114913

فولاد به کمک دولت می‌آید

دنیای معدن -بی‌شک خام‌فروشی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان دولتی در بخش معدن به شمار می‌رود به‌طوری‌که دولت یازدهم مبارزه با خام‌فروشی را یکی از سیاست‌های اصلی خود قرار داد و تمام تلاش خود را برتوسعه زنجیره ارزش در بخش معدن متمرکز کرد.

اجرای طرح‌های توسعه در بخش صنایع معدنی یکی از سیاست‌هایی بود که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) آن را در دستور کار خود قرار داد، البته تکمیل پروژه‌هایی که از دولت دهم به ارث رسیده بود نیز نقش مهمی در این موضوع ایفا می‌کرد. سال‌های گذشته و در دولت پیشین، بی‌توجهی به صادرات مواد خام معدنی، توانست سود فراوانی را راهی جیب واسطه‌ها و همچنین کشورهای خریدار از جمله چین کند. صادرات سنگ‌آهن مصداق بارزی از این موضوع است.

اما دولت یازدهم با استفاده از تدبیر و با ایجاد امید میان بخش‌های فعال اقتصادی از جمله بخش معدن، توسعه زنجیره ارزش در بخش معدن را در اولویت خود قرار داد تا در کنار جلوگیری از خام‌فروشی بتوان شاهد، ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغالزایی و افزایش صادرات باشد.

هرچند در ابتدا تصمیم مبارزه با خام فروشی منجر به اعتراضات مختلف از سوی برخی فعالان معدنی شد اما با سقوط قیمت‌های جهانی و رکود بازار خرید و فروش محصولات معدنی، فعالان معدنی به ویژه بخش خصوصی نیز اظهارات خود را همسو با دولت دانستند.

با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴، بی‌شک تولید این محصول یکی از اتفاقاتی است که دولت می‌تواند با کمک آن از خام‌فروشی جلوگیری کند. در این میان اجرای ۷طرح فولادی که نیازمند خوراک اولیه یعنی سنگ‌آهن است باعث می‌شود تا فعالان حوزه سنگ‌آهن بیش از هر زمان دیگری وارد بازارهای داخلی شود و در نهایت به جای صادرات سنگ‌آهن با قیمتی ارزان، شمش فولادی، اسلب، ورق و... راهی بازارهای صادراتی می‌شود. با توجه به پیش‌بینی برخی کارشناس‌ها در حوزه فولاد، بازار این محصول معدنی از انتهای سال ۲۰۱۶میلادی با تغییرات مثبت همراه می‌شود.

کتایون ملکی/ روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید