118049

ارزش‌افزوده معادن هرمزگان با صادرات

دنیای معدن -هرمزگان با دارا بودن ۲۲۴ معدن فعال و ۱/۴۹۸ میلیون تن ذخایر قطعی مخلوط کوهی، سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ‌آهن و سنگ‌آهک و بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان در شهرستان‌های بندرعباس، بستک، بندرلنگه، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، پارسیان، میناب توانسته برای بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.

حال در صورت توسعه صادرات و بهره‌مندی از دانش‌های فنی در بخش فرآوری می‌توان علاوه بر افزایش میزان اشتغال، ارزش‌افزوده بیشتری را نصیب استان کرد.
بهره‌مندی از منابع طبیعی به ویژه معادن غنی از کانی، مهم‌ترین مقوله‌ای است که در بخش‌های مختلف صنعتی و تامین بسیاری از نیازها مورد توجه قرار می‌گیرد. موضوعی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفت‌وگو با صمت به آن پرداخت و گفت: هم‌اکنون میزان کل ذخایر معدنی استان بر اساس گواهی‌های کشف صادر شده از سوی این سازمان حدود ۱۸۰/۳۱۰ هزار تن است در حالی که میزان ذخایر قطعی آنها بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری حدود ۱/۴۹۸ میلیون تن به ثبت رسیده که این امر باعث شده هرمزگان با دارا بودن ۲۲۴ معدن فعال به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۲هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنند.
صدور پروانه بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از معادن مهم‌ترین دستاورد ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال است که می‌تواند با در نظر گرفتن میزان برداشت دستخوش تغییرات فراوانی شود.
خلیل قاسمی با اشاره به این موضوع ابراز کرد: در ۵ماه نخست سال جاری ۵ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شده که نسبت به ۵ ماه نخست سال ۹۴ (۵ پروانه صادر شده) تغییری نکرده است.
اشتغالزایی هر بخش صنعتی یا معدنی مهم‌ترین اولویت کاری است که می‌تواند میزان برداشت از معادن یا تولید در واحدهای صنعتی را با کاهش یا افزایش همراه کند. قاسمی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در معادن استان اظهار کرد: معادن استان در ۵ماه نخست سال جاری توانسته‌اند برای ۶۵ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵۶ نفر) با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است.
استقرار معادن در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف از جنبه‌های گوناگون می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با بیان اینکه تمام شهرستان‌های استان از معادن فعال برخوردارند، تصریح کرد: بیشتر معادن استان در شهرستان‌های بندرعباس، بستک، بندرلنگه، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، پارسیان، میناب قرار دارند که عمده‌ترین مواد معدنی استخراج شده آنها شامل مخلوط کوهی، سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ‌آهن و سنگ‌آهک می‌شود.


صادرات انواع محصول علاوه بر دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای، می‌تواند موجب افزایش تولید و ارزآروی بیشتر شود.
قاسمی با تاکید بر توسعه صادرات کانی‌های معدنی استان از راه دریا گفت: در ۴ ماه نخست سال جاری ۵۸۶/۶۵۷ تن سیمان، گچ، پودر کربنات کلسیم، نمک صنعتی غیرخوراکی به کشورهای هند، امارات، عمان، کشورهای افریقایی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۴۲۵/۶۲۷ تن) با رشد ۳۷ درصدی همراه بوده است.
پرداختن به مقوله فرآوری کانی‌های معدنی مهم‌ترین بحثی است که موجب جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با تایید این مطلب ادامه داد: هم‌اکنون دستگاه‌های بخش فرآوری صنایع معدنی استان در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و فقط کمبود مطالعات افزایش استفاده از فناوری‌های مدرن خط تولید و مکانیزه کردن روش‌های تولید برای رسیدن به افزایش ارزش‌افزوده محصولات، تنها مشکلی است که در این واحدها به چشم می‌خورد که رفع این موضوع نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و برگزاری دوره‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.
توسعه صادرات با حمایت دولت
هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب از کانی‌های معدنی مطلوبی برخوردار است که باعث شده این استان از نظر تامین نیازهای برخی واحدها به مواد اولیه معدنی حرفی برای گفتن داشته باشد. نایب رییس اتاق بازرگانی بندرعباس در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب ابراز کرد: هم‌اکنون با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مناسب انجام شده در معادن سطح استان به ویژه شهرستان بندرعباس، فرآیند استخراج کانی از این معادن به منظور ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده در حال انجام است.
نزدیکی به آب‌های آزاد، کم بودن هزینه‌های حمل‌ونقل، نزدیکی به راه‌های مواصلاتی و... از جمله مزیت‌های معادن هرمزگان است که محمدرضا صفا به آن اشاره کرد و افزود: ارزان تمام شدن هزینه‌های استخراج کانی از معادن استان به طور حتم باعث افزایش میزان استخراج کانی از معادن استان می‌شود که این افزایش بهره‌برداری علاوه بر جلب سرمایه‌گذاران بیشتر به منظور سرمایه‌گذاری در معادن، افزایش میزان اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.


کاهش قیمت جهانی برخی کانی‌های معدنی در بازارهای جهانی موجب رکود در میزان برداشت و ایجاد ارزش‌افزوده در معادن استان شده که این معادن از سوی دولت نیز مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. صفا با پرداختن به این موضوع ابراز کرد: هم‌اکنون برخی از مواد معدنی استخراجی استان به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود که با وجود مزیتی مانند نزدیکی به بنادر کشتیرانی اگر بتوان در بازارهای منطقه و حتی فرامنطقه‌ای برای مواد معدنی بازاریابی موفقی انجام داد به طور حتم می‌توانیم مدت زمان زیادی این بازارها را در اختیار بگیریم. چراکه هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی به مراتب ارزان‌تر از حمل‌ونقل زمینی تمام خواهد شد و بسیاری از کشورها از این موقعیت استقبال می‌کنند.
برداشته شدن واقعی تحریم‌ها، بازگشایی «ال سی» و برگشت‌پذیری سرمایه می‌تواند رونق بیشتری به معادن بدهد. نایب رییس اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون بیشتر سنگ‌ها و کانی‌های معدنی استان به وسیله امارات خریداری و باز صادر می‌شود که این امر باعث شده ارزش‌افزوده کمی نصیب استان شود. به همین منظور باید با رایزنی، بازاریابی و بازارسازی محصول در کشورهای هدف راه را برای مبادله کالا بدون واسطه هموار کرد که تحقق آن نیازمند مذاکرات در عرصه بین‌المللی است.
ایجاد کار گروه‌های رونق صادرات کانی‌های معدنی در اتاق بازرگانی، ارائه پیشنهادهای توسعه صادرات و رایزنی با برخی کشورهای منطقه‌ای برای فروش انواع معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام بخش خصوصی است که در صورت تحقق می‌تواند کمک فراوانی به رونق هر چه بیشتر فعالیت در معادن استان کند. صفا در این باره تصریح کرد: در صورتی که حمایت‌های همه جانبه، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به معادن، تامین زیرساخت‌ها و... در دستور کار دولت قرار گیرد به طور حتم می‌توان شاهد رونق چند برابری فعالیت در معادن استان بود.

دیدگاهتان را بنویسید