117038

گلنکور پردرآمدترین شرکت معدنی

دنیای معدن -سایت ماینینگ فناوری، ۱۰ شرکت معدنی جهان را در سال ۲۰۱۵میلادی معرفی کرده و شرحی از فعالیت‌های آنها در این سال را ارائه داده است. در صدر این فهرست گلنکور با درآمد ۱۷۰/۴۹ میلیارد دلار قرار گرفته که در سال گذشته نسبت به سایر رقبای معدنی خود پیشتاز بوده است.

این رقم در شرایطی برای گلنکور اعلام شده که بازار صنایع معدنی در سال گذشته میلادی با افت روبه‌رو بود و همه شرکت‌ها کم و بیش آن را لمس کردند. حال نگاهی می‌کنیم به روایتی که این سایت از فعالیت گلنکور به عنوان پردرآمدترین شرکت معدنی در سال ۲۰۱۵میلادی ارائه کرده است.


گلنکور تا کجا پیش رفته است؟
شرکت سهامی عام گلنکور با درآمد ۱۷۰/۴۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵میلادی در زمینه تولید منابع طبیعی فعالیت می‌کند و به تولید و مبادله بیش از ۹۰ کالا ازجمله فلزات، مواد معدنی، انرژی و محصولات کشاورزی می‌پردازد. این شرکت ۱۵۰ سایت معدنی، فلزکاری و کشاورزی و همچنین اموالی مرتبط با تولید نفت در فلات قاره در اختیار دارد. از سوی دیگر گلنکور در بیش از ۵۰ کشور فعالیت داشته و در زمینه ارائه خدمات در صنایع مربوط به وسایل نقلیه، فولاد، نفت و مواد غذایی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر «بار» سوئیس مستقر است.


تولیدات فلزی
واحدهای تولیدکننده فلزات این غول معدنی دربردارنده بخش‌های مربوط به تولید مس، روی، سرب، آلیاژ آهن، آلومینیوم، آلومینا و سنگ‌آهن است و گلنگور در این واحدها به استخراج، ذوب، پالایش، انبارداری این فلزات می‌پردازد. این شرکت یکی از بزرگترین عرضه‌کننده‌های مس و روی به شمار می‌رود. برخی از عمده‌ترین واحدهای زیرمجموعه گلنکور را می‌توان به این شرح فهرست کرد:
شرکت کاززینک که در قزاقستان روی، سرب، مس و طلا تولید می‌کند، موتاندا و کاتاندا یک معدن مس و کبالت در جمهوری دموکرات کنگو است، معدن مس و کبالت موپانی در زامبیا، یک معدن مس در شیلی، معادن روی در بولیوی و معادن مس و طلا در آرژانتین و استرالیا. گلنکور در سال ۲۰۱۵میلادی، ۱۵۰۲/۲ کیلوتن مس، ۱۴۴۴ کیلوتن روی و ۹۶۴هزار اونس طلا تولید کرد.


تولید انرژی
در زمینه تولید انرژی نیز گلنکور زغال‌سنگ و نفت تولید می‌کند و علاوه بر تولید این دو ماده انرژی‌زا در زمینه ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل ابزار و تجهیزات هم فعالت می‌کند. این شرکت در ۳۰ معدن فعال در استرالیا، افریقای جنوبی و کلمبیا، سهم داشته و به تولید و صادرات زغال‌سنگ بتمنس حرارتی، زغال‌کک جامد و نیمه نرم می‌پردازد.زغال‌سنگ حرارتی برای تولید سیمان، فولاد استفاده استفاده می‌شود. این شرکت همچنین نفت خام و محصولات حاصل از پالایش نفت را تولید می‌کند و در ۳ مجوز حفاری در آب‌های عمیق دور در گینه استوایی و دو میدان فعال در چاد در افریقای مرکزی صاحب سهم است. این شرکت در سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۱۳۱/۵میلیون تن زغال‌کک، نیمه نرم و حرارتی تولید کرد.


تولیدات کشاورزی
گلنکور در واحدهای تولید محصولات کشاورزی خود غلات، روغن‌ها/دانه‌های روغنی، پنبه و شکر را تولید می‌کنند. محصولاتی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، دانه‌های نرم، روغن‌های خوراکی، بلغور، پنبه و شکر را نیز فرآوری می‌کند. این شرکت با دریافت مواد خام کشاورزی و بهره‌وری و فرآوری آنها محصولات غذایی را به صورت مواد غذایی و خوراک دام عرضه می‌کند. گلنکور در سال ۲۰۱۵میلادی، ۱۱/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کرد.


عملکرد مالی
در سال ۲۰۱۵میلادی گلنکور رقم ۱۷۰/۴۹ میلیارد دلار را به عنوان کل درآمد خود اعلام کرد که نسبت به سال پیش از آن ۲۲/۹ درصد کاهش داشته است. گلنکور در ادامه رقم زیان عملیاتی خود را در سال گذشته ۸/۰۱ میلیارد دلار بیان کرد در برابر درآمد عملیاتی آن که ۴/۲۵ میلیارد دلار بود. همچنین ضرر خالص گلنکور در سال ۲۰۱۵میلادی ۴/۹۶ میلیارد دلار بود در برابر سود خالص که در سال ۲۰۱۴میلادی برابر با ۲/۳۱میلیارد دلار بود.


رقبای اصلی
حال رقبای اصلی پردرآمدترین شرکت معدنی ۲۰۱۵میلادی شامل شرکت کورسکو ای‌جی و شرکت نفتی ام‌ان‌پی در سوئیس، آنگلوامریکن در انگلیس، آرچر دانیلز میدلند در امریکا، بی‌اچ‌بی بیلیتون در استرالیا، کارگیل در امریکا، دواهلدینگ در ژاپن، نوبل گروپ در چین، ریوتینتو در انگلیس، تِک‌ریسورسز در کانادا، ترافیگورا در هلند و واله در برزیل می‌شود.


آخرین دستاوردها
از سوی دیگر آخرین دستاوردهایی که گلنکور به آنها نائل شده است، به این شرح هستند: در ماه مه ۲۰۱۶ مارواسکای یکی از شرکت‌های فرعی گلنکور با خرید سهمی ۱۵/۸ میلیون دلاری از شرکت سنگ‌آهن اطلس استرالیا سودی ۸/۴۷ درصدی را به‌دست آورد، در همان ماه گلنکور اعلام کرد قصد دارد معدن طلای واسلیکوسکوی را در قزاقستان بفروشد. این معدن حدود ۲ میلیارد دلار قیمت دارد و گلنکور مالک ۷۰ درصد از کل سهام آن است. در مارس ۲۰۱۶ نیز گلنکور براساس قراردادی ۴۰درصد از سهام خود را در زمینه محصولات کشاورزی به هیات طرح سرمایه‌گذاری بازنشستگی در کانادا به قیمت حدود ۲/۵ میلیارد دلار فروخت. در همان ماه گلنکور خبر داد که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸میلادی سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۱/۱ میلیارد دلار را صرف توسعه ۳ شفت معدن مس در معادن مس موپانی زامبیا می‌کند تا عمر آنها به ۲۵ سال ارتقا یابد. در فوریه ۲۰۱۶ نیز شرکت فرانکو-نوادا با دستیابی به یک جریان فلزات گرانبها از معدنی متعلق به گلنکور در پرو موافقت کرد. ارزش این معامله ۵۰۰ میلیون دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید