116236

ایران به سوی تولید آلومینیوم از قراضه‌ها حرکت می‌کند

دنیای معدن - ایران اگرچه تولیدات آلومینیوم زیادی ندارد اما تولید حدود ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال نیاز داخلی را رفع می‌کند. با این حال انتظار از کشوری که ذخایر فراوان گازی و انرژی ارزان برق و نیروهای کارآمد انسانی دارد

بسیار بیشتر از این ارقام است به‌ویژه اینکه ایران به نسبت کشورهای منطقه سابقه طولانی‌تری در این صنعت دارد اما میزان تولید کشورهای منطقه در مدت‌زمان کوتاهی چند برابر ایران است و کشور ما نتوانسته به اندازه این کشورها در توسعه صنعت آلومینیوم خود موفق باشد. این توسعه از این نظر مهم است که رویکرد جهانی به آلومینیوم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به نوعی این فلز درحال جایگزینی فولاد و مس است و به نوعی تبدیل به شاخص توسعه‌یافتگی می‌شود. اما در این راه یکی از مهم‌ترین موانع حرکت ما به این سمت، کمبود مواد اولیه برای تولید آلومینیوم است که قراضه آلومینیوم می‌تواند به نوعی این کمبود را پوشش دهد. با این حال از ۳ کارخانه عمده تولید آلومینیوم در ایران، تنها کارخانه ایرالکو از فناوری تولید آلومینیوم از قراضه برخوردار است.
کارخانه ایرالکو حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند، اما تولید آن با قراضه به حدود ۳۰۰هزار تن می‌رسد. مجید پورعطار، مدیرعامل ایرالکو چندی پیش اعلام کرد، این شرکت به‌زودی برای تولید آلومینیوم ثانویه (بازیافت قراضه) اقدام خواهد کرد که حجم آن معادل کل تولید فعلی این کارخانه هدف‌گذاری شده است. به گفته کارشناسان این صنعت، ضایعاتی که از تولید آلومینیوم به‌دست می‌آید از نظر کیفیتی تفاوتی با آلومینیوم پایه ندارد. از این‌رو می‌توان به سمت تولید آلومینیوم بیشتر با این قراضه‌ها گام برداشت.


آلومینیوم ثانویه مانند آلومینیوم پایه
قراضه‌های آلومینیومی و ضایعاتی که در کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم به‌دست می‌آید در صنایع مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از این ضایعات آلومینیوم در صنعت خودروسازی، بیلت و در و پنجره‌سازی استفاده می‌شود. درباره تفاوت آلومینیوم پایه و ثانویه محمد آشفته آج‌بیشه، مشاور آلومینیوم ایمیدرو در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: ضایعاتی که از بدنه آلومینیومی خودروها به‌دست می‌آید «آلیاژی» هستند و همچنین ضایعاتی که از کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم به‌دست می‌آید، بازیافت شده و تبدیل به آلومینیوم با گرید ۹۷ به بالاتر می‌شود که آلومینیوم «پایه» نامیده می‌شوند. آلومینیوم «ثانویه» در حقیقت همان بازیافت آلومینیوم است که در آلیاژ به کار برده می‌شود. این آلومینیوم بیشتر در صنایعی مانند بلیت‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با آلیاژ ترکیب می‌شود اما در آلومینیوم پایه به‌کار برده نمی‌شود. آشفته آج‌بیشه در ادامه عنوان کرد: ترکیبی از آلومینیوم پایه و آلومینیوم ضایعاتی به‌علاوه آلیاژهای دیگر به آلیاژ محصولی نهایی تبدیل می‌شود که تفاوت چندانی با آلومینیوم اولیه نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در ایران تنها یک واحد آلومینیومی این بازیافت و ترکیب را انجام می‌دهد، عنوان کرد: البته ترکیب آلومینیوم ثانویه با آلومینیوم پایه در هرمزال و المهدی انجام نمی‌شود و تنها واحدی که این فرآوری را انجام می‌هد، واحد ایرالکو است. مشاور آلومینیوم ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل یا بازیافت آلومینیوم صرفه اقتصادی دارد، عنوان کرد: مسئله حائز اهمیت در آلومینیوم این موضوع است که در صنعت آلومینیوم از خام‌فروشی رهایی پیدا کنیم، یعنی فرآیند ما در این صنعت باید به سمت محصولات آلیاژی و بازیافتی پیش برود. آشفته آج‌بیشه در ادامه درباره نحوه قیمت آلومینیوم پایه و بازیافتی عنوان کرد: قیمت بازیافت در کشورهای مختلف، قیمت‌های مختلف خواهد داشت، برای مثال آلومینیوم بازیافتی در کشور ما یک قیمت و در ترکیه یک قیمت دیگر دارد. این درحالی است که آلومینیوم پایه یک قیمت جهانی دارد. وی در ادامه توضیح داد: بنابراین زمانی که قیمت آلومینیوم جهانی در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است آلومینیوم ثانویه صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما در عوض زمانی که قیمت آلومینیوم پایه بالاست، آلومینیوم ثانویه و ضایعات آن صرفه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد. وی در پایان تاکید کرد: در کل ضایعات آلومینیوم و ترکیب آن با آلومینیوم پایه در این صنعت نقش قابل توجه و مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید