115877

از استمهال بدهی تا صادرات دریایی

دنیای معدن -صنعت سیمان چند سالی است به سبب رکود حاکم به‌ویژه در بخش ساختمان از کاهش تقاضا در رنج است؛ تا جایی که سال گذشته ۱۷میلیون تن از تولیدات این صنعت روی دست تولیدکنندگان آن باقی مانده است. احتمال اینکه چنین اتفاقی در سال ۹۵ نیز رخ دهد، دور از انتظار نیست.

البته استمهال بدهی سیمانی‌ها به دولت یکی از مشکلات این صنعت معدنی است که دولت می‌تواند با ارائه تسهیلاتی به این صنعت کمک کند. یکی از راهکارهای دیگری که می‌تواند به رونق صنعت سیمان بیاید، صادرات است. صادرات دریایی نیز در این‌باره می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد.


درخواست سیمانی‌ها
استمهال بدهی کارخانه‌های سیمان به دولت موجب مشکلات برای سیمان‌کاران شده است. دبیر انجمن سیمان درباره استمهال بدهی کارخانه‌های سیمان به دولت گفت: در جلسه‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم، موضوع استمهال بدهی‌ها و اختصاص تسهیلات به واحدهای سیمانی مطرح شد. به گزارش تسنیم، عبدالرضا شیخان با اشاره به تفاهم‌های به‌عمل آمده میان انجمن تولیدکنندگان سیمان و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: قرار شده امسال وزارت راه برای تامین نیاز خود دو میلیون تن سیمان خریداری کند. همچنین تفاهم‌هایی برای ایجاد جاده‌های بتنی در سطح کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر تولیدکنندگان سیمان جلسه‌هایی را با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر صنعت برگزار کرده‌اند، عنوان کرد: در این جلسه‌ها مشکلات بخش صنعت بیان و قرار شد برای تحریک تقاضای این حوزه اقدام‌های لازم شود. دبیر انجمن سیمان با اشاره به اینکه کارخانه‌های سیمان درخواست تسهیلات مستقیم از دولت ندارند، گفت: پیشنهاد شده تسهیلاتی در اختیار این حوزه قرار گیرد تا بخشی از مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود. البته هنوز روی رقم تسهیلات توافقی نشده و این موضوع در جلسه‌ای که در سازمان مدیریت برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. شیخان درباره استمهال بدهی کارخانه‌های سیمان به دولت نیز تصریح کرد: در جلسه‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم، موضوع استمهال بدهی‌ها مطرح شد که به پیشنهاد ما اگر دولت یک خط اعتباری برای مصارف و هزینه‌های قبوض تولیدکنندگان سیمان در نظر بگیرد به‌طور حتم بخشی از مشکلات برطرف می‌شود. وی به پیگیری مطالبه ۲۹میلیون دلاری تولیدکنندگان سیمان از دولت اشاره کرد و افزود: بابت توقف ۲۰ روزه کارخانه‌های سیمان ۱۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور به‌وجود آمد و قرار شد براساس تعاملات با وزارت نفت معادل ۲۹میلیون دلار بابت آن توقف به کارخانه‌ها پرداخت کنند که هنوز این امر اجرایی نشده است.


تخصیص یارانه حمل دریایی
برای رونق صنعت سیمان صادرات به‌ویژه از طریق دریایی می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امروز سیاست تخصیص یارانه حمل دریایی می‌تواند در رونق بخشیدن صادرات سیمان ایران به قاره افریقا نقش کلیدی داشته باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این‌باره زودتر تصمیم‌گیری کند. به گزارش ایرنا، عبدالرضا شیخان اظهار کرد: امروز با توجه به شرایط منطقه از نظر امنیتی، بازار افریقا یکی از گزینه‌های مطلوب برای صادرات سیمان به حساب می‌آید و در این ارتباط با توجه به بعد مسافت باید یارانه حمل دریایی اختصاص یابد تا امکان رقابت فراهم شود.


آفت صادرات
شیخان با توجه به شرایط کنونی سیمان عنوان کرد: امروز که در شرایط رکود به سر می‌بریم، صنعت سیمان به پشتوانه‌های سیاستی از سوی دولت و مجلس نیاز دارد؛ بنابراین هنگامی که در بازار سنتی افغانستان می‌توانیم سهم صادرات را تا ۲/۱میلیون تن افزایش دهیم، اخذ عوارض حمل از کامیون‌های این کشور به منزله آفت صادرات به‌شمار می‌رود. دبیر این تشکل خصوصی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اخذ عوارض جاده از کامیون‌های افغانستان ۸ تا ۱۰ دلار بار مالی به ازای هر تن صادرات به صادرکننده ایرانی تحمیل می‌کند و از سوی دولت افغانستان نیز به همین میزان از کامیون‌های ایرانی مطالبه می‌شود.


گزینه‌های صادرات سیمان
شیخان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که رکود فعالیت‌های عمرانی در کشور است، روسیه و بازار آسیای میانه می‌تواند یکی از گزینه‌های مطلوب در مقایسه با بعد مسافت قاره افریقا برای ایران باشد، اما مقررات سخت‌گیرانه این کشورها می‌تواند مانع راه باشد. وی یادآور شد: کیفیت سیمان ایران از ویژگی ممتازی نسبت به تولید رقبا در این عرصه برخوردار است و با وجود مطالبه ارزیابی آزمایشگاه‌های خارجی، این امر نیز مشکلی نیست و در حال حل شدن است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: عراق در گذشته سهم حدود ۶۰درصدی صادرات سیمان ایران را به خود اختصاص داده بود، اما شرایط ویژه این کشور از نظر امنیتی و بودجه، شرایط را متفاوت کرده است. وی گفت: اکنون ورود سیمان از سوی همه کشورها به خاک عراق ممنوع است و به این ترتیب اکنون رویکرد صادراتی ما به سوی سایر کشورهاست.


صادرات کلینکر به جای سیمان
شیخان یادآور شد: شرایط کشور عراق مانعی برای صادرات سیمان شده، اما کماکان صادرات کلینکر (یکی از مواد اولیه تولید سیمان) تداوم دارد و به این ترتیب بخشی از صادرات پیشین ادامه یافته است. وی اضافه کرد: اکنون صادرات کلینکر به کردستان عراق نیز تداوم دارد و انتظار می‌رود این بازار برای صادرکنندگان ایرانی حفظ شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: موضوع درخواست هائیتی برای خرید سیمان از ایران، مورد توجه قرار دارد و با توجه به بعد مسافت، انتظار می‌رود در قالب یک کنسرسیوم، این برنامه به سرانجام برسد، اما برای هزینه حمل نیازمند اتخاذ تدابیر لازم هستیم. هائیتی (واقع در امریکای لاتین و در دریای کارائیب) جمعیت ۷/۹میلیون نفری و زبان رسمی این کشور فرانسوی است. لازم به یادآوری است، آمارها نشان می‌دهد سال گذشته مجموع صادرات سیمان و کلینکر کشور به بیش از ۱۵میلیون و ۹۲هزار تن رسید؛ نیمه نخست ۹۴ از مجموع افزون بر ۸میلیون و ۲۹۲هزار تن صادرات سیمان و کلینکر، بیش از ۵میلیون و ۷۴۴هزار تن اختصاص به صادرات سیمان داشت و باقی آن کلینکر بود.

دیدگاهتان را بنویسید