117901

معادن کانادا نیروی انسانی ندارد

دنیای معدن -در دوران رکود اقتصادی تعدیل نیروی انسانی راهکاری درست برای کاهش هزینه‌ها به شمار می‌آید اما این راهکار پس از پایان بحران و آغاز از سرگیری روند رو به رشد فعالیت‌ها تبدیل به یک مشکل جدید می‌شود، کمبود نیروی‌انسانی، آنچه هم‌اکنون کانادا با آن درگیر شده است.

به نقل از ماینینگ، صنعت معدن کانادا روزهای خوبی را آغاز کرده و از رکود اقتصادی که تا سال گذشته میلادی ادامه داشت، در حال فاصله گرفتن است. این رکود در ۲۵ سال گذشته در صنعت معدن کانادا بی‌سابقه بود. به دنبال این روند رو به رشد صنعت معدن کانادا فعالیت پروژه‌های خود را از سر گرفته است اما باز هم یک بحران در راه است، این بار نه به دلیل کمبود نقدینگی، بلکه به دلیل کمبود نیروی انسانی که بخش قابل‌توجهی از نقدینگی را به خود اختصاص می‌دهد و در مقابل مهارت‌های خود را صرف پیشبرد اهداف مجموعه می‌کند. این بحران در شرایطی پیش آمده که کانادا چندان توانایی رویارویی با آن را ندارد. پیش‌بینی کمبود نیروی انسانی در صنعت معدن کانادا به صورت گزارشی از سوی انجمن منابع انسانی صنعت معدن کانادا منتشر شده است. براساس این گزارش در دوران رکود اقتصادی تعدادی از کسب و کارهای معدنی تصمیم گرفتند فعالیت خود را ادامه دهند البته نه با کیفیت گذشته، اما گروهی دیگر به ویژه در بخش ماسه‌های نفتی تولید را متوقف کردند که منجر به بیکاری صدها کارگر شد. گفتنی است کانادا بزرگترین منابع ماسه‌های نفتی جهان را در اختیار دارد. در نتیجه این تعدیل نیرو حالا و با آغاز رونق در فعالیت‌های معدنی کارفرمایان با نیاز به استخدام نیروی مهارت‌دیده روبه‌رو می‌شوند. بنابراین گزارش، کانادا به ۸۶ هزار کارگر نیاز دارد و به دلیل بازنشستگی کارگران کنونی ۴۹ هزار نفر دیگر نیز در دهه آینده به این تعداد اضافه می‌شوند.


عوامل موثر بر استخدام در صنایع معدنی کانادا
این انجمن در بخشی دیگر از گزارش، عوامل موثر بر استخدام نیروی‌انسانی در صنعت معدن کانادا را قیمت کالا، سهام سرمایه‌گذاری شده، تولید ناخالص ملی، بهره‌وری نیروی کار، نرخ بهره و قیمت ارز برمی‌شمرد که درباره آنها این‌گونه توضیح می‌دهد؛ افزایش و کاهش قیمت کالا مساوی است با افزایش و کاهش نیروی‌انسانی. افزایش سهام بر استخدام اثر دوگانه‌ای دارد به این ترتیب که از یک سو ممکن است افزایش سهام سرمایه‌گذاری شده باعث پرداخت پول بیشتر به نیروی‌انسانی شود یا اینکه در مقابل، صرف توسعه و بکارگیری فناوری‌هایی شود که جایگزین نیروی انسانی بشود. همچنین افزایش یا کاهش تولید ناخالص ملی مانند افزایش یا کاهش قیمت بر استخدام نیرو اثر مستقیم دارد و به کم و زیاد شدن تعداد نیروی انسانی به کار گرفته شده می‌انجامد. تغییر در بهره‌وری نیروی کار اثر مستقیمی بر تغییر در تعداد نیروهای استخدام شده، ندارد. تعدیل نرخ بهره هم اثر دوسویه بر استخدام دارد، می‌تواند آن قدر زیاد یا به قدری کم باشد که به دریافت وام و بر ترکیب ورودی کار و سرمایه تاثیر بگذارد، از سویی دیگر نرخ‌های بالای بهره در طول یک دوره زمانی طولانی حاکی از قدرتمند بودن اقتصاد است که می‌تواند منجر به استخدام‌های گسترده شود. در نهایت کاهش قیمت دلار کانادا به افزایش جذابیت محصولات صادراتی این کشور منجر می‌شود و به رونق تولید و حفظ و گسترش نیروی کار می‌انجامد.


کانادا چه معادنی دارد؟
بنابر اطلاعات سایت کانادایی اِکَری‌یرین‌ماینینگ، صنعت معدن کانادا از زمان کشف زغال‌سنگ در جزیره کیپ برتون در ایالت نوااسکوشیا حدود ۳۵۰ سال پیش تا به حال مسیری طولانی را طی کرده است. هم‌اکنون به طور تقریبی ۸۰۰ عملیات معدنی در کانادا در حال انجام است و معدن جزئی جدایی‌ناپذیر از تاروپود صنعت کانادا به شمار می‌آید. کانادا بیش از ۶۰ ماده معدنی و فلزی تولید می‌کند. معادن ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کانادا را و ۱۹ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید