117036

راهکارهای کارگروه سیمان برای حل چالش‌های این صنعت

دنیای معدن -چندی‌پیش نخستین جلسه کارگروه صنعت سیمان برای سامان دادن به شرایط سخت این صنعت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت‌زاده، معاون معدنی این وزارتخانه، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی،

سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تشکیل شد که در این جلسه بر سه راهکار برون‌رفت صنعت سیمان از بحران اتفاق نظر شد.


راهکارهای کارگروه صنعت سیمان
سیدمحمد اتابک، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با مثبت خواندن این جلسه و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حل چالش‌های پیش‌روی این صنعت، گفت: یکی از چالش‌های مهم کنونی صنعت سیمان، نبود تقاضاست و از همین‌رو در این جلسه بحث افزایش و تحریک تقاضا برای سیمان مورد نظر بوده است. بنابراین پیشنهادهای خوبی در ارتباط با آن شده، از این‌رو قرار شد تحریک تقاضای آتی شود و ۲ میلیون تن سیمان به صورت مسجل که نیاز وزارت راه و شهرسازی است از طریق خرید دین یا از طریق مثلث پیمانکار، تولیدکننده و بانک، برنامه‌ریزی و در طرح‌های عمرانی به کار گرفته شود. به گزارش سایت اتاق تهران، اتابک در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مصوبات و راهکارهای پیشنهادشده در این جلسه تاکید بر فرهنگ‌سازی و گسترش جاده‌های بتنی و سازه‌های بتنی در کشور بود، اظهار کرد: در این زمینه ۳ پیشنهاد ارائه شد که نخستین آن برگزاری همایشی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جاده‌سازی بتنی و ارجعیت آن در کشور بود. وی در ادامه افزود: دومین پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای جاده‌سازی بتنی در کشور با هدف گسترش این جاده‌ها و فرهنگ‌سازی بود. سومین راهکار نیز ترویج و ایجاد مشوق‌هایی برای گسترش سازه‌های بتنی به‌جای سازه‌های فلزی در کشور بود و مقرر شد در این زمینه سمینارهایی برای سازندگان در نظر گرفته شود تا به فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک کند. اتابک در ادامه به طرح دیگری که برای بالا بردن مصرف سیمان در جلسه کارگروه سنجیده شده، اشاره کرد و گفت: درحال حاضر دولت برای ساخت جاده‌ها قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌دهد؛ یکی از پیشنهادهای خوب مطرح‌شده در این جلسه که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شد، این بود که سیمان جایگزین قیر شود و قیر تولیدی صادر شود؛ با این کار علاوه بر اینکه در راستای توسعه جاده‌های بتنی گام خواهیم برداشت، می‌توانیم از مزیت‌های اقتصادی کشور هم بهترین استفاده را کنیم و در عمل در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، زیرا صادرات قیر بسیار ساده‌تر از صادرات سیمان است و این کار ارزش‌افزوده خوبی می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد. وی افزود: علاوه بر این تولیدات کنونی سیمان واحدها نیز مصرف می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه به محدودیت تقاضا در کشور برای مصرف سیمان و تولید بالای سیمان از سوی واحدها اشاره کرد و درباره راهکار ارائه‌شده برای حل این مشکل گفت: مقرر شد با در نظر گرفتن حداکثر صادرات و حداکثر مصرف داخلی، انجمن و واحدهای تولیدی به نحوی سیمان در کشور تولید کنند که از هدررفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شود؛ به این معنا که واحدهای تولیدی راندمان کار خود را تعدیل کنند و با توجه به شرایط، تعادلی در تولید سیمان ایجاد شود تا شاهد دپوی سیمان و کلینکر نباشیم. اتابک تاکید کرد: به نظرم اگر چنین اتفاقی بیفتد و بین تقاضا و عرضه رابطه منطقی وجود داشته باشد و تعادل ایجاد شود، قیمت‌ها به سمت کاهش تخفیف و منطقی شدن و به سمت قیمت‌های مصوب پیش خواهد رفت؛ بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این هم برای تولیدکننده مثبت باشد و هم برای سهامداران صنعت سیمان و از زیان جلوگیری کند؛ ضمن اینکه در این شرایط هزینه‌های تولید به‌طور قطع با هزینه‌های سربار ثابت با در نظر گرفتن میزان تعدیل‌شده تولید در نظر گرفته می‌شود. او در پایان درباره جمع‌بندی این جلسه عنوان کرد: در کل مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص آقای وزیر با پیشنهادهای بسیار خوبی به این جلسه آمده بودند و نگاه حمایتی و پشتیبانی برای حل مشکلات صنعت سیمان داشتند. ما معتقد و امیدواریم در صورت اجرایی‌شدن مصوبات این جلسه و همچنین تشکیل جلسه‌های دیگر این کارگروه، بتوانیم چالش‌های کنونی را از پیش‌روی واحدها و این صنعت برداریم.کارگروه صنعت سیمان از حدود یک ماه پیش و پس از جلسه‌ای که فعالان این حوزه با معاون اول رییس‌جمهور داشتند با دستور اسحاق جهانگیری تشکیل شد که شاهد نخستین جلسه آن بودیم.


نجات سیمانی‌ها در گرو راهسازی
ایران سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان به‌شمار می‌رود. این امر می‌تواند به‌عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. این درحالی است که به‌دلیل حاکم‌شدن شرایط رکودی، نه‌تنها مصرف سیمان در داخل کشور کاهش یافته، بلکه بازارهای صادراتی این محصول نیز تحت‌شعاع قرار گرفته است، به‌طوری‌که هم‌اکنون سیمانی‌ها با مازاد تولید روبه‌رو شده‌اند. بنابراین درحالی‌که استفاده از قیر در جاده‌سازی به مراتب هزینه‌های بالاتری را نسبت به مصرف سیمان دارد و از سوی دیگر قیر می‌تواند بازار صادراتی بهتری نسبت به سیمان داشته باشد، بنابراین جایگزین شدن سیمان در جاده‌سازی به‌جای قیر به‌طور قطع ضمن خروج صنایع سیمانی از رکود حاکم، می‌تواند افزایش درآمدهای ارزی را نیز برای کشور به همراه داشته باشد. در این‌باره نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن کارفرمایان سیمان در رابطه با جایگزینی سیمان به‌جای قیر در راهسازی به صمت گفت: در دنیا بیش از ۵۰سال است که در ساخت جاده‌ها از بتن استفاده می‌شود، چراکه از نظر محیط‌زیست مشکلاتی که قیر به‌وجود می‌آورد، سیمان به همراه ندارد. از این‌رو قیر را به‌طور عمده در شاهراه مصرف می‌کنند. بنابراین بتن‌سازی در راهسازی در کل دنیا رواج دارد، مگر در جاهایی که امکان استفاده برای آن مقدور نباشد. غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: اما در کشور ما ۳-۲سالی است که به فکر استفاده از این روش افتاده‌اند. با توجه به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید این محصول وجود دارد و می‌توان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد اما توجه لازم و کافی به آن نشده و بسیاری از محصولات سیمانی بدون استفاده باقی مانده‌اند. اما خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی با یک دید مثبت پیگیر استفاده از سیمان در راهسازی هستند. ما هم امیدواریم بتوانیم این فرهنگ را سریع‌تر جا بیندازیم. معاون فنی و تولید انجمن سیمان با اشاره به استفاده از مزایای سیمان گفت: روکش‌های بتنی حدود ۳۰درصد نسبت به روکش‌های آسفالتی، هزینه ارزان‌تری نسبت به قیر دارند. ازجمله مزایای دیگر استفاده از طرح سیمان به‌جای قیر می‌توان به میزان مقاومت بالای این محصول اشاره کرد، چراکه عمر جاده‌های بتنی حداقل ۳ برابر جاده‌هایی است که با قیر ساخته شده‌اند، به گونه‌ای‌که عمر آنها به ۵۰سال رسیده اما جاده‌های فعلی که از قیر ساخته شده تنها ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند و در صورت قرار گرفتن در شرایط‌های مختلف جوی شاهد از بین رفتن و ترک خوردن آنها خواهیم بود. وی افزود: علاوه بر این می‌توان شرایط را برای صادرات قیر فراهم کرده و ارزش‌افزوده فراوانی برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. غفاری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مانعی برای این جایگزینی وجود دارد، گفت: مانعی وجود ندارد، اما در هر صورت هر کار جدیدی برای فرهنگ شدن نیاز به زمان دارد، از این‌رو استفاده از سیمان در صنعت راه و ساختمان‌سازی نیاز به مقدمات، فرهنگ‌سازی و آموزش و تجهیزات خاصی دارد تا بتوان آن را به مرحله اجرا درآورد و در این راستا نیز فعالیت‌هایی از سوی انجمن سیمان آغاز شده است. وزارتخانه راه و شهرسازی و اداره راه در کل شهرستان‌ها نیز در این زمینه اقدام‌هایی را آغاز کرده‌اند. معاون انجمن فنی و تولید سیمان افزود: هم‌اکنون در ساخت برخی از بزرگراه‌ها و تونل‌های کشور سیمان‌های فرآوری شده یا همان بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز شکل عمومی به خود نگرفته و انجمن سیمان قصد دارد با همکاری وزارت راه و ترابری و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری زمینه را برای توسعه این امر فراهم کند. بنابراین اقدام برای اجرایی‌شدن این امر آغاز شده است؛ برای نمونه آزادراه شمال با روکش بتنی ساخته می‌شود. یا یک خط راهسازی ۱۰۰ کیلومتر در بیرجند با روکش بتنی در حال ساخت است. در تبریز نیز جاده فرودگاه با این طرح در حال ساخته‌شدن است. از سوی دیگر، بسیاری از کارخانه‌ها جاده ارتباطی خود با معادن‌شان را با روکش بتنی ساخته‌اند. از این‌رو تا این لحظه این طرح موفق بوده است. در هر صورت عملیات هر کار جدیدی یک‌سری تجهیزات می‌خواهد که تجهیزات آن وارد شده است. در هر صورت برای فراگیر شدن این طرح نیازمند زمان، کار و فرهنگ‌سازی بیشتر است.


دولت به سیمانی‌ها یارانه می‌دهد
سرقینی از مذاکره برای صادرات سیمان به کشور «هائیتی» خبرداد و گفت: دولت برای پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل و بندری، به صادرکنندگان سیمان و فولاد یارانه می‌دهد. به گزارش سیمان خبر، جعفر سرقینی در ارتباط با صادرات محصولات سیمان و فولاد به بازارهای دور افزود: صادرات سیمان در دست بخش خصوصی است و دولت از این بخش حمایت خواهد کرد؛ در عین حال یارانه‌هایی برای صنعت سیمان در نظر گرفته است. تولیدکنندگانی که محصولات خود را به بازارهای دوردست صادر کنند، در هزینه‌های حمل‌ونقل و بندری یارانه‌هایی دریافت خواهند کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشورهای اطراف ایران درگیر جنگ هستند و ساخت‌وساز در آنها متوقف شده، گفت: کشورهای همسایه ایران، در حال حاضر با جنگ و ناامنی دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به افغانستان و عراق که کشورهای عمده واردکننده سیمان از ایران هستند، اشاره کرد؛ بنابراین رکود بر اقتصاد آنها حاکم و پروژه‌های عمرانی آنها متوقف شده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که این مسائل وجود نداشت و اگر مشکلات آنها از بین برود، رونق بیش از پیش در حوزه صادرات سیمان و فولاد نمایان خواهد شد و هیچ انباشت سیمانی در کشور نخواهیم داشت. به هرحال مسائلی از قبیل جنگ و ناآرامی منطقه تولیدکنندگان را وادار به صادرات محصولات خود به بازارهای دوردست کرده است. سرقینی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های سیمانی برای صادرات محصولات خود به بازارهای دوردست مانند هائیتی در حال مذاکره هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به آنها قول مساعدت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید