114397

« جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی»، تنها جایزه مورد تایید سازمان بهره وری است

دنیای معدن - رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، تنها جایزه مورد تایید کامل سازمان ملی بهره وری ایران است.

رویا طباطبایی در چهارمین همایش جایزه بهر وری معدن و صنایع معدنی با بیان این مطلب تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر مدیران ایمیدرو با جدیت پیگیر تدوین و اجرای این مدل بوده اند و اکنون کمبودهای آن برطرف شده و به عنوان تنها جایزه مورد تایید کامل سازمان ملی بهره وری قرار دارد. وی با اشاره به اینکه بهره وری موتور غایی رشد اقتصاد جهان محسوب می شود، اظهار داشت: بدون بهره وری، هیچ برنامه ای نمی تواند رشد اقتصادی جهان را تضمین کند و الان بیش از هر زمان، بهره وری پیشران اصلی رشد و شکوفایی آینده خواهد بود
وی ادامه داد: سرمایه در بهره وری پول نیست، بلکه تجمیع یا انبار سرمایه گذاری هاست در حالی که در علم اقتصاد، سرمایه گذاری تنها در بخش ماشین آلات و ساختمان انجام می شود. بنابراین پول نقد ارزشی ندارد بلکه اختصاص پول به نوع ماشین آلات یا نوع ساختمانی معنی دارد. بنابراین در بخش معدن آنچه مهم است اینکه چه ماشین آلات یا ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه 120 پروژه برای اجرا در سال 95 از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، گفت: از این میزان، 10 پروژه سهم برنامه ملی ارتقای بهره وری است که یکی از آنها، اجرای چرخه مدیریت بهبود بهره وری در 10 بنگاه بزرگ اقتصادی است.
وی افزود: برای تداوم حضور بنگاه ها در چرخه مذکور، از مشاوران معتبر داخلی و خارجی بهره گرفته شده که در میان بنگاه های بزرگ، تعدادی از شرکت های صنایع معدنی همچون فولاد مبارکه اصفهان حضور دارند.
طباطبایی به عوامل ارتقای بهره وری اشاره کرد و گفت: استفاده درست از سرمایه های انسانی، از مهمترین عوامل رشد بهره وری و کاهش نابرابری ها است و به کارگیری نامناسب نیروی انسانی در جایگاه مناسب اعم از مدیران رده بالا تا کارمندان، منجر به کاهش بهره وری در کشور های توسعه نیافته شده است.
وی ادامه داد: استفاده بهینه از منابع، بازیافت، استفاده از فناوری روز دنیا، استفاده از عوامل جدید کسب و کار، توجه به ارتباطات جهانی، سرمایه گذاری بیشتر در نوآوری، تحقیق و توسعه، مهارت ها و آموزش ها از راهکارهای ارتقای بهره وری محسوب می شود. در عین حال، کاهش انباشت سرمایه کافی در حوزه دانش بنیان، نبود پژوهش های نوآورانه و کسب و کارهای جدید، از عوامل کاهش بهره وری در جهان طی سال های اخیر بوده است.
به گفته رئیس سازمان ملی بهره وری، از دلایل رشد بهره وری مناسب بخش معدن طی 15 سال اخیر (به جز سال های 91 و 92 که همه بخش ها با کاهش بهره وری مواجه بوده اند)، استفاده از فناوری های روز دنیا بوده و امیدواریم این بخش بتواند از فناوری های به روزتر استفاده کند.
وی ادامه داد: بنگاه های جوان صنایع معدنی باید یا به سرعت رشد پیدا کنند یا از بازار خارج شوند، زیرا در صورت تداوم فعالیت آنها و حمایت از آنها، در آینده به بنگاه های قدیمی بدون بهره ور تبدیل می شوند.
رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه 3 نوع بنگاه معدنی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: توجه به «بنگاه های بسیار بهره ور در سطح جهانی»، «بنگاه های بسیار پیشرفته ملی» و «بنگاه های دارای ظرفیت رشد و شکوفایی در بخش معدن»، می تواند رشد بهره وری بنگاه های معدنی را در کشور تضمین کند.
وی ادامه داد: 3 زمینه سیاستگذاری برای رشد بهره وری پایدار شامل «ترویج نوآوری در مرزهای جهانی و اشاعه تکنولوژی های جدید در مرزهای ملی»، «خلق محیط بازاری و فراهم کردن فضای شکوفایی و رونق برای بنگاه های بهره ور» و نیز « کاهش تخصیص نامناسب منابع به ویژه در تطابق مهارت ها» از اهمیت زیادی برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید