113993

رونق بازار مسکن؛ 3 تا 5 سال دیگر

می توان امیدوار بود که 3 تا 5 سال آینده بازار مسکن رونق واقعی را تجربه کند و تحول فوق العاده یی در بازار مسکن روی دهد. البته هم اکنون نیز روزنه های امیدی در بازار مسکن وجود دارد

کاهش نرخ سود سپرده بر تحولات بازار مسکن موثر است و موجب می شود میزان تقاضای بالقوه برای خرید مسکن افزایش یابد. با توجه به آنکه بخشی از خرید یک واحد مسکونی باید به صورت نقد و مقداری با دریافت اعتبار و پرداخت ماهانه اقساط بانکی تامین می شود. تقاضای خرید همچنین تبدیل به احسن کردن از طرف صاحبان واحدهای موجود در صورتی می تواند محقق شود که قدرت خرید متقاضیان بهبود یابد.
اما این سوال همواره مطرح می شود که نسبت تسهیلات به کل هزینه خرید یک واحد مسکونی چقدر است؟ اگرچه اعطای این وام ها مثبت تلقی می شود اما به دلیل آنکه این تسهیلات حداکثر 20درصد از هزینه خرید یک واحد را تامین می کنند این تاثیر اندک است در واقع تسهیلات کنونی مسکن برای خرید واحدهای مسکونی کوچک مناطق حاشیه یی تهران مناسب است و نمی تواند کمکی برای خرید خانه در مناطق متوسط یا بالای تهران باشد، این درحالی است که در کشورهای دیگر 80 تا 95درصد از قیمت یک آپارتمان از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و دوره بازپرداخت آنها نیز بیشتر از بانک های ایران است اما در کشورمان معکوس است و حداکثر 5 تا 20درصد مبلغ یک واحد مسکونی از سوی بانک پرداخت می شود بنابراین تحول فوق العاده یی با روند فعلی امکان پذیر نیست و باید قدرت خرید مردم افزایش یابد و مانند گذشته روال آرام را طی می کند و میزان تحول نیز اندک است.
اگر فرآیند سرمایه گذاری و خصوصی سازی واقعی در اقتصاد صورت گیرد (نه فرآیندی که شرکت های خصوصی به مدیران ارشد واگذار شود و بعد از مدتی به علت ضعف های مدیریتی ورشکستکی شود)، نرخ تسهیلات و سپرده کاهش یابد و حجم وام ها و مبلغ آنها افزایش یابد، سرمایه گذاری خارجی توسط نهادهای بین المللی یا سرمایه گذاران ایرانی ساکن خارج رشد کند، می توان امیدوار بود که 3 تا 5 سال آینده بازار مسکن رونق واقعی را تجربه کند و تحول فوق العاده یی در بازار مسکن روی دهد. البته هم اکنون نیز روزنه های امیدی در بازار مسکن وجود دارد اما تا زمانی که موارد ذکر شده اجرایی نشود، نمی توان شاهد بازگشت بازار مسکن به دوران رونق سال های گذشته بود.

منبع: خبر اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید