114593

مطالعات معدنی به وسعت ۷۰ هزار کیلومتر

دنیای معدن -در پی تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزین شدن تولید محصولات معدنی به‌جای نفت و خروج از اقتصاد تک‌محصولی، توجه به معادن می‌تواند یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی باشد.

در این راستا استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه کمیته فعالیت‌های بخش معدن استان اظهار کرد: از لحاظ اکتشاف باتوجه به حضور شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی و با استفاده از ظرفیت‌های علمی کاشفان استانی و با توجه به اهمیت بخش معدن برای استان به پهنه‌های امیدبخشی رسیده‌ایم.
به گزارش صمت، از سیستان و بلوچستان علی اوسط‌هاشمی عنوان کرد: نگاه به بخش معدن از یک نگاه سنتی به نگاه علمی و صنعتی تغییر یافته که این موضوع خود نیز نویدبخش فردایی بهتر در زمینه فعالیت‌های معدنی است.
هاشمی در ادامه با اشاره به ذخایر معدنی استراتژیک استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هم‌اکنون در استان ذخایر معدنی استراتژیک از جمله طلا، آنتیموان و تیتانیوم و آهن وجود دارد که با توجه به تنوع مواد معدنی در استان، می‌تواند ارزش اقتصادی بالا و قابلیت صادرات از این طریق داشته باشیم.
وی در ادامه ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را عنوان کردند و مصداق ارزشمند اقتصاد مقاومتی همین بخش است و باید با قوت و قدرت و با استفاده از پشتوانه متخصصان و کارشناسان و مردم در این زمینه پیش برویم.


معدن باید سبب توسعه منطقه شود
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اهمیت معدن در اشتغالزایی عنوان کرد: مردم استان نیز در بخش معدن نقش داشته و حیات معدن باید به شکلی جریان داشته باشد که باعث اشتغال و توسعه در منطقه شود. خوشبختانه در زمینه مالکیت معادن قوانین و مقررات وجود دارد و ما اصل را بر تعاملات قرار داده‌ایم و برای آن ارزش قائل هستیم، زیرا مردم استان باید در این زمینه منفعت داشته باشند، به گونه‌ای که در مسیر احیا، کشف و استخراج معدن برای افراد تحصیلکرده مرتبط با این بخش باعث اشتغال شود. ما به بحث اکتشاف و توسعه استان می‌اندیشیم و در این راستا مردم هم باید همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه و خزانه ما فقط نفت نیست، اظهار کرد: از این‌رو باید به سرمایه‌های متعدد دیگر کشور نیز توجه شود. معدن نیز به‌عنوان یک ظرفیت، سرمایه و نعمت خدادادی در کشور است، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان این ظرفیت و سرمایه نهفته است. سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن ظرفیت‌های معدنی، خود را نشان می‌دهد، از این‌رو جریان اکتشاف شکل گرفته است، بنابراین با ایجاد انگیزه و امید در بین مردم و با هدف توسعه استان باید از این نعمت به نحو احسن استفاده کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به عملیات اکتشافی که در سطح استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های گسترده و اکتشافاتی که رخ داده و پهنه‌های امیدبخشی که شناسایی شده، باید به مرحله‌ای از صنعتی‌شدن دست پیدا کنیم که علاوه بر اینکه نیاز داخل را از برخی مواد معدنی تامین کنیم، صادرات نیز داشته باشیم. از این‌رو برای رسیدن به این هدف، نباید حلقه مفقوده‌ای در بخش معدن وجود داشته باشد و این امر مهم همکاری مردم استان را می‌طلبد. وی به موضوع انجام فعالیت‌های آموزشی و کسب دانش روز در بخش معدن اشاره کرد و گفت: امروزه باید تجربه و دانش و پشتوانه علمی و تجربی در کنار یکدیگر منجر به انجام فعالیت‌های تخصصی شود تا امکانات و ظرفیت‌های بالقوه در بخش معدن بالفعل شود. اوسط‌هاشمی در ادامه تصریح کرد: هیچ مانعی نباید جلوی اکتشاف را بگیرد، ضمن اینکه به محیط‌زیست و منابع طبیعی نیز باید توجه ویژه شود.
اوسط‌هاشمی ضمن اشاره به فناوری که در اکتشاف انجام می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون با همت شرکت‌های دولتی و خصوصی فناوری اکتشاف در استان وجود دارد و در گذشته اکتشاف تا عمق ۱۰۰ متر نیز انجام نمی‌شد ولی هم‌اکنون تا عمق ۱۰۰۰ متری نیز اکتشاف می‌شود.
همچنین استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در یک سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی گسترش صنایع معادن ایران برای شناسایی قابلیت‌های معدنی استان ۱۵۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف اعتبار صرف کرده است. اوسط‌هاشمی بر پیگیری بهره‌برداری از ۹ پروژه معدنی در سطح این منطقه تاکید کرد. وی افزود: در یک سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی گسترش صنایع معادن ایران به منظور پی‌جویی و شناسایی قابلیت‌های معدنی استان ۱۵۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف اعتبار صرف کرده است. این مسئول ادامه داد: هم‌اکنون کار شناسایی و پی‌جویی و مطالعات معدنی در طول ۷۰ هزار کیلومتر در استان در حال انجام است.
وی گفت: از این تعداد ۳۰ هزار کیلومتر از سوی شرکت ایمیدرو یا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در حال انجام است که ۱۵ هزار کیلومتر در مناطق مرزی و ۱۵ هزار کیلومتر در منطقه سراوان قرار دارد که به مرحله اکتشاف رسیده است، این مناطق شامل عناصر فلزی و غیرفلزی است.
هاشمی از قابلیت‌های معدنی به عنوان یک نعمت بزرگ و خزانه الهی نام برد که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد غیرنفتی داشته باشد.
وی همچنین با تاکید بر آموزش نیروهای معدنکار و نگاه توسعه‌محور و صادرات‌محور در ایجاد صنایع معدنی از صاحبان و شرکت‌های صنایع معدنی خواست تا در مناطق معدنی زمینه بهره‌مندی ساکنان روستاها را ایجاد کنند.


اکتشاف ۸۰ هزار کیلومترمربعی
همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در جلسه کمیته فعالیت‌های بخش معدن استان که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران شرکت‌های مرتبط در محل استانداری برگزار شد، اعلام کرد: ۱۳۵ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که بیشتر این معادن فعال هستند.
نادر میرشکار در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه اکتشاف در راستای شناسایی ذخایر معدنی و اقتصادی با استفاده از توان شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی دولتی و بخش خصوصی در استان در حال اجراست که در راستای این راهبرد بیش از ۸۰ هزار کیلومتر مربع از وسعت استان به منظور مطالعات اکتشافی در اختیار این بخش‌ها قرار گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌ها در حوزه اکتشاف فعالیت گسترده‌ای انجام داده‌اند و از سال ۹۲ تاکنون فازهای شناسایی و پی‌جویی انجام شده و در حال اکتشاف تکمیلی در بخش‌های مختلف استان هستیم.
توان استان در مطالعات تکمیلی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به مطالعات تکمیلی که در حوزه معدن در استان انجام شده است، گفت: هم‌اکنون با توجه به اینکه وارد فاز مطالعات تکمیلی شده‌ایم باید از توان شرکت‌های استانی و کارشناسان تحصیلکرده استان استفاده کنیم که در این زمینه ۱۰ شرکت استانی فعال شده‌اند.
میرشکار در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه معدن در استان ابراز کرد: در زمینه فعالیت‌های اکتشافی مشکلاتی نیز ازجمله معارضان محلی، مشکل تردد در برخی از محدوده‌های نوار مرزی و قرارگیری در محدوده‌ها در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست نیز وجود دارد که نیازمند هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط است تا ادامه عملیات اکتشافی انجام شود. این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در پایان اعلام کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تاکنون به دلیل انجام اکتشاف در استان ۱۴۵میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده و با پایان عملیات اکتشاف و پیش‌روی به بهره‌برداری باید به سمت روزی برویم که صنایع معدنی متعددی در استان داشته باشیم. لازم به یادآوری است استان سیستان و بلوچستان از نظر تنوع مواد معدنی از استان‌های شاخص کشور به‌شمار می‌رود که ۲۶ ماده معدنی در آن شناسایی شده است. مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهد این استان در کمربند فلززایی معدنی قرار گرفته که از اروپا آغاز و پس از گذشت از میناب (استان هرمزگان) و ارتفاعات جازموریان (کرمان - سیستان و بلوچستان) به سمت خاش و زاهدان امتداد پیدا می‌کند. بررسی‌های کارشناسان معادن نشان می‌دهد این استان پهناور در جنوب‌شرقی کشور، برخوردار از منابع غنی معدنی در زمینه کانی‌های فلزی و غیرفلزی است که قابلیت‌های معدنی آن به‌عنوان شاخص توانمندی‌های مهم توسعه استان به حساب می‌آید. استان سیستان و بلوچستان روی کمربند فلزی و معدنی جهان قرار گرفته و با داشتن ذخایر مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیرفلزی، دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در بخش معدن است.

دیدگاهتان را بنویسید