114909

ریسک‌پذیری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی

دنیای معدن -دستیابی به اقتصادی مقاوم بدون گام برداشتن به سوی تقویت سرمایه‌گذار و تولیدکننده داخلی و همکاری دولت در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری میسر نیست.

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از سال ۱۳۸۰ با اهداف بلندپایه‌ای که تنها به یک مورد آن یعنی «کاهش خطرات سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی» اشاره می‌شود، تشکیل شد.
بر هیچ متخصص و کاردان حوزه معدن پوشیده نیست که ریسک‌پذیرترین مرحله در فرآیند معدنکاری، بخش اکتشاف است. محدوده‌هایی که باید تنها و با توجه به شرایط سطحی، زمین شناسی منطقه و ظرفیت‌یابی‌های دوربرد انتخاب شوند و مرحله به مرحله با انجام عملیات اکتشافی به سوی کشف ذخایر معدنی گام بردارند.
به‌طور قطع احداث کارخانه و بهره‌برداری از معادنی با ذخایر مشخص و اکتشاف شده با یک فرآیند بازارسنجی و امکان‌سنجی ساده خطرپذیری بسیار ناچیزی نسبت به بخش اکتشاف را می‌طلبد و درواقع در بخش اکتشاف است که سرمایه‌گذار باید با تکیه بر دانش فنی و شواهد زمین‌شناسی برای محدوده‌ای هزینه کند که هنوز هیچگونه عملیات اکتشافی در آن نشده است.
حال سوال اینجاست که نقش حمایتی صندوق در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در مرحله اکتشاف چگونه و با چه کیفیتی نمایان می‌شود؟ نتیجه کارشناسی‌هایی که پس از نامه‌نگاری‌ها و پرسشنامه‌های متعدد و پشت‌سر گذاشتن مراحل اداری گوناگون از سوی صندوق رخ می‌دهد تا چه اندازه منطبق بر «کاهش خطرات سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی» و شواهد فنی هستند؟ صندوق چه میزانی از پوشش را برای محدوده‌هایی که به ظاهر دارای ظرفیت هستند، در نظر خواهد گرفت؟ هزینه عملیات اکتشافی چقدر منطبق بر واقعیت و با در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای تعیین می‌شوند؟ عملیات مورد نیاز تا چه حد با نگاه بر کشف ذخایر بزرگ معدنی تعیین می‌شوند؟
چه میزان از هزینه‌های واقعی که از سوی یک سرمایه‌گذار برای صندوق استفاده شده قابل تشخیص است؟ به عنوان مثال به تمامی مراحل پیش از صدور پروانه اکتشاف شامل پرداخت حق‌الارض، اخذ استعلام از مراجع ذیربط، استخدام مسئول فنی، تهیه طرح اکتشاف، هزینه‌های کارشناسی، نظارت بر عملیات و... اشاره می‌شود که هیچ جایی در برآوردهای کارشناسی صندوق ندارند. ضرایب منطقه‌ای و سختی شرایط و بسیاری عوامل دیگر را می‌توان برشمرد که در عمل هزینه‌های سنگینی را می‌طلبند که در برآوردهای صندوق بیمه هیچگونه جایگاهی ندارند.
باید گفت ریسک‌پذیری در زیرپوشش بیمه قرار دادن طرح‌های معدنی در این مرحله وجود ندارد و دوم اینکه برآورد هزینه‌ها و عملیات انجام شده و موردنیاز، انطباقی با آنچه موجود است، ندارد. امیدواریم با تغییر این رویه و نگاهی نو و حمایت دولت، این نهاد مهم و تاثیرگذار در توسعه بخش معدن بتواند شایسته‌تر در جهت دستیابی به اهداف و رسالت‌های خود گام بردارد تا معدنکاران نیز با اقبال بیشتری از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید