117189

امضای قرارداد خرید تضمینی برق منطقه ویژه خلیج فارس

دنیای معدن -قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه 235 مگاواتی غدیر، بین ایمیدرو و هلدینگ برق و انرژی غدیر امضا شد.

این قرارداد بین رییس هیات عامل ایمیدرو و اسماعیل خوش گفتار مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر، به امضا رسید. در این برنامه مرتضی هاشم پور مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی ( وایسته به ایمیدرو) و تعدادی از اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری غدیر‌ نیز حضور داشتند.

طبق اسناد مبادله شده، ایمیدرو برق تولیدی نیروگاه هرمز (در دست احداث) را برای مدت 20 سال خریداری می کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو پیش از امضای قرارداد فوق با ابراز خرسندی از احداث نیروگاه هرمز اظهار داشت: با ورود برق به شبکه، بخش قابل توجهی از نیاز صنایع مستقر در استان هرمزگان به خصوص منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تامین به انرژی برق خواهد شد.

مهدی کرباسیان همچنین، حضور سرمایه گذار در چنین پروژه ای را سبب توسعه امور زیرساختی دانست و گفت: برق این نیروگاه باعث می شود آن دسته از شرکت هایی که زیرظرفیت،‌ مشغول فعالیت هستند، شرایط آسوده تری برای تولید داشته باشند.

طرحی با حضور سرمایه گذار آلمانی
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین از وجود سرمایه گذار خارجی در احداث نیروگاه سخن گفت و افزود: طرف ایرانی با یک شرکت آلمانی سرمایه گذاری در این پروژه را انجام می دهند که باید اذعان کرد، نخستین طرح در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس است که با مشارکت سرمایه گذار خارجی ساخته می شود.

وی همچنین خبر داد که به تازگی مجوز افزایش 2500 هکتار زمین منطقه خلیج فارس اخذ شده و زیرساخت های آن نیز در حال آماده سازی است. رییس هیات عامل ایمیدرو درباره مزیت های مناطق جنوبی کشور گفت: ایمیدرو با ارایه زیرساخت ها در سواحل جنوبی، زمینه احداث و راه اندازی طرح های صنایع انرژی بر در این مناطق را فراهم آورده تا سرمایه گذاران مشکلی برای تامین آب نداشته باشند.

اسماعیل خوش گفتار مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز در این مراسم گفت: پیش بینی می شود همزمان با اوج مصرف برق در تابستان 96، شاهد ورود برق نیروگاه، به مدار باشیم.
وی تصریح کرد: چالش تامین برق منطقه با این نیروگاه بر طرف می شود و البته باید پیش از راه اندازی طرح، گاز مورد نیاز پروژه نیز تامین شود.

مرتضی هاشم پور مجری طرح ایجاد زیربناها و توسعه زیرساخت های معادن، صنایع معدنی ایمیدرو نیز به مشکلات فعال شدن طرح این نیروگاهی اشاره کرد و گفت: در دی ماه سال 92 و در اوج تحریم ها فعالیت این طرح آغاز شد اما مسائل آن روزها سبب کندی در اجرای پروژه شد.

وی افزود: با انجام تعهدات سرمایه پذیر و همچنین سرمایه گذار، از دی ماه سال گذشته، شاهد سرعت گرفتن اجرای طرح شدیم.
هاشم پور تصریح کرد: 20 ماه پس از زمستان 94، فاز گازی تحویل و یکسال بعد از آن نیز بخش بخار نیروگاه تحویل داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید