114325

در اولین کنفرانس بانکی، همایش بورس، بانک و بیمه مورد تاکید قرار گرفت:انتظارات نظام بانکی ایران از سیستم بانکی بین‌الملل

دومین پنل تخصصی اولین کنفرانس بانکی، همایش بورس، بانک و بیمه در کنفرانس بانکی همایش بورس، بانک و بیمه برگزارشد و در این پنل انتظارات نظام بانکی ایران از نظام بین الملل مورد تاکید قرار گرفت .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن دومین پنل تخصصی اولین کنفرانس بانکی، همایش بورس، بانک و بیمه که با عنوان روابط بین المللی بانک های ایرانی، انتظارات، نگرانی ها و ریسک ها با حضور علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن، ناصر هماپور مشاور پژوهشکده پولی و بانکی، پیتر کروشل مدیر و ناظر بانکی از آلمان، توماس کسلر نماینده موسسه هربرت اسمیت فریهیلز آلمان، مارک فیورلی از ساچه ایتالیا و مارک ورنگزیک مدیر اجرایی بانک مالی صادرات AKA آلمان در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد.
پیتر کروشل در این پنل با اشاره به فرصت های ایجاد شده برای همکاری های بانکی و رفع محدودیت های بانکی پس از اجرایی شدن برجام، گفت: متاسفانه هنوز بانک های خارجی برای همکاری های گسترده با ایران آماده نیستند.
وی با بیان اینکه امید فراوانی برای همکاری با ایران در زمینه بانکی و نقل و انتقال پول وجود دارد، تصریح کرد که برآیند برگزاری چنین همایش هایی، تدوین و دست یافتن به برنامه اقدامی برای همکاری با ایران در زمینه بانکی است.
مدیر و ناظر بانکی آلمان همچنین از حاضرین در این همایش برای شرکت در همایش استانداردهای بانکی که قرار است در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در برلین برگزار شود، دعوت کرد.
علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت و معدن دیگر سخنران این پنل بود. وی همایش امروز را اولین همایش برای همکاری های بانکی بین ایران و بانک های خارجی توصیف کرد که پس از ١٧٦ روز از اجرایی شدن برجام برگزار می شود.
بی خبری بانک های اروپایی از تحولات نظام بانکی ایران:
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: نظام بانکی بین المللی توقعات و انتظارات مختلفی از نظام بانکی ایران برای ارتقای سیستم و استانداردهای خود دارد. یکی از چالش هایی که ما با آن روبه رو هستیم، اجرای موضوعات و قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی و ضد تروریسم است.
وی افزود: در ماه های گذشته مجلس شورای اسلامی قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی و ضد تروریسم را تصویب کرده و نظام بانکی ایران نسبت به ماه های گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد.
به گفته افخمی، شفافیت های مالی و نرخ بهره از دیگر از موضوعات مهم برای توسعه نظام بانکی ایران است.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار داشت: موضوعاتی از قبیل انطباق قوانین بانکی با قوانین بین المللی، شفافیت و تغییر قوانین با همکاری دولت در ماه های گذشته انجام شده و می توانم بگویم که اکنون نظام بانکی ایران آماده همکاری های بین المللی است.
وی با بیان اینکه در طول ١٠ سال گذشته دو موضوع مهم رخ داده است، افزود: در سال های گذشته علی رغم اینکه رابطه نظام بانکی ایران با نظام بانکی بین المللی به طور کامل قطع شده بود اما نظام بانکی ایران به طور کامل در جریان روند اقدامات و توسعه نظام بانکی بین المللی بود؛ نظام بانکی ایران قابل انعطاف است و می توان خلا ایجاد شده را پر کرد.
افخمی تصریح کرد: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، بسیاری از بانک های اروپایی از آنچه که در ایران می گذرد، بی خبر هستند زیرا استانداردهای نظام بانکی ایران بسیار بالاست.
این فعال بانکی ادامه داد: بحران مالی سال های ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ که در سطح بین المللی رخ داد، چهره نظام بانکی دنیا را تغییر داد.
برخی تحریم‌های آمریکا بر روابط سایه انداخته است:
مارک ونگرزیک مدیر اجرایی بانک مالی صادرات AKA نیز در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه همچنان برخی از تحریم های آمریکا باعث شده تا بر همکاری های بانکی ایران و بانک های بین المللی سایه انداخته شود، گفت: آلمان و کشورهای اروپایی دیگر منتظر تصویب و اجرایی شدن قوانین مرتبط با پولشویی و ضد تروریسم در ایران بودند تا کار خود را با ایران آغاز کنند.
وی در عین حال گفت: نهادهای مالی و بانک های ایرانی کماکان تحرک چندانی بعد از برجام برای همکاری با بانک های بین المللی نداشته اند؛ از سوی دیگر بهتر است تا جزییات بیشتری مرتبط با شفافیت های مالی و گزارشدهی حسابرسی در نظام بانکی ایران به بانک های بین المللی معرفی شود.
از فقدان اطلاعات درباره نظام بانکی ایران رنج می بریم:
مارک فیورلی نماینده ساچه ایتالیا نیز در این پنل گفت: ما در ماه ژانویه و همزمان با سفر رئیس جمهور روحانی به رم، مذاکراتی با همتایان خود در ایران داشتیم و سرمایه گذاری در بخش های انرژی، نفت و پتروشیمی ایران را در ماه های گذشته آغاز کردیم. باید بگویم که ما از فقدان اطلاعات درباره نظام بانکی ایران و انطباق آن با استانداردهای بین المللی رنج می بریم.
وی با بیان اینکه، انطباق با استانداردهای داخلی ایران برای همکاری های بین المللی دشوار است، افزود: ما نیاز به حمایت همکاران داخلی در ایران داریم؛ ما در میانه روندی قرار داریم که از یک طرف تغییر قوانین، دادن تضمین های مختلف و آغاز مذاکرات برای انجام پروژه های مختلف در جریان است و از طرف دیگر همچنان قوانین محدود کننده ای برای نقل و انتقال پول و تجارت با ایران وجود دارد.
نظام بانکی بین المللی می توانستند پس از برجام ارتباطات خود را بهتر مدیریت کنند
توماس کسلر نماینده موسسه هربرت اسمیت فریهیلز آلمان دیگر سخنران این پنل بود. وی با بیان اینکه ایران و نظام بانکی بین المللی می توانستند پس از برجام ارتباطات خود را بهتر مدیریت کنند، گفت: آموزش بخشی از روندی است که باید در نظام بانکی ایران آغاز شود. تمامی هیات ها اتفاق نظر دارند که آموزش نیروی انسانی و ارتقای برنامه های نرم افزاری بخشی از روندی است که باید آغاز شود.
وی در عین حال تاکید کرد: تمامی انتظارات برای آغاز مجدد ارتباطات ایران با نظام بانکی بین المللی نباید متوجه ایران باشد بلکه باید ببینیم توقع و انتظار نظام بانکی ایران از نظام بانکی بین المللی چیست؟
کسلر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بانک های اروپایی برنامه اقدامی برای همکاری با ایران دارند یا نه، گفت: اروپایی ها ترجیح می دهند در هیات های جداگانه به تهران آمده و روابط خود را به صورت مرحله به مرحله با ایران جلو ببرند.
تغییر نظام بانکی ایران در سال های گذشته:
ناصر هماپور مشاور پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه این پنل خاطرنشان کرد که طی سال های گذشته تنها نظام بانکی بین المللی تغییر نکرده و باید بپذیریم که نظام بانکی ایران نیز تغییر کرده و امروز بسیاری از اعضای نظام بانکی ایران را بخش خصوصی تشکیل می دهد. جامعه بانکی غرب و جامعه بانکی بین المللی باید این موضوع را بدانند و درک کنند که دنیای بانکی در هر دو سمت تغییر کرده است.
وی تاکید کرد: در برقراری مجدد روابط بانکی بین المللی با ایران نباید همه چیز را از صفر شروع کنیم بلکه باید به تاریخچه آنچه طی سال های گذشته، انجام شده نیز توجه داشته باشیم.
هماپور در ادامه گفت: من معتقدم که باید به روند کاری که بین ایران و کشورهای اروپایی آغاز شده است، ادامه داده و ارتباط موثرتر و حرفه ای تری داشته باشیم و ارتباطات خود را افزایش دهیم.
وی افزود: همچنین در زمینه بازل ۲ و ۳ باید تلاش های خود را افزایش دهیم زیرا زمان در حال سپری شدن است و لازم است تا سال ۲۰۱۸ میلادی بازل ۳ اجرایی شود در این میان برخی بانک ها در ایران اجرایی کردن بازل ۳ را آغاز کردند .
وی خاطرنشان کرد: انتظارمی رود بانک های ایرانی، اروپایی و آلمانی با یکدیگر همکاری کرده و همکاری های اقتصادی را افزایش دهند تا بانک های آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی را در بازار ایران مشاهده کنیم این در حالی است که بانک های ایتالیایی و اسپانیایی کار خود را آغاز کرده اند و تلاش می شود تا مسائل عمده برطرف شود لذا امیدواریم که بانک های خارجی مانند گذشته با بانک های ایرانی همکاری کرده و تسهیل تراکنش های بانکی و نقل و انتقالات را سریعتر انجام دهند.
از تحولات جدید در نظام بانکی ایران خوشحالیم:
مارک فیورلی نماینده ساچه ایتالیا در پایان این نشست نیز گفت: امروز خبرهای خوبی شنیدیم و تحولات جدیدی اتفاق افتاده است که برای ما بسیار ارزشمند است که امیدواریم این روند مثبت و سازنده را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: همچنین پیشرفت های خوبی را در بازه زمانی کم شاهد بودیم به طوری که با بانک های ایرانی همکاری داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر اینکه صندوق هایی داریم که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند که این موضوع نشان دهنده این است که راه پیشرفت باز است و در پایان سال میلادی گزارش های بهتری ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید