115286

دیپلمات: رقابت مافیای اقتصادی بر سر معادن لاجورد «بدخشان»

دنیای معدن - دیپلمات نوشت: رقابت مافیای اقتصادی بر سر کنترل معادن بدخشان، ائتلافی ناهمگون را به وجود آورده که در مواردی طالبان، فرماندهان محلی و برخی مقامات ارشد دولتی را در یک صف قرار داده است.

شمال شرق افغانستان، سرزمین نامدار بدخشان دارای معادنِ سرشارِ سنگ ها، مواد معدنی و سنگ های قیمتی و اشرافی است.

معدن لاجورد بدخشان که در شهرستان های «کران» و «منجان» قرار دارد، درسال های اخیر با بدتر شدن وضعیت امنیتی در منجلابی از بی سرنوشتی و در بیداد هیولای فساد اداری، جان می کَند و معدن لاجورد در این شهرستان به شکل خودسرانه توسط گروه های مسلح غیر مسئول استخراج می شود. اما اکنون گروه طالبان بیشترین سود را از استخراج این معادن می برند.

قاچاق سنگ های قیمتی به پاکستان

دیپلمات گزارش داد: این سنگ های با ارزش که زمانی توسط هنرمندان فراعنه و رنسانس باارزش ترین سنگ ها گزارش شده بودند اکنون به پاکستان قاچاق می شود جایی که که بسیاری خریدار این سنگ های قیمتی معامله گران چینی هستند و پول آن یک منبع قابل توجهی از منابع مالی برای شورشیان به شمار می رود.

یافته های یک پژوهش اخیر توسط نهاد بین المللی گلوبال ویتنس نشان داد که درآمد گروه های مسلح، از جمله طالبان از معدن کوچکی در ولایت بدخشان، برابر با کل درآمد افغانستان از بخش معدن این کشور است.

رقابت مافیای اقتصادی بر سر معادن بدخشان

گلوبال ویتنس در تحقیق تازه اش نوشته که رقابت مافیای اقتصادی بر سر کنترل معادن بدخشان، ائتلافی ناهمگون را به وجود آورده که در مواردی طالبان، فرماندهان محلی حزب جمعیت اسلامی و برخی از مقامات ارشد دولتی را در یک صف قرار داده است.بر اساس یافته های این نهاد، رقابت گروه های مسلح بر سر کنترل معادن، پای طالبان را به بدخشان کشانده و حالا این گروه به بزرگ ترین سهام دار معدن لاجورد این ولایت بدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید