114137

۳ میلیون تن صادرات سیمان، چشم‌انداز جدید انجمن کارفرمایان

دنیای معدن - ۸ شرکت سیمانی از بین تولیدکنندگان برای صادرات سیمان به عراق انتخاب شدند. تعداد شرکت‌هایی که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور صادرات سیمان به عراق معرفی کرده ۱۲ شرکت است که از بین این تولیدکنندگان تنها ۸ شرکت انتخاب شده و این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند ۳ میلیون تن کلینکر به عراق صادر کنند.

آنطور که فعالان صنعت سیمان اذعان می‌کنند انتخاب این شرکت‌ها براساس بعد مسافت و نزدیکی به مرزهای عراق بوده زیرا این امر صادرات را تسهیل می‌بخشد و هزینه حمل‌ونقل نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. این ۸ شرکت، سیمان ایلام، سامان غرب، ارومیه، هکمتان، سیمان خوزستان، بهبهان، سیمان نهاوند و کارون نام دارند.


جدول سهمیه‌بندی صادرات به عراق
به دلیل ممنوعیت کشور عراق مبنی بر واردات سیمان و براساس رایزنی‌های کشور با مسئولان عراقی مقرر شد تا انجمن کارفرمایان صنعت سیمان جدول سهمیه‌بندی صادرات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند و تنها آن دسته از شرکت‌هایی که از توان صادراتی لازم برخوردار هستند، انتخاب شوند. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور چندی پیش در گفت‌وگو با صمت درباره این موضوع اظهار کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت رایزنی شده تا شرکت‌هایی که در چند سال گذشته در زمینه صادرات توانمندی خود را نشان داده‌اند و از سویی به مرزها نزدیک هستند، شناسایی شوند و تنها این شرکت‌ها به منظور صادرات سیمان به کشورهای هدف اقدام کنند. عبدالرضا شیخان تصریح کرد: درصورتی که در کشورهای همجوار برای سیمان کشور تقاضا ایجاد شود میزان صادرات سیمان بین آن دسته از شرکت‌هایی که برای این کار تعیین شده‌اند، تقسیم می‌شود به عنوان مثال برای عراق، ۱۰ کارخانه سیمان تولید می‌کنند یا برای افغانستان، ۴ کارخانه سیمان درنظر گرفته می‌شود و این کارخانه‌ها باید جزء تولیدکنندگانی باشند که تاکنون در زمینه صادرات موفق عمل کرده‌اند. بدین ترتیب می‌توان به صادرات نظم داد و ارزش‌افزوده بالایی را در این صنعت ایجاد کرد.


تعیین۸ شرکت صادرکننده سیمان
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به تازگی اعلام کرده نام این ۸ شرکت به گمرک اعلام می‌شود تا صادرات کلینکر تنها از طریق این شرکت‌ها انجام شود. شیخان ادامه داد: شرکت‌هایی که مسافت کمتری با عراق دارند و از سوابق بیشتری در صادرات برخوردار هستند به عنوان شرکت‌های دارای امکان صادرات به عراق مشخص شده‌اند. به گفته وی، این سهمیه‌بندی برای ماه جاری است و ممکن است در ماه‌های آینده تغییراتی در آن ایجاد شود. شیخان همچنین درباره اعتراض برخی شرکت‌های سیمانی در این زمینه گفت: نامه‌نگاری‌هایی از سوی تولیدکنندگان سیمان با وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد و باید ببینیم چه تصمیمی در این باره گرفته می‌شود. وی با بیان اینکه انجمن سیمان در سهمیه‌بندی صادرات سیمان نقشی نداشته، گفت: این انجمن تنها گزارش کارشناسی ارائه کرده و در این‌باره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌گیری شده است. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره اعتراض برخی سرمایه‌گذاران برای ایجاد آسیاب در عراق و تولید سیمان در این کشور نیز افزود: برای ایجاد این آسیاب‌ها حدود یک سال و نیم زمان نیاز است و با توجه به مذاکرات انجام شده، مشکل این سرمایه‌گذاران نیز برطرف خواهد شد.


صادرات ۳ میلیون تن کلینکر به عراق
در همین حال مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان به صمت گفت: انجمن کارفرمایان صنعت سیمان حدود ۱۲ شرکت را در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد و از بین این شرکت‌ها، ۸ شرکت را دارای مزیت صادراتی تایید کرده و ابلاغ کرد. مرتضی لطفی تصریح کرد: این ۸ شرکت در مجموع می‌توانند ۳ میلیون تن صادرات به عراق داشته باشند که این ۳ میلیون با توجه به میزان صادرات این شرکت‌ها در سال گذشته به آنها ابلاغ شده است. لطفی اظهار کرد: قیمت صادراتی سیمان با توجه به ممنوعیت عراق مبنی بر نبود واردات سیمان به این کشور مشخص نشده بود اما به تازگی کلینکر با قیمت ۳۰ دلار برای هر تن فوب مرزهای پیش‌بینی شده، سیمان فله ۳۵ دلار و سیمان پاکتی ۴۰ دلار تعیین شده و ابلاغ شده که البته در تعیین قیمت‌ها نیز انجمن صاحب نظر بوده است. مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با بیان اینکه شرکت‌های تعیین شده به منظور صادرات بر اساس نزدیک بودن به مبادی خروجی و پایین بودن هزینه حمل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده‌اند عنوان کرد: ۸ شرکتی که به منظور صادرات سیمان به عراق انتخاب شده‌اند بر اساس نزدیکی بودن به مرزها و داشتن مزیت صادراتی تعیین شدند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به سیمان ایلام، سامان غرب، ارومیه، هکمتان، سیمان خوزستان، بهبهان، سیمان نهاوند و کارون اشاره کرد. لطفی با اشاره به شرکت‌های دیگر تولیدکننده سیمان که در فهرست ارائه شده انجمن کارفرمایان صنعت سیمان قرار داشتند، ادامه داد: البته شرکت‌هایی که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان معرفی کرده ۱۲ شرکت بوده که سیمان سپاهان و شهرکرد نیز جزو فهرست این شرکت‌ها بودند اما به دلیل بعد مسافتی مجاز نشدند. مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به میزان صادراتی که در۶ ماه سال گذشته و ۲ ماه نخست سال جاری صادر کردند قیمت سیمان صادراتی را ابلاغ کرد و هفته گذشته عملیاتی شد که بر این اساس رقمی معدل با ۷ دلار افزایش قیمت سیمان صادراتی داریم.


نزدیکی صادرکنندگان به عراق
در همین حال مدیر بهره‌برداری سیمان فارس خوزستان به صمت می‌گوید: با مشخص شدن این ۸شرکت تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان معترض شده‌اند و درخواست‌های خود را نیز به وزارتخانه اعلام کرده‌اند و دلیل این اعتراض‌ها هم این است که کارخانه‌هایی که به کشور عراق سیمان صادرات سیمان انجام می‌دادند ۲۵ یا ۲۶ کارخانه بودند که درحال‌حاضر ۸ شرکت انتخاب شدند.
محمد متشرع گفت: این ۸ شرکت به وسیله انجمن کارفرمایان صنعت سیمان انتخاب شده‌اند و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مورد تایید قرار گرفته‌اند. یکی از معیارهای انتخاب این ۸ شرکت نیز این بوده که این تولیدکنندگان به دلیل نزدیکی به مرز عراق برای صادرات انتخاب شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید