118191

قیمت فلزات پایه بر محور صعودی

دنیای معدن - کارشناس بازار فلزات گفت: قیمت فلزات نسبت به هفته گذشته از رشد محسوسی برخوردار بوده و بر مدار صعودی است.

پرویز امانیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد به وضع داد و ستد فلزات پایه در جهان اشاره کرد و افزود: قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن با قیمت یک هزار و 648 دلار در هر تن، مس چهار هزار و 807 دلار در هر تن، روی دو هزار و 313 دلار در هر تن، مولیبدن 15 هزار و 150 دلار در هر تن، قلع 19 هزار و 950 دلار در هر تن، نیکل 10 هزار و 615 دلار در هر تن و سرب یک هزار و 987 دلار در هر تن است.
وی درباره دلائل افزایش رشد قیمت فلزات پایه هم اظهارداشت: هفته گذشته بسیاری از کارشناسان منتظر نشست بانک مرکزی آمریکا بودند تا ببینند نرخ سود افزایش پیدا می کند یا خیر؟ نرخ سود این بانک تغییری نکرد دلائلی که برای عدم تغییر نرخ سود بانک اعلام شده این بوده که هنوز نرخ تورم و نرخ سرمایه گذاری آمریکا به آن حدی که باید برسد نرسیده یعنی سرمایه گذاری کم است بنابراین در سال هایی که در آمریکا به سالهای انتخاباتی معروف است میزان سرمایه گذاری قدری افت می کند.
کارشناس بازار فلزات تصریح کرد: این عوامل دست به دست هم داد تا نرخ سود در آمریکا تعدیل نشود حال سئوال این است که این موضوع چه تاثیری بر بازار فلزات می گذارد ؟ اغلب فلزات پایه بر اساس دلار قیمت گذاری می شوند یعنی هر زمانی دلار ضعیف می شود قیمت فلزات تقویت و بر عکس هر وقت نرخ دلار تقویت می شود قیمت فلزات پایه تضعیف می شود.
وی افزود: وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش نداد این سیگنال به بازار ارسال شد که دلار تضعیف شده و اقتصاد آمریکا عملکرد لازم را نداشته است.
امانیان در ادامه با اعلام خبری مبنی بر اینکه برخی از فلزات امسال از رشد قیمتی قابل توجهی نسبت به سایر فلزات برخوردار بوده اند، اظهار داشت: از ابتدای سال 2016 تاکنون فلز روی از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و این رشد قیمت هم به دلیل مشکلات زیست محیطی و همچنین از دور خارج شدن برخی از معادن فرسوده این فلز در دنیا بوده است.
وی ادامه داد: فلز روی از حیث قیمتی قوی ترین و مس ضعیف ترین عملکرد را در بازار فلزات سال 2016 در کارنامه خود ثبت و ضبط کردند.

دیدگاهتان را بنویسید