114502

راه‌اندازی مس کاتد طارم تا پایان سال

دنیای معدن -استان قزوین با در اختیار داشتن ظرفیت‌های معدنی فراوان و کانی‌های فلزی به‌ویژه مس، این بار در پی احداث کارخانه مس کاتد از سوی بخش خصوصی است تا بتواند خود را در ردیف استان‌های مس‌خیز کشور با واحد فرآوری در ابعادی قابل توجه قرار دهد.

به گفته دست‌اندرکاران استان قزوین، واحد فرآوری مس کاتد طارم در ابعاد و اندازه و ظرفیت‌های مس سرچشمه کرمان قصد راه‌اندازی و تولید دارد؛ البته با این تفاوت که این واحد فرآوری به‌عنوان نخستین کارخانه‌ای خواهد بود که به‌وسیله بخش خصوصی اداره خواهد شد. این امر می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال صدها نفر در استان قزوین و منطقه شود.


راه‌اندازی نخستین کارخانه مس کاتدی کشور
کارخانه مس کاتد طارم در استان قزوین تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، کارخانه‌ای که پس از مس کرمان می‌تواند یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور در زمینه این فلز سرخ به‌شمار رود. درباره ویژگی‌های این واحد فرآوری و زمان راه‌اندازی آن، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نخستین کارخانه مس کاتد از سوی بخش خصوصی تا پایان امسال در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.
علی پرزحمت در ادامه با اشاره به هزینه‌هایی که این واحد فرآوری تاکنون به همراه داشته است، عنوان کرد: برای احداث این مجموعه بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شده که با افتتاح آن برای ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم شغل ایجاد خواهد شد. پرزحمت با بیان میزان ظرفیت تولید این کارخانه یادآور شد: کارخانه مس طارم سالانه ۱۰ هزار تن مس کاتدی تولید و به بازار عرضه خواهد کرد. وی درباره راه‌اندازی این واحد فرآوری از سوی بخش خصوصی خاطرنشان کرد: این کارخانه از سوی بخش خصوصی در استان راه‌اندازی خواهد شد که درحقیقت با راه‌اندازی آن، نخستین کارخانه بخش خصوصی در زمینه مس خواهد بود.
این مقام مسئول در استان قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت این واحد فرآوری در سطح استان و حتی کشور عنوان کرد: این واحد پس از مس سرچشمه بزرگترین معدن تولید مس کاتدی کشور به‌شمار خواهد رفت که به‌وسیله بخش خصوصی اداره می‌شود و با افتتاح آن، زمینه اشتغال صدها نفر در منطقه را فراهم خواهد کرد.
پرزحمت با اشاره به اینکه این واحد فرآوری بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل ساخت را به خوبی سپری کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز ماشین‌آلات این واحد نصب و آماده بهره‌برداری است. همچنین بیش از ۷۰ درصد دانش و تجهیزات آن بومی بوده و در آینده یکی از واحدهای شاخص معدنی استان و کشور محسوب خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: ظرفیت کارخانه مس طارم قزوین به اندازه ظرفیت کارخانه مس سرچشمه کرمان است که امیدواریم با راه‌اندازی این کارخانه تغییر و تحولی در کانی‌های فلزی در استان قزوین به‌وجود بیاید.


آثار مس در قزوین
البته بهره‌برداری از معادن مس در استان قزوین قدمتی دیرینه دارد، حتی قدمت بهره‌برداری از مواد معدنی در منطقه قزوین با کشف کوره‌های ذوب مس و سرباره‌های مربوط به آن در حوالی روستای سگزآباد بوئین زهرا با قدمتی حدود ۴۹۰۰ سال پیش از میلاد به اثبات رسیده است. آثار متعددی از کانی‌های فلزی از قبیل سولفیدها و کربنات‌های مس (کالکوپیریت و مالاگیت) سولفید سرب و روی و آثاری از اکسیدهای آهن در منطقه وجود دارد. بیشتر این آثار معدنی ارتباط نزدیکی با فعالیت‌های ماگمایی دوران سوم زمین‌شناسی داشته و در بین نهشته‌های آذرین و آذرآواری تشکیل شده‌اند. از مهم‌ترین مناطق تمرکز این مواد معدنی می‌توان به مناطق طارم سفلی، تاکستان الموت و جنوب بوئین زهرا اشاره کرد.
در حال حاضر نیز استان قزوین پس از استان‌های کرمان با ۲۴ معدن کانسنگ مس، زنجان با ۱۲ معدن، سمنان ۱۰ معدن، آذربایجان‌شرقی۱۰ معدن و خراسان‌رضوی با ۹ معدن دارای بیشترین معادن مس در کشور است. براساس آمار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۴، ۵ معدن کانسنگ مس در استان قزوین دارای پروانه بهره‌برداری است که از این تعداد ۴ معدن فعال و یک معدن غیرفعال است. این معادن در استان قزوین همگی در دست بخش خصوصی قرار دارد. ذخیره این معادن مس سالانه ۵۰۰ هزار تن است.


معدن مس طارم
معدن مس طارم در منطقه چیزه در شمال استان قزوین واقع شده است. مجوز بهره‌برداری از این معدن با ذخیره قطعی ۴ میلیون تن و ذخیره احتمالی تا ۸ میلیون تن با عیار ۱/۷ در سال ۸۵ به تصویب رسیده است که با بهره‌برداری از این معدن سالانه ۴۵۰ تن سنگ مس و ۵ هزار تن مس خالص از این معدن استحصال می‌شود. در این منطقه ۳ معدن مس شناسایی شده که یک مورد با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال است اما در مجموع میزان ذخایر مس این منطقه بیش از ۱۱ میلیون تن برآورد شده است. لازم به یادآوری است که ۱۸۰ معدن در استان قزوین وجود دارد که البته بیشترین معادن استان، سیلیس و خاک‌های صنعتی هستند. به گزارش صمت، از معدن فعال استان قزوین، سالانه ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماده معدنی استخراج می‌شود که مهم‌ترین مواد استخراج‌شده آن به ترتیب اولویت شامل سیلیس، آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ تزئینی و شن و ماسه کوهی، روی، باریت، آلونیت (زاج سفید) کائولین، گچ و نمک، سنگ‌های آهکی، سرب و روی، مس، منگنز، آهن، بوکسیت و باریت است. البته معادن روی و زغال‌سنگ نیز در استان وجود دارند، اما مهم‌ترین معادن استان قزوین را معادن سیلیس و خاک صنعتی تشکیل می‌دهد. بنابراین با وجود معادن فراوان سیلیس در این استان، صنایع شیشه‌سازی، کاشی و سرامیک بیشترین رونق را دارند. از این‌رو این استان، جزواستان‌های تولیدکننده مواد اولیه کاشی و سرامیک در کشور به‌شمار می‌رود که البته با بهره‌برداری از واحد فرآوری مس کاتد طارم در زمینه فلز سرخ نیز در کشور در ردیف استان‌های مطرح قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید