115730

برنده مناقصه مهدی‌آباد معلوم شد

دنیای معدن -با گشایش پاکت مالی سرب و روی مهدی‌آباد (۸۰۰هزار تن کنسانتره)، کنسرسیوم مبین با همکاری گلنکور، برنده فراخوان سرمایه‌گذاری ایمیدرو شد. این خبر روز گذشته با سرعت میان کانال‌ها و گروه‌های معدنی منتشر شد، خبری که می‌توانست به داستان معدن سرب‌وروی مهدی‌آباد پایان بخشد و تکلیف آن را مشخص کند.

اما رییس هیات عامل ایمیدرو درپی انتشار این خبر اظهار کرد: این پیروزی قطعی نیست و باید منتظر تصمیم کمیسیون معاملات بود با این حال بهرام شکوری به‌عنوان مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین در گفت‌وگو خبری خود با یک سایت معدنی از پیروزی کنسرسیوم مبین در این مناقصه خبر داد.


برنده شدن کنسرسیوم مبین و گلنکور قطعی نیست
مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: برنده شدن قطعی سرمایه‌گذار سرب و روی مهدی‌آباد در کمیسیون معاملات که متشکل از ۵نفر است تعیین می‌شود. وی افزود: به گزارش معدن ۲۴، برنده مناقصه سرب و روی مهدی‌آباد در صورت واگذاری ضمانتنامه‌های معتبر اجازه سرمایه‌گذاری و ورود به این معدن بزرگ را دارد. کرباسیان تصریح کرد: برنده شدن کنسرسیوم مبین و گلنکور قطعی نیست و منوط به تصویب کمیسیون معاملات است.

جزییات پیروزی کنسرسیوم مبین در مناقصه معدن «مهدی‌آباد»
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین از برنده شدن کنسرسیوم مبین در مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد خبر داد. به گزارش ماین‌نیوز، بهرام شکوری با اشاره به اینکه پاکت‌های ۳ کنسرسیوم شرکت‌کننده در مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد بازگشایی شد، افزود: از بین این ۳ کنسرسیوم، کنسرسیوم مبین توانست برنده این مناقصه شود. وی افزود: با توجه به اینکه هر ۳ کنسرسیوم توانسته بودند در زمینه ارزیابی فنی طرح حداقل امتیاز را بیاورند، پاکت‌های قیمت‌ها یک‌شنبه ۲۴ مرداد بازگشایی شد که در نهایت براساس فرمول قیمتی که کنسرسیوم مبین ارائه داده بود، این کنسرسیوم توانسته برنده مناقصه شود. شکوری میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه معدن و کارخانه سرب و روی مهدی‌آباد را افزون‌بر ۱/۵میلیارد دلار اعلام کرد و توضیح داد: معدن سرب و روی مهدی‌آباد با توجه به ذخیره موجود در آن بزرگترین معدن سرب و روی جهان است و حداقل ۴سال زمان برای انجام عملیات پیش باطله‌برداری آن به میزان ۱۸۵میلیون تن نیاز است. در همین مدت زمان نیز مجوزهای لازم برای اجرای پروژه اخذ خواهد شد. مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین افزود: بعد از گذشت این ۴سال نیز ۲۰سال زمان باطله‌برداری و استخراج توامان خواهد بود.
وی با بیان اینکه همزمان با انجام کار پیش باطله‌برداری عملیات احداث کارخانه تولید کنسانتره سرب و روی نیز آغاز خواهد شد، اضافه کرد: این کارخانه قرار است ۸۰۰هزار تن کنسانتره روی با حداقل عیار ۳۵درصد و ۸۰هزار تن کنسانتره سرب با حداقل عیار ۶۰درصد تولید کند. ضمن اینکه از سال پنجم به بعد نیز عملیات باطله‌برداری و استخراج محصول از معدن آغاز خواهد شد که به مدت ۲۰سال ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به حجم بی‌سابقه باطله‌برداری موردنیاز در معدن سرب و روی مهدی‌آباد در تاریخ معدنکاری ایران اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز در این پروژه نیز بی‌سابقه است. به‌طور قطع حضور شرکتی معتبر و بین‌المللی مانند گلنکور در کنار کنسرسیوم مبین می‌تواند به اجرای هرچه بهتر این پروژه کمک کند. مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین افزود: شرکت مبین در ۳ دهه اخیر در هر پروژه‌ای که وارد شده توانسته آن پروژه را با کمترین قیمت ممکن و با موفقیت اجرا کند. در این پروژه نیز امیدواریم پس از مدت‌ها انتظار قفل توسعه مهدی‌آباد را بشکنیم. وی تاکید کرد: انتظار ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو این است که در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها به ما کمک کنند تا ما نیز بتوانیم این پروژه را در موعد مقرر عملیاتی کنیم. به‌طور قطع با اجرای این پروژه و سرمایه‌گذاری موردنیاز در آن اتفاق بسیار بزرگی در بخش معدن کشور رخ خواهد داد و نام ایران در صنعت سرب و روی جهان بیش از پیش شنیده خواهد شد و باعث ارتقای اعتبار و جایگاه ایران در عرصه جهانی خواهد شد. وی تصریح کرد: اجرای پروژه معدن سرب و روی مهدی‌آباد به‌وسیله بخش خصوصی باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه خواهد شد. امیدواریم با همین سیاست بتوانیم ماده معدنی معدن مهدی‌آباد را با کمترین هزینه و قیمت تمام‌شده ممکن به تولید برسانیم و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه کنیم.
در مجموع ۳ کنسرسیوم به رهبری صدرتامین، راهسازی و معدنی مبین و هلدینگ توسعه معادن روی ایران در مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد شرکت کرده بودند.


کنسرسیوم مبین، کاهنربا و ۶۵ تولیدکننده سرب و روی برنده مناقصه مهدی‌آباد شدند
همچنین یک منبع مطلع در ایمیدرو در گفت‌وگو با معدن ۲۴ گفت: پاکت‌های مناقصه سرمایه‌گذاری سرب و روی مهدی‌آباد یک‌شنبه ۲۴ مرداد بازگشایی شد و بعد از تایید کمیسیون معاملات کنسرسیوم که متشکل از مبین، شرکت کاهنربا و ۶۵ تولیدکننده سرب و روی کشور است، برنده مناقصه سرمایه‌گذاری در سرب و روی مهدی‌آباد شد. وی تصریح کرد: شرکت گلنکور به‌عنوان همکار این پروژه را با این کنسرسیوم اجرا می‌کند. این منبع آگاه در ادامه افزود: کنسرسیومی که برنده مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد شده درصورت ارائه ضمانتنامه‌های معتبر بانکی امکان فعالیت دارند. گفتنی است، هدف از سرمایه‌گذاری در معدن سرب و روی مهدی‌آباد تولید ۸۰۰هزار تن سرب و روی و محصولات جانبی است.

دیدگاهتان را بنویسید