اخیر برای فعال سازی این معدن انجام شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: حین انجام این فعالیت های اکتشافی در دو سال اخیر، ذخیره معدن به حدود چهار برابر قبلی افزایش پیدا کرد که این اقدام پروژه را از لحاظ اقتصادی برای سرمایه گذار آن جذاب و سرانجام منجر به سرمایه گذاری برای احداث کارخانه تولید شمش طلا توسط سرمایه گذار معدن شد.
وی بیان کرد: با توجه به عیار خوب سنگ معدن و همچنین ذخیره 500 هزار تنی معدن، سرمایه گذار آمادگی خود را برای ساخت کارخانه فرآوری در مجاورت معدن اعلام کرد و تیرماه امسال مجوز آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان صادر شد.
اسکندری نسب همچنین از وجود و فعال سازی یک معدن طلا در نزدیکی معدن زرترشت خبر داد و افزود: در این مدت سعی شد اکتشاف در سایر نقاط پتانسیل دار این منطقه نیز دنبال شود که یک معدن طلای دیگر نیز شناخته شد.
اسکندری نسب گفت: با توجه به اینکه روند مطالعات برای احداث این کارخانه به کمک سرمایه گذار خارجی در حال انجام است، فعال سازی معدن دوم به تأمین مواد معدنی مورد نیاز کارخانه زرترشت کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: معدن دوم با ذخیره ای بالغ بر 17 هزار تن و سرمایه گذاری بالغ بر 8 میلیارد ریال به زودی به بهره برداری خواهد رسید و برای 20 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان مستقل از مرکز استان هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید