116153

رشد هزار تومانی مس در دو ماه

دنیای معدن -تالار محصولات صنعتی بورس کالای ایران روز گذشته در حالی میزبان عرضه ۱۰۴ هزار و ۸۰ تن فولاد و مس بود که بررسی‌ها در بازار داخلی مس نشان‌دهنده این است که قیمت این فلز طی دو ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است؛

به‌طوری که طی این دو ماه، قیمت مس از 16 هزار و 430 تومان به 17 هزار و 498 تومان رسیده و رشد هزار و 60 تومانی را ثبت کرده و کاتد از 15 هزار و 640 تومان به 16 هزار و 727 تومان رسیده و رشد حدودا هزار و 100 تومانی را ثبت کرده است؛ اما این همه ماجرا نیست، چنانچه بررسی قیمت‌های هفتگی این فلز نشان می‌دهد بهای مس در هفته گذشته روندی کاهشی را در بازار داخلی گذرانده است؛ به‌طوری‌که قیمت مفتول روز گذشته در حدود 100 تومان کاهش را در پرونده خود ثبت کرد.

از سوی دیگر بازار جهانی مس در حالی روند افزایشی و همچنین پرنوسانی را از سر می‌گذراند که روند افزایشی این بازار روی بازار داخلی موثر بوده است؛ اما نکته دیگر در مورد این بازار آن است که اگر چه قیمت مس در دو ماه اخیر افزایشی بوده اما در برهه‌هایی نیز کاهش یافته که البته حال و روز آن به حال و روز بازارهای جهانی وابسته بوده است. با این حال در مجموع، کاهش مقطعی قیمت مس در بازار داخلی را شاید بتوان تحت تاثیر تقاضای کم برای این محصول به خصوص در مورد مفتول دانست با این حال تقاضا برای کاتد بهتر بوده و اغلب نزدیک به تمام محصول عرضه شده، به فروش رسیده است. به گفته فعالان بازار می‌توان تقاضای بالای کاتد را به اتفاق شاخص یک سال اخیر تعبیر کرد و دلایل این رونق نیز آن است که کاتد به‌عنوان محصولی میانی خریداری می‌شود و تبدیل به مفتول می‌شود.

خلأ و نبود تقاضا در بازار مس این روزها این بازار را به عرصه‌ای با رقابت کمرنگ تبدیل کرده تا نشان دهد این بازار برای تحرک و جذابیت بیش از قبل به تحرکات تقاضا نیازمند است. شواهد در بازار فلزات پایه و مشخصا مس حکایت از آن دارد که رقابتی در این بازار به‌وجود نیامده و اکثر این رقابت‌ها به شکل موردی و بسیار کم است، در چند سال اخیر و با رکود حاکم بر اقتصاد کشور مس با قیمت پایه در این بازار داد و ستد شده است. با این حال رکود در بازار فلزات پایه که یکی از مهم‌ترین دلایلش رکود اقتصادی در سه سال اخیر بوده، با خبر نرخ رشد اقتصادی 8/ 8 درصدی در گروه صنعت امیدها به رونق اقتصادی در این بازار را بیشتر و پیش‌بینی‌ها را نیز مثبت کرده است و بر این اساس انتظار می‌رود در این بازار شاهد رونق بیشتری باشیم.

مس در محاصره نفت و چین

روند قیمت مس در بازارهای جهانی که ابتدای سال 2016 در رقم 4 هزار و 600 دلار در هر تن کار خود را آغاز کرد، در حال حاضر به 4هزار و 820 تن رسیده است. طی هفته گذشته نیز قیمت این فلز مهم از رقم 4 هزار و 720 دلار در حدود 100 دلار افزایش یافت و به 4 هزار و 820 دلار در هر تن رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» بررسی‌ها نشان می‌دهند افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی تحت تاثیر قیمت دلار حرکت نمی‌کند و دلار جهانی روند افزایش دوباره خود را آغاز کرده است. کارشناسان جهانی می‌گویند دو عامل در شرایط فعلی تعیین‌کننده مسیر آتی فلزات پایه محسوب می‌شوند، نخست وضعیت عرضه و تقاضا در بازار و دوم قیمت نفت در بازارهای جهانی.

به گزارش بلومبرگ در حال حاضر میزان خرید چین از مس کاهش یافته است. این کاهش در حجم خریدها در این کشور مهم‌ترین‌ عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی محسوب می‌شود. این در حالی است که برنامه‌های توسعه اقتصادی در این کشور و محرک‌های اقتصادی که دولت برای رونق در نظر گرفته می‌تواند دلیل مهمی برای رونق بازار فلزات اساسی باشد. به گفته کارشناسان جهانی افت مداوم نرخ رشد اقتصادی در چین در سال‌های اخیر تاثیر مهمی بر بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات اساسی داشته است. به عبارتی کاهش این نرخ باعث شده تقاضا در بخش‌های مهمی از بازارها کاهش یابد و این موضوع در سه سال گذشته تشدید شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قیمت مس در بازارهای جهانی در یک دهه گذشته فراز‌و‌فرودهای فراوانی را طی کرده و در نقطه پیک خود به 10 هزار دلار در هر تن نیز رسیده است.

در آن زمان میزان استخراج و تزریق این فلز به بازار افزایش یافت، اما کسی پیش‌بینی نمی‌کرد بحران جهانی روند حرکت چرخ بزرگ اقتصاد جهان را متوقف کند. در این شرایط روند مازاد عرضه‌ها در بازارهای گوناگون از جمله بازار فلزات اساسی و مس افزایش یافت و قیمت‌ها را با کاهش شدید روبه‌رو‌ ساخت. سال گذشته اما قیمت مس در پی رشد دور از انتظار چین تا مرز 4 هزار و 500 دلار در هر تن کاهش یافت، اما به نظر می‌رسد این دوره به پایان رسیده و قیمت‌ها بیش از کاهش میل به افزایش دارند.

بررسی‌های تکنیکال از این بازار نیز مبین این واقعیت هستند که بازار فلزات اساسی از جمله بازار مس و آلومینیوم علاقه‌مند به ثبت قیمت‌های بالاتر هستند؛ هرچند این اتفاق به کندی در شرف وقوع است. این موضوع را اگر در کنار تغییرات نرخ بهره در آمریکا که این روزها به یک احتمال تبدیل شده قرار دهیم تصویر متفاوتی را خواهیم دید. افزایش نرخ بهره آن‌طور که کارشناسان می‌گویند بالاخره اتفاق خواهد افتاد و حتی ممکن است این تصمیم در مورد کشورهای دیگر نیز گرفته شود که در این صورت باید انتظار داشت یک دوره رونق و رکود دیگر در بازار مذکور ایجاد شود.

عامل دیگری که بر قیمت فلزات اساسی تاثیر دارد، داده‌های اقتصادی از مصرف‌کنندگان بزرگ فلزات اساسی یعنی آمریکا، منطقه یورو و ژاپن است. پیش‌بینی می‌شود وضعیت اقتصادهای یاد شده طی ماه‌های آینده به تدریج بهتر شود. در این حالت بر مصرف فلزات اساسی افزوده خواهد شد. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها رشدی نسبی داشته باشند. در این میان اگر اختلال‌هایی در عرضه پدید آید قیمت‌ها رشد بیشتری خواهند یافت.

عامل دیگر که بر قیمت‌های فلزات اساسی موثر عمل می‌کند نفت است. قیمت نفت آن‌طور که بلومبرگ اعلام کرده روند افزایشی خود را از سر گرفته است. کارشناسان می‌گویند تا پایان سال 2016 میزان رشد عرضه کمتر از رشد تقاضا باشد که نتیجه این امر افزایش قیمت‌ها است. این مسأله روی قیمت مس اثرگذار خواهد بود و این موضوع ارتباطی به تقاضا و عرضه این محصول ندارد. به عبارتی آنچه در حال رخ دادن است افزایش بهای نفت هزینه تولید این فلز را افزایش داده و به عبارتی ارزش ذاتی آن افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید