116708

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان

دنیای معدن - در سند چشم ا نداز 1404 برنامه جامع تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده است .برآورد می شود از این مقدار 45 میلیون تن درداخل کشور مصرف و حدود 10 میلیون تن به بازارهای جهانی عرضه گردد. شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال 1394 با تولید 654,000 هزار تن فولاد خام و 560,000 هزار تن محصولات سبک ساختمانی و 556,000 هزار تن آهن اسفنجی شامل تولید دو واحد احیاء مستقیم ، سومین فولاد ساز بزرگ کشور می باشد.

فولاد و برنامه های تولید در کشور
در سند چشم ا نداز 1404 برنامه جامع تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده است .برآورد می شود از این مقدار 45 میلیون تن درداخل کشور مصرف و حدود 10 میلیون تن به بازارهای جهانی عرضه گردد. در این راستا ضرورت توجه به بازارهای صادراتی و همچنین احداث طرح های توسعه برای تکمیل زنجیره تولید فولاد از مرحله سنگ آهن و توسعه واحدهای بالادستی محصول نهایی جهت تامین مواد اولیه تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر یکی از ضروریتهای صنعت فولاد می باشد. لازم به توضیح است میزان تولید کنونی کشور حدود 17 میلیون تن می باشد.
روش های تولید فولاد خام
امروزه فن آوری های مورد استفاده در تولید محصولات فولادی در مراحل بعد از به دست آوردن فولاد مذاب یعنی ریخته گری و نورد، کم و بیش یکسان است. اما برای به دست آوردن فولاد مذاب یا خام، از فن آوری های مختلفی می توان استفاده کرد.
به طور کلی فولاد خام از دو روش زیر تولید می گردد:
۱- تهیه آهن خام یا چدن مذاب در کوره بلند (BF) و تولید فولاد در کانورترهای اکسیژنی، نظیر ذوب آهن اصفهان.
۲- احیای مستقیم سنگ آهن (DR) و ذوب آهن اسفنجی (DRI) و قراضه (Scrap) در کوره های الکتریکی از قبیل قوس الکتریکی (EAF) نظیر فولاد خوزستان یا القایی (IMF)، نظیر مجتمع فولاد جنوب.
لازم به ذکر است که تولید فولاد از روش های دیگری نظیر روش کوره باز (Open Heart) نیز انجام می گیرد که با توجه به حجم تولید بسیار محدود آن در جهان، که طبق آمار World Steel حدود 2 الی 3 درصد از کل تولید فولاد جهان بوده است و کاهش پیوسته تولید از این روش، در اینجا مورد بررسی قرار نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید