117510

فضای دوقطبی در بازار فلزات پایه

دنیای معدن -فلزات پایه روندهای متفاوتی را در بازارهای جهانی به خصوص بازار لندن تجربه می‌کنند. مس و قلع در این بازار روند افزایشی را در هفته گذشته رقم زدند و در سایر فلزات شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

از آمارهای یک و نیم ماهه قیمتی در بازار لندن نیز نشان می‌دهد که در این مدت در اغلب اوقات شاهد دو مسیر متفاوت قیمتی بوده‌ایم با این حال در مورد هیچ یک از فلزات معامله شده در بازارهای جهانی قیمت‌ها در انتهای دوره (نیمه سپتامبر) بالاتر از قیمت‌های ابتدای دوره (اول اوت) نیست که نشان می‌دهد در این مدت فشارهای کاهشی بیشتر بوده است.

در این بازار در یک ماه گذشته قیمت مس به نزدیکی 4 هزار و 700 دلار در هر تن رسید در حالی که ابتدای ماه اوت این فلز در این بازار 4 هزار و 900 دلار در هر تن معامله می‌شد؛ به عبارتی بیش از 200 دلار کاهش قیمت را در یک و نیم ماه گذشته شاهد هستیم که در بازه زمانی 45 روزه رقم زیادی است. تکنیکالیست‌های بازار معتقدند روند 45 روزه گذشته نشان می‌دهد هر بار که فلز مس تلاش کرده روند صعودی را تجربه کند، یک فشار نزولی پرقدرت مانع شده و به تغییر مسیر در این بازار منجر شده است که نشان می‌دهد میل کاهشی برای این بازار بیش از میل به افزایش قیمت‌ها است.

در این بازار در فلز آلومینیوم نیز روند کاهشی قیمت را در یک ماه گذشته شاهد هستیم؛ با این تفاوت که این فلز از ابتدای ماه اوت از قیمت هزار و 640 دلار تا هزار و 690 دلار در 18 آگوست افزایش یافت، اما این روند دوامی نداشت و تا اکنون شاهد تداوم روند نزولی قیمت در این فلز هستیم به‌طوری‌که قیمت آلومینیوم در معاملات روز 13 سپتامبر به هزار و 550 دلار رسید. به عبارتی در مدت یک ماه در حدود 100 دلار نوسان را در این فلز شاهد بودیم که نوسان بالایی است. فلز روی نیز در مدت 45 روز گذشته با دو مسیر متفاوت روبه‌رو‌ بود به‌طوری‌که قیمت این فلز از 2 هزار و 270 دلار در ابتدای ماه اوت به 2 هزار و 365 دلار در 5 سپتامبر رسید و پس از آن تا 2 هزار و 230 دلار در نیمه سپتامبر کاهش یافت. به این ترتیب این فلز نیز در دامنه تغییرات 235 دلاری در نوسان بود.

به عقیده کارشناسان بازارفلزات پایه، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین‌ موضوعاتی که بر بازار این فلزات اثرگذار است قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی است. این در حالی است که طی هفته گذشته بهای دلار با کاهش روبه‌رو‌ شده است اما این کاهش به حدی نبوده که باعث شود قیمت‌ها با روندهای افزایشی قابل توجهی روبه‌رو‌ شوند. گفته می‌شود نشست هفته جاری فدرال رزرو آمریکا این پتانسیل را دارد که به افزایش نرخ بهره در این کشور منجر شود که این موضوع ضمانت روندهای ریزشی برای فلزات پایه خواهد بود. پیش از این نیز برخی مقامات بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده بودند که نرخ بهره می‌تواند در ماه سپتامبر افزایش یابد، اما قطعیتی در این مسیر دیده نشد با این حال بار دیگر در هفته گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش نرخ بهره حکایت دارند.

جانت یلن در سخنان هفته گذشته خود گفته شرایط برای افزایش نرخ‌های بهره فراهم‌تر است و همین عامل سبب رشد ارزش دلار شد در نتیجه نسبت یورو به دلار کاهش پیدا کرد، اما ابتدای هفته جاری، یکی از اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد بهتر است بانک مرکزی در حوزه افزایش نرخ‌های بهره با احتیاط بیشتری رفتار کند. این سخنان احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست هفته آینده را بسیار کاهش داد و سبب افول ارزش دلار شد.

با این حال احتمال عدم افزایش نرخ بهره هم بالا است که در این صورت انتظار می‌رود روند قیمت‌ها صعودی شود که در این صورت باید تا پایان سپتامبر نتایج این تصمیم مشاهده شود. در هر دو صورت آنچه کارشناسان جهانی می‌گویند آن است که قیمت‌ها از قیمت‌های سال 2015 فراتر نخواهد رفت، چراکه احتیاط حاکم بر بازار فلزات اساسی در کنار عامل تقاضای پایین باعث می‌شود بازار این دسته از کالاها به‌صورت متعادل حرکت کند.

در این بین افزایش نرخ تورم نیز به‌عنوان یکی از اهداف اقتصاد ایالات متحده مطرح است که نیاز به افزایش نرخ بهره را تشدید می‌کند، اما اینکه آیا فدرال رزرو به این نتیجه خواهد رسید یا خیر، به تصمیمات هفته جاری این نهاد مهم مالی بستگی دارد. به عقیده کارشناسان تغییرات خرده فروشی در ماه گذشته میلادی و وضعیت بازار کار در هفته قبل مشخص می‌کند میزان مصرف چگونه بوده و بازار کار در چه شرایطی به‌سر می‌برد. همچنین گزارش وضعیت تولید صنعتی و شاخص بهای تولیدکننده دو جنبه دیگر از اقتصاد آمریکا را مشخص خواهند کرد. روز جمعه نیز نرخ تورم در ماه گذشته میلادی اعلام می‌شود. اما موضوع مهم و موثر دیگری که بازار فلزات پایه را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو تحت کنترل خود دارد اقتصاد چین و اثرگذاری رشد بخش‌های مختلف در این کشور است. گفته می‌شود افزایش تزریق منابع مالی به اقتصاد این کشور که بیش از انتظارها بوده می‌تواند محرک خوبی برای اقتصاد این کشور باشد. این در حالی است که آمارهای جدید منتشر شده از تولید صنعتی در چین یا معاملات خرده فروشی در این کشور و همچنین بهبود سرمایه‌گذاری‌ها همگی نشانه‌های مثبتی از اقتصاد اژدهای زرد محسوب می‌شوند.

این نوع اصلاحات و تقویت تقاضا به خصوص در مورد فلز مس که کالایی با تقاضای بالا محسوب می‌شود مشهودتر است و انتظارات برای بهبود قیمت‌ها در این فلز بالا است. موسسه ANZ معتقد است با کاهش موجودی‌های مس در انبارهای لندن و بورس شانگهای احتمال تقویت قیمتی در این کالا وجود دارد. از طرفی این فلز را باید پیشران بازار فلزات پایه محسوب کرد که می‌تواند به سایر فلزات جهت داده وآن را هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید