116682

دست گره‌گشای دولت در خروج از رکود فولاد

دنیای معدن -سرانه مصرف فولاد در کشور کاهش یافته، به‌گونه‌ای که این سرانه در کشور از ۳۵۰کیلوگرم برای هر نفر به ۲۵۰کیلوگرم رسیده است که خود این موضوع دلالت بر تقاضای پایین در این صنعت دارد.

باتوجه به وضعیت نامطلوب فولادسازان داخلی در تامین نقدینگی و رسوب چند میلیون تن محصولات فولادی در انبارها باید بیش از پیش در فکر چاره‌ای برای این صنعت راهبردی و مادر در کشور بود.
یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که به‌دست گره‌گشای دولت می‌تواند مطرح شود، راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور است، چراکه با اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح کشور در بازار داخلی کالاهای مادر همانند فولاد و سیمان نیز رونق می‌گیرند. بخش عمده‌ای از تولید فولاد در پروژه‌های عمرانی مصرف می‌شود. دولت باید با فعال کردن پروژه‌های عمرانی بخش‌های تولیدی ازجمله فولاد را رونق ببخشد. با افزایش ساخت‌وسازها و راه‌اندازی بخش‌های تولیدی، به‌طور حتم صنعت فولاد از رکود خارج می‌شود. همچنین حوزه دیگری که می‌تواند رونق‌بخش صنعت فولاد در کشور شود، مسکن خواهد بود. به عقیده کارشناسان این حوزه، در صورت فعال‌شدن حوزه مسکن ۱۹۰رشته مرتبط با این صنعت و ازجمله صنعت فولاد رونق می‌گیرد. رونق در کارخانه‌های فولاد زمانی آغاز می‌شود که دولت رونق در بخش مسکن را به‌وجود آورد. بنابراین حوزه فولاد بیش از آنکه نیازمند تزریق نقدینگی باشد، نیازمند خریدار و مصرف‌کننده است، از این‌رو باید بازار تقاضا را برای صنعت فولاد مهیا کرد که همانا راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و رونق در بازار مسکن از سوی بخش دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید