114667

رفع مشکل کمبود خاک معدنی با بهره برداری از معدن مهدی آباد/ ظرفیت 200 میلیون تنی معدن

دنیای معدن -پاکت های مناقصه واگذاری پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد در حالی طی 31 تیر ماه جاری بازگشایی می شود که واگذاری پروژه مذکور به کنسرسیوم مزیت های فراوانی را برای فعالان این صنعت به ارمغان می آورد که از جمله مهمترین آن می توان به تأمین خاک معدنی مورد نیاز شرکت های فعال در این گروه اشاره کرد. بر این اساس در شرایطی که بسیاری از تولید کنندگان به دلیل کمبود خاک معدنی مورد نیاز بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند، می توانند مواد معدنی مصرفی خود را از معدن مهدی آباد تأمین کنند.

در همین ارتباط، یک کارشناس فعال در صنعت سرب و روی عنوان کرد: در حال حاضر صنعت سرب و روی با مشکل کمبود خاک معدنی مورد نیاز مواجه است و برنده مناقصه روز پنج شنبه هفته جاری می بایست با سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد مشکل اصلی صنعت را برطرف کند تا این مجموعه ها بتوانند با ظرفیت اسمی تولید فعالیت کنند.

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه بهره برداری از معدن مهدی آباد موجب افزایش 30 تا 40 درصدی ظرفیت اسمی تولید کنندگان صنعت سرب و روی می شود، ادامه داد: هفت کنسرسیوم شامل پنج کنسرسیوم داخلی و دو کنسرسیوم خارجی در این مناقصه شرکت کرده اند و در این بین برنده شدن سرمایه گذاران خارجی در مناقصه 31 تیر ماه جاری محتمل نیست. چرا که تاکنون سرمایه گذاران خارجی در صنعت سرب و روی سرمایه گذاری قطعی نکرده اند و تمام مذاکرات در حد حرف بوده است.

وی در خصوص میزان ذخیره و عیار مواد معدنی مهدی آباد اظهار داشت: مقدار ذخائر معدن مهدی آباد بسیار بیشتر از معدن انگوران است و در مقابل عیار آن کمتر است. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که معدن انگوران یکی از بهترین معادن در دنیا است و امثال معادن این چنینی در سطح جهان کمتر یافت می شود.

این کارشناس صنعت سرب و روی افزود: عیار خاک معدنی معدن انگوران در حالی به طور متوسط 24 می باشد که عیار معدن مهدی آباد حدود شش الی هشت است که البته این رقم با سرمایه گذاری کنسرسیوم برنده در مناقصه فردا می تواند به محدوده های بالاتری برسد. در مقابل اما طبق پیش بینی های انجام شده میزان ذخائر معدن مهدی آباد 200 میلیون تن می باشد که ظرفیت استحصال مواد معدنی تا 25 سال را دارد. همچنین ظرفیت معدن انگوران هشت تا 10 میلیون می باشد.

جمیلی در خاتمه گفت: واگذاری معدن مهدی آباد به کنسرسیوم تبعات مثبتی را برای تولید کنندگان در پی خواهد داشت و می تواند تحولی در صنعت ایجاد کند که البته این امر به حمایت دولت از سرمایه گذاری ها در این بخش و تلاش و همت کنسرسیوم بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید