116710

مصائب کار در معدن/ سختی کاری که حساب نمی شود

دنیای معدن - کار در معادن از جمله مشاغلی است که حتی در ایمن ترین محیط های کاری همچنان جز سخت ترین مشاغل جهان محسوب می شود.

طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور معمولا به کارهایی اطلاق می شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و کارگر در اثر اشتغال تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) دریافت می کند که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

گفتنی است هر زمان که صحبت از کار سخت و زیان آور می شود، هرکس به نوبه خود شغلش را سخت تلقی می کند؛ مطابق قانون کار، معدنکاری جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود و در این بین یکی از دغدغه های اصلی کارگران معدن کمبود تسهیلات و خدماتی است که طبق قانون باید به آنها تعلق گیرد؛مطابق ماده 52 قانون کار ،کارگران معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته فعالیت کنند این در حالی است که اکثر کارگران این بخش در سراسر کشور در 2تا 3 شیفت کاری به صورت مداوم طی 15 روزکار می کنند.

شهرام شریعتی عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سختی کار کارگران معدن گفت : کار معدن یکی از مشاغل سخت و البته خطرناک در دنیا محسوب می شود ، به طوریکه کارگران با 8 الی 10 ساعت کار مداوم زیر آفتاب یا زیرزمین مشغول به کار هستند .

وی افزود : متاسفانه امنیت جانی در معادن روباز بسیار کمتر از معادن زیرزمینی است و با وجود نظارت مسئولان ایمنی، تعدادی از کارگران برای امنیت جانی خود تلاشی نکرده و از ابزار ضروری همانند کلاه ایمنی و ماسک استفاده نمی کنند.

شریعتی با اشاره به اینکه نظارت به اندازه کافی در حوزه کار در معدن صورت می گیرد، گفت: برخی از کارگران بدلیل گرما از وسایل ایمنی خود استفاده نمی کنند و این امر می تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد ، این در حالیست که کشورهای غربی نسبت به این موضوع جدیت بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید