115439

سنگ‌های قیمتی و اقتصاد مقاومتی

دنیای معدن - نشان‌سازی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در مشهد می‌تواند گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

انتخاب مشهد برای مدت یک سال به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی، فرصتی استثنایی است که باید از آن به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری کرد.


عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گرچه در آغاز برای مدت یک سال تعیین شده اما در صورت موفقیت در تحقق شاخص‌ها و استانداردهای اعلام‌شده از سوی شورای جهانی این عنوان برای مدت یک سال دیگر تمدید و در نهایت با تحقق و ثبات کامل شاخص‌های اعلام شده، برای همیشه با نام مشهد در جهان همراه خواهد بود.


بازار سرمایه‌ای ایجاد کنیم
رییس خوشه جواهرات خراسان‌رضوی گفت: اقدامات در حوزه نشان‌سازی ازجمله در بخش سنگ‌های قیمتی می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.


سیدرضا زیارت‌نیا با اشاره به تعداد بالای زائرانی که هر سال وارد مشهد می‌شوند، اظهار کرد: اگر بتوان اقدام‌هایی انجام داد که میزان تولید سنگ‌های قیمتی را بالا ببرد می‌توان در واقع بازاری برای یک کالای سرمایه‌ای در مشهد ایجاد کرد. وی اظهار کرد: جایگزین کردن سنگ‌های قیمتی به جای سوغات مصرفی می‌تواند برای مردم و زائران سود بالایی داشته باشد و علاوه بر این آنها یادگاری ماندگار از سفر به مشهد را با خود به شهرهای‌شان می‌برند که در بالا بردن سطح فرهنگ نیز موثر است.


رییس خوشه جواهرات خراسان‌رضوی درباره بهبود زیرساخت‌های سنگ‌های قیمتی، افزود: برای بهبود وضعیت این صنعت و آشنا کردن مردم با آن باید تبلیغات زیادی انجام شود، زیرا تعداد زیادی از گردشگران شناختی درباره انواع سنگ‌ها نداشته و به همین علت کسانی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند بیشتر با خارج از کشور ارتباط دارند.


زیارت‌نیا با بیان اینکه کارگاه‌های کنونی که در حوزه سنگ‌های قیمتی فعالیت دارند، بسیار کوچک بوده و باید برای توسعه آنها اقدام شود، گفت: باید از ظرفیت گوهرسنگ‌های قیمتی مشهد، برای بهبود وضعیت این صنعت استفاده کرد. وی افزود: در نظر گرفتن آموزش‌های مرتبط برای فعالان این حرفه و علاوه بر این نشان‌سازی برای محصولات ازجمله اقدام‌هایی است که می‌تواند در این حوزه بسیار موثر باشد. رییس خوشه جواهرات خراسان‌رضوی اقدام‌های انجام شده برای نشان‌سازی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را ناکافی دانست و افزود: در این حوزه هیچ نشان بنامی در خراسان‌رضوی وجود ندارد، در حالی که ظرفیت لازم در این بخش وجود داشته و باید به آن توجه ویژه کرد.


سنگ‌های قیمتی سوغاتی مشهد
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: با توجه به ظرفیتی که در حوزه سنگ‌های قیمتی برای خراسان رضوی وجود دارد باید بتوان آنها را جایگزین سوغات‌های کنونی مشهد کرد.


نصرالله پژمانفر اظهار کرد: در واقع سوغات‌های کنونی مشهد بیشتر مصرفی است و نشانی از آن در یاد زائران باقی نمی‌ماند اما اگر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند فیروزه یا عقیق که شهرت جهانی نیز دارند جایگزین این سوغات‌های مصرفی شوند، خاطره مناسبی از سفر به مشهد در ذهن افراد به جا می‌ماند که در واقع یادگاری ماندگار از زیارت امام رضا(ع) است.


وی افزود: می‌توان با استفاده از هنرهایی که در این بخش به کار گرفته می‌شود، تعالیم دینی را به نوعی گنجاند و به عبارتی می‌تواند نشان‌دهنده هنر و فرهنگ مذهبی شهر مشهد باشد.


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت زیادی در این صنعت برای تولید ارزش‌افزوده وجود دارد، افزود: امروزه جواهرسازی از مشاغل پردرآمد دنیا به شمار می‌آید و ایجاد فرصتی است که مشهد را به‌عنوان شهر گوهرسنگ‌های قیمتی معرفی کند و می‌تواند در نشان دادن ظرفیت‌های خراسان‌رضوی در این حوزه نیز بسیار نقش مهمی ایفا کند.


پژمان‌فر بیان کرد: در واقع جواهرسازی نوعی هنر و صنایع‌دستی است که می‌تواند درآمد زیادی را برای فعالان این حوزه ایجاد کند اما تاکنون به آن توجه زیادی نشده و پس از این با توجه به انتخاب مشهد در این حوزه باید اهتمام بیشتری به آن داشت. وی بیان کرد: اقدام در این‌باره می‌تواند به افزایش گردشگر، بالا رفتن گردش مالی بازار سوغات مشهد و ایجاد اشتغال در خراسان‌رضوی منتج شود که به بدنه اقتصاد کمک زیادی می‌کند.
فرصت یک‌ساله را ماندگار کنیم
رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: با توجه به اینکه عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی در گام نخست تنها یک سال برای مشهد است و در صورت تحقق و ثبات شاخص‌ها این عنوان ماندگار می‌شود، بنابراین باید به مسئله به صورت عمقی و زیربنایی توجه کرد.


محمدجواد پیش‌بین افزود: اکنون زمان شعار دادن نیست، زمان کار و فعالیت است و همه مسئولان و متولیان باید به این حقیقت پی ببرند که جهانی شدن گام نخست است و این جهانی ماندن است که سخت و مهم است. وی بخشی از افراد فعال در حوزه تراش سنگ خراسان را افراد نیازمند توصیف و بیان کرد: برخی برای سود اقتصادی به این حوزه وارد می‌شوند اما ماندگاری آنها به واسطه هنرمندی نیست بلکه با توجه به سود است بنابراین هنرمندان این عرصه باید شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.


سنگ مصنوعی تهدیدی جدی برای بازار
رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران از فراوانی سنگ‌های مصنوعی با منشا خارجی در بازار ابراز نگرانی و بیان کرد: باید در این زمینه به‌سرعت چاره‌اندیشی شود، زیرا فراوانی سنگ‌های مصنوعی در بازار تهدیدی جدی برای بازار و فروشندگان سنگ‌های واقعی است.
پیش‌بین افزود: فیروزه‌های مصنوعی معروف به فیروزه چینی، امریکایی و گاه مصری نیمی از بازار فروش فیروزه نیشابور را تسخیر کرده‌اند. وی فیروزه‌های چینی و امریکایی را سنگ‌های شیمیایی معرفی و بیان کرد: این وضعیت نشانگر تقاضا در بازار و نیاز بخش تولید و تراش فیروزه به ماده خام است.
وی تصریح کرد: رقابت نزدیک فیروزه‌های شیمیایی و فیروزه اصل نیشابور بسیار زیاد است بنابراین لازم است در این‌باره برنامه‌ریزی دقیق برای حمایت از فعالان و شاغلان صنعت فیروزه در کشور و نیشابور انجام شود.
پیش‌بین گفت: در کنار این وضعیت یکسری سنگ‌ها با نام فیروزه در بازار عرضه می‌شوند که در حقیقت رنگ‌شده و به‌جای فیروزه به فروش می‌رود. این متخصص سنگ‌شناس افزود: تشخیص این سنگ‌ها در مراکز دارای لابراتوار و دستگاه‌ها و نیز از سوی افراد باتجربه امکانپذیر است بنابراین مردم باید در خرید سنگ فیروزه نهایت دقت را داشته باشند. وی ادامه داد: هیچ آمار دقیقی از واردات و صادرات سنگ فیروزه وجود ندارد، بخش زیادی از واردات و صادرات غیرمجاز انجام می‌شود و دلیل آن حجم پایین و سودبالای این فرآورده‌هاست. پیش‌بین گفت: این فقدان آمار منحصر به ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد و دارای شدت و ضعف است اما در کشور ما بیشتر به‌دلیل شفاف نبودن قوانین گمرکی و سلیقه‌ای عمل کردن شاهد پررنگ بودن این وضعیت هستیم. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار فیروزه این است که به‌دلیل فقدان نظارت دقیق و کارشناسی، در بسته‌های فیروزه نیشابور فیروزه‌های غیرنیشابوری هم وجود دارد. رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران ادامه داد: در یک بسته نگین فیروزه که حدود ۳۰۰ نگین تراش‌خورده وجود دارد بین ۲۵ تا ۳۵ درصد فیروزه غیرنیشابوری هم مخلوط است که این امر ضرورت نظارت بر بازار را افزایش می‌دهد. وی گفت: سالانه حدود ۴۰ تن سنگ حاوی فیروزه از معدن فیروزه نیشابور استخراج می‌شود که ۱۵درصد این میزان تبدیل به نگین شده و تراشیده می‌شود و در نهایت حدود ۶هزار کیلوگرم سنگ فیروه در سال محصول این معدن در خراسان است.
پیش‌بین افزود: بخش زیادی از فیروزه نیشابور به کشورهای آسیای‌شرقی و حاشیه خلیح‌فارس و کمتر به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر می‌شود، در بین فیروزه داخلی در نیشابور، کرمان و شاهرود بالاترین کیفیت به ترتیب به فیروزه نیشابور، شاهرود و کرمان تعلق دارد.
وی ادامه داد: به معادن سنگ در کشور توجه خاصی نشده، به جز معدن فیروزه که فعال است سایر معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ایران به‌طور تقریبی در رکود هستند.
رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: در وضعیت موجود سالانه در خوشه صنعتی جواهرات مشهد حدود ۹ هزار کیلوگرم نگین عقیق و حدود ۴۵۰۰ تا ۶هزار کیلوگرم نگین فیروزه تولید می‌شود. وی افزود: سایر سنگ‌ها در مشهد به طور تقریبی منشا خارجی دارند و وارد می‌شوند.
لازم به یادآوری است، ۵ عضو شورای جهانی صنایع‌دستی به سرپرستی «قدا هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به منظور ارزیابی و بررسی تبدیل مشهد به شهر جهانی سنگ‌های قیمتی، ۱۲ اردیبهشت امسال به مشهد سفر کردند. در پی این سفر ۱۸ تیر امسال، شورای جهانی صنایع‌دستی، مشهد را به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی برگزید. سفری دو روزه که مشاهده ظرفیت‌ها، فعالیت هنرمندان خوش‌ذوق و خلاق سنگ‌تراش آن، تعدد کارگاه‌ها و بازارهای تولید و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در مشهد، وجود سنگ‌های زیبا و نیز دیگر استعدادهایی که در نهایت به حق موجب شد مشهد پس از حدود دو ماه در کنار وجود رقبای سرسختی همچون بانکوک (تایلند) و بمبئی (هند)، که بدون شک در این زمینه حرف‌ها برای گفتن دارند، به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید