117033

سنگ آهک «نوشتنی» می‌شود

دنیای معدن -سمنان از ۲۵ پروانه بهره‌برداری معادن سنگ آهک صادرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت بهره‌می‌برد اما رکود در برخی صنایع مرتبط با آهک منجر به تعطیلی برخی از این معادن شده است.

معادنی که در دوران فعالیت برای بیش از ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده بودند. البته با توجه به رکود موجود بهترین راهکار برای فعال کردن معادن این استان بهره‌گیری از فناوری‌های جدید تولید کاغذ سنگی است که می‌تواند ارزش‌افزوده مناسبی ایجاد کند.
سنگ آهک از جمله کانی‌های معدنی است که کاربرد فراوانی برای تهیه منشورهای نیکل در میکروسکوپ‌ها، فتومترها و کولوریمترها دارد و نوع نامرغوب آن در صنعت تهیه قلیائیان و به عنوان کود در زمین‌های بی‌آهک کاربرد دارد. البته این ماده معدنی در صنعت شیشه‌سازی، صنایع شیمیایی، تولید سیمان، چاپ و امور چاپی، خمیر دندان‌سازی، لاک‌سازی، عطرسازی و لاستیک‌سازی به کار گرفته می‌شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۵ معدن سنگ آهک از این سازمان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که در مجموع بر اساس پروانه برای ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
رکود بازار ساخت‌وساز مسکن به گفته علی‌اکبر هاشمی از مهم‌ترین عوامل رکود در تولید مصالح ساختمانی و صنایع مرتبط با آن است که خوشبختانه این امر نتوانسته تاثیر چندانی بر برداشت از معدن سنگ آهک استان داشته باشد. در این بین رکود در برخی صنایع که بخش عمده‌ای از مواد اولیه آنها آهک است باعث شده روند برداشت از معادن سنگ آهک استان با رکود روبه‌رو شده و حتی چند معدن نیز به تعطیلی کشیده شود.
قدیمی بودن ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در معادن سنگ‌آهک سمنان مورد انتقاد هاشمی قرار گرفت. وی در این‌باره گفت: فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات به همراه قدیمی بودن فناوری مورد استفاده در برداشت از معادن باعث افزایش هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود. البته برخی از واحدهای بزرگ صنایع سیمانی که از معادن آهک بهره‌برداری می‌کنند با توجه به ظرفیت که دارند از ماشین‌آلات و تجهیزات روز بهره‌مند هستند.
رکود بازار فروش و به دنبال آن کاهش برداشت، از مهم‌ترین مشکلاتی است که معادن سنگ آهک سمنان با آن روبه‌رو هستند. موضوعی که معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان به آن پرداخت و گفت: برای خروج این معادن از رکود و افزایش توانمندی برداشت، برنامه‌های چون کاهش حقوق دولتی، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، بازارسازی برای مواد استخراج شده و... در دستور کار این سازمان قرار گرفته که در صورت تحقق علاوه بر تثبیت اشتغال، می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز ایجاد کند.


فرهنگ‌سازی بهره‌برداری درست
استقرار بیشترین ذخایر معدنی سنگ آهک کشور در سمنان باعث شده این استان به عنوان قطب بهره‌برداری از معادن آهک به شمار رود. در این بین آلایندگی واحدهای فرآوری این کانی معدنی موجب بروز آلودگی‌هایی در سطح استان شده که رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست سمنان در گفت‌وگو با صمت به آن پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های سازمان حفاظت و محیط‌زیست استان، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آلایندگی واحدهای فرآوری آهک است به گونه‌ای که در چند سال اخیر با پیگیری‌های انجام شده به منظور اقدامات پیشگیرانه فیلتر در بخش خروجی مواد آلاینده با هماهنگی صاحبان این واحدها نصب شد.
پایش آنلاین واحدهای فرآوری آهک سمنان از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست این استان است که عباسعلی دامنگیر به آن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده سطح آلایندگی این واحدها کاهش داشته اما ۱۰۰درصدی نشده که با برنامه‌ریزی و همکاری صاحبان صنایع و مسئولان مرتبط با صنایع معدنی تحقق این امر در برنامه کاری این سازمان قرار گرفته تا آسیب‌های کمتری متوجه زیست بوم استان شود.
در برخی موارد پارگی فیلترهای استحصال مواد آلاینده و پارگی کیسه‌های نخاله باعث می‌شود بحث‌های زیست‌محیطی به خوبی رعایت نشود. موضوعی که دامنگیر به آن پرداخت و افزود: متاسفانه برخی واحدهای فرآوری آهک اقدام به خارج کردن فیلترهای تصفیه از مدار می‌کنند که با پیگیری و اعلام اخطار، اقدامات لازم برای استفاده دوباره از این فیلترها به واحدها ابلاغ می‌شود که در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی با آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.
استفاده از روش‌های سنتی و عملیات انفجاری برای برداشت از معادن هم‌اکنون یکی از مشکلاتی است که صاحبان معادن استان همچنان از آن بهره می‌برند که این امر باعث وارد آمدن آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط‌زیست می‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست سمنان با تایید بر این مطلب، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری دوره‌های آموزشی به دنبال بر طرف کردن این مشکل در سطح معادن استان به ویژه معادن آهک هستیم تا از آسیب‌های احتمالی زیست‌محیطی بیشتر جلوگیری شود.
وی معتقد است نبود نظارت کافی از سوی سازمان‌های متولی بهره‌برداری از معادن مهم‌ترین مشکلی است که تاکنون به دلیل هم‌افزایی و هم‌پوشانی وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط و نبود نیروی نظارتی و عوامل دیگر امکان‌پذیر نشده است. این در حالی است که هم‌اکنون با برنامه‌ریزی‌های لازم به دنبال ایجاد فرهنگ صحیح و برگزاری دوره‌های آموزشی بهره‌برداری از منابع معدنی در سطح استان هستیم تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. البته تا زمانی که مسئولان و صاحبان معادن استان برای تحقق این امر گام‌های مثبتی بر ندارند، نمی‌توان به آینده این گونه اقدامات امیدوار بود.


ظرفیت‌های تامین مواد اولیه
بهره‌مندی از فناوری برای استفاده از تمام امکانات طبیعی و مصنوعی برای رفاه یا به‌دست آوردن ثروت، از ظرفیت‌هایی است که انسان در تمام زمینه‌ها می‌تواند از آن استفاده می‌کند. به تازگی بحث‌های فراوانی برای تولید کاغذ از سنگ آهگ در گوشه و کنار دنیا شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد، می‌تواند انقلاب جدیدی در عرصه این صنعت باشد و داشتن معادن آهک از مهم‌ترین نیازمندی‌های تولید این فناوری است که خوشبختانه ایران از ذخایر آهک برخوردار است و فقط نیازمند فناوری تبدیلی است.
نایب رییس اتاق بازرگانی سمنان در گفت‌وگو با صمت با تایید این مطلب اظهار کرد: تولید و بهره‌گیری از آهک به تازگی برای تولید «کاغذ سنگی» در حال رونق است و در صورت تحقق آن می‌تواند علاوه بر حفاظت از درختان، محیط‌زیست و فعال کردن معادن سنگ‌آهک، ارزش‌افزوده مناسبی با صادرات ایجاد کرد. بازیافت، تغییرپذیری و سازگاری محصولات تولیدی عرصه صنعت با طبیعت، همواره از دغدغه‌های مسئولان است که به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. کاغذسنگی با توجه به ترکیباتی که دارد از تمام ویژگی‌های مثبت زیست‌محیطی برخوردار است و در صورت گسترش می‌تواند تا حدود زیادی باعث فاصله گرفتن از آلودگی‌های جانبی شود.
محمود نجفی سهی در این باره گفت: با توجه به جدید بودن این صنعت به نظر می‌رسد، می‌توان با قدری تامل، معرفی و فرهنگ‌سازی مصرف، هدایت بخش‌های نیازمند کاغذ به سمت استفاده از این محصول، حمایت‌های همه جانبه از سوی دولت و مسئولان برای تولید، و... تا حدود زیادی فعالیت در این زمینه را با سرعت بیشتری همراه کرد.
سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت بهترین متولیانی هستند که می‌تواند با فرهنگ‌سازی تولید و استفاده از این صنعت راه را برای بهره‌مندی از این توانمندی هموارتر کنند. نجفی سهی با بیان این مطلب ادامه داد: با توجه به بازه زمانی و هزینه‌های زیاد برای رشد درخت به منظور استفاده در صنعت تولید کاغذ می‌توان با بهره‌گیری از این فناوری در سطح کشور علاوه بر حفظ محیط‌زیست، رکود موجود در معادن سنگ آهک و صنایع تبدیلی آن را بر طرف کرد که به طور حتم رونق گرفتن این مقوله، اقتصاد استان و کشور نیز از حالت رکود خارج خواهد شد.
این در حالی است که با توجه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی و دور شدن از دوران کاغذ متاسفانه کشور همچنان در دوران بروکراسی‌های اداری به سر می‌برد. مصرف کاغذ در عرصه مطبوعات، تولید کتاب و دفتر، بسته‌بندی‌های کارتنی و...، بهره‌مندی از صنعت تولید کاغذ سنگی را لازم و ضروری کرده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی سمنان با پرداختن به این موضوع ابراز کرد: با توجه به بهره‌مندی برخی از کشورها از این فناوری و با توجه به وجود معادن غنی سنگ آهک در کشور به ویژه استان سمنان به نظر می‌رسد، می‌توان با رایزنی با صاحبان این فناوری، آن را در داخل کشور به کار گرفت تا علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده، از برخی مشکلات ناشی از استفاده از کاغذ را کم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید