114778

شرکت های ایرانی می توانند در بخش معدن با ارمنستان همکاری کنند

دنیای معدن -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های ایرانی می توانند با توجه به مزیت های موجود معدنی کشور ارمنستان، فعالیت های مشترکی را در این زمینه انجام دهند و برای ارتقای سطح روابط تلاش کنند.

محمدرضا نعمت زاده در دیدار « لئون یولیان » وزیر انرژی و منابع طبیعی کشور ارمنستان با وی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی علاقه مند به ارتقای سطح روابط اقتصادی با ارمنستان است و این امر در قالب همکاری های معدنی و فعالیت مشترک می تواند عینیت پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود : براساس ظرفیت موجود در ایران و کشورهای اوراسیا در آینده نزدیک می توان گسترش همکاری ها را مشاهده کرد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد تا در زمینه انرژی و هیدرو کربن ها و تولید و انتقال برق مذاکرات جدی و رو به گسترشی با کشور ارمنستان داشته باشد.
نعمت زاده یادآور شد: تهران - ایروان در حوزه تجارت به نقطه قابل قبول نرسیده اند و انتظار می رود با توسعه تجارت و سرمایه گذاری، ضمن حذف موانع موجود به نفع دو کشور گام برداشت.
وی درباره توسعه همکاری های صنعتی با ارمنستان گفت: ارمنستان به صادرات کالاهای تولیدی کشورمان مبادرت کرده و مازاد آن را به کشورهای اورآسیا صادر می کند.
به گفته نعمت زاده ایران از ظرفیت های خوبی در شرکت های مهندسی برخوردار است و می توان در پروژه های مهندسی و زیر بنایی همکاری های خوبی با کشور ارمنستان داشت.
براساس این گزارش؛ « لئون یولیان » وزیر انرژی و منابع طبیعی کشور ارمنستان نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان یک کشور راهبردی ، دوست و یار نزدیک است که باید اقدام های مشترک اقتصادی انجام داد.
وی ضمن تاکید بر اینکه ارمنستان مرزهای مشترک خشکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار داشت : مرزها به منزله یک مزیت به حساب می آید که تولیدات ایرانی بدون پرداخت مالیات به ارمنستان وارد می شود.
وزیر انرژی و منابع طبیعی کشور ارمنستان پیشنهاد داد با تشکیل کارگروه مشترک، دو کشور بتوانند نوع همکاری های اقتصادی را به شکل دقیق مشخص کنند.
« لئون آهارونیان » رییس ایرانی اتاق مشترک ایران و ارمنستان به تازگی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا حجم مبادلات تجاری تهران- ایروان را نزدیک به 400میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود، می توان با برنامه ریزی لازم سطح همکاری های دو کشور را افزایش داد.
وی قیر نفت، روغن صنعتی، روغن سویا و اکسیدها را از اقلام صادراتی ایران به ارمنستان بیان کرد و گفت: گوسفند زنده، قراضه و ضایعات آلومینیوم و قراضه و ضایعات چدن، بیشترین کالاهای وارداتی ایران از این کشور است.
آبان ماه پارسال یک گروه 65 نفره تجاری به ریاست وزیر اقتصاد ارمنستان برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی به تهران سفر کرد و در اتاق ایران نیز به رایزنی با همتایان خود پرداخت.
به گفته آهارونیان، ارمنستان در سازمان جهانی تجارت (WTO) عضو است و با الحاق جمهوری اسلامی ایران به این سازمان، مبادلات تجاری دو کشور شکل مناسب تری پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید