116521

برنامه ریزی شرکت آلومینای ایران برای فعالیت 40 ساله

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گفت: این مجتمع برای فعالیت 40 ساله در تولید پودر آلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) برنامه ریزی کرده است.

تورج زارع که به مناسبت هفته دولت و عملکرد سه ساله این شرکت سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به نتایج بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان و بخش مدیریت در بخش معدن، کارخانه و طرح های مبنی بر محدود بودن ذخایر موجود (تنها برای 4 تا 5 سال)، کار برای تامین ذخیره به عنوان یکی از استراتژی های اصلی شرکت آلومینای ایران شد و درنتیجه، نگاه خود را برای تامین ذخیره حداقل 40 ساله متمرکز کردیم. وی ادامه داد: برای دستیابی به هدف 40 میلیون تن پودر آلومینا (هر سال یک میلیون تن)، 3 برنامه شامل «انجام اکتشافات تکمیلی»، «کمک گرفتن از بخش خصوصی برای تامین و بهبود ذخیره بوکسیت» و «وارد کردن بوکسیت های کم عیار استخراج شده در سال های قبل به فرآیند تولید» تعریف کردیم.
مدیر عامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اینکه برای انجام اکتشافات تکمیلی علاوه بر معادن منطقه جاجرم، برنامه ریزی برای معادن 4 استان شامل سمنان، یزد، کرمان و کهکیلویه و بویر احمد را در دستور کار قرار دادیم، گفت: برای این منظور، فراخوانی برای انجام عملیات اکتشافی گذاشتیم و 2 پیمانکار برای محدوده جاجرم و محدوده تاش و گانو (در سمنان) انتخاب شدند. برای یزد، کرمان و مندون نیز بسته ای برای اجرای مناقصه اکتشافی آماده کرده ایم.
وی ادامه داد: نتیجه فعالیت 2 پیمانکار یاد شده اینکه اکنون ماهانه 2500 متر حفاری اکتشافی تکمیلی است در حالی که قبلا، در طول سال 2500 متر حفاری انجام می شد. خوشبختانه نتایج مثبتی از اکتشافات 2-3 سال اخیر حاصل شده و در نخستین ارزیابی ها، افزایش ذخیره قابل استخراج و اقتصادی از حدود 6 میلیون تن به حدود 9 میلیون تن است. به این معنا که 3 میلیون تن بوکسیت به ذخایر قبلی این مجتمع (در مناطق جاجرم، یزد، کرمان و شاهرود) افزوده شده که البته این میزان تا پایان سال رو به افزایش خواهد گذاشت.
به گفته زارع، تا پایان آبان ماه، پیمانکاران 12 هزار و 500 متر حفاری اکتشافی در معادن بوکسیت انجام خواهند داد و پس از آن، مناقصات جدید برگزار خواهد شد و از این رو، کار اکتشافی تداوم خواهد داشت. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 20 هزار متر حفار اکتشافی انجام دهیم.
مدیر عامل شرکت آلومینای ایران در تشریح چگونگی حضور بخش خصوصی برای تامین و بهبود ذخیره بوکسیت این مجتمع گفت: برای این منظور، طی فراخوانی -که از کل معادن بوکسیت کشور درخواست همکاری کردیم- 8 معدنکار بوکسیت به ما مراجعه و در فراخوان شرکت کردند و در نهایت با 2 معدنکار به توافق رسیده و برنامه خرید داریم و تاکنون نیز محصولشان خریداری شده است.
وی ادامه داد: 6 معدنکار دیگر خودشان قیمت ندادند یا اینکه ماده معدنی مطلوبی نداشتند. البته با 2 معدن دیگر در حال انعقاد قرارداد هستیم و پیش بینی می کنیم آنها تا 2 ماه دیگر وارد چرخه تولید شوند. یکی از معادن در 30 کیلومتری جاجرم به نام «شیرین چشمه» و یک معدن نیز در «منطقه نصرآباد یزد» با کیفیت بسیار مطلوب خریداری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید