113887

ماموریت ویژه آخوندی برای خرید اعتباری ۵ میلیون تن سیمان

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت از ماموریت ویژه وزیر راه و شهرسازی برای خرید اعتباری ۵ میلیون تن سیمان از تولیدکنندگان داخلی خبر داد.

جعفر سرقینی در نشست خبری با اشاره به رشد ۴۷ درصدی صادرات صنایع معدنی در دو ماهه اول امسال، گفت: این رشد عمدتا به مس و فولاد برمی گردد ولی در بخش سیمان کاهش ۳۰ درصدی و در بخش کاشی و سرامیک کاهش ۳۳ درصدی صادرات را شاهد هستیم.

معاون امور معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: مجموع صادرات صنایع معدنی عمدتا مدیون فولاد و مس است. البته کل صادرات مس کاتد در سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار بوده در حالی که در دو ماهه ابتدای امسال ۴۷۰ میلیون دلار صادرات مس کاتد صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تکمیل طرح زنجیره تولید فلزات در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با تکمیل زنجیره صادرات روز به روز این زنجیره پرارزش تر شود.

سرقینی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در واحدهای سیمانی بروز کرده اند، گفت: علی رغم همه این مشکلات، هیچ واحد سیمانی ورشکسته نشده و برهمین اساس دولت تسهیلات لازم را برای تحریک تقاضا در بازار داخل برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته و هفته گذشته نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور جلسه ای برگزار شده تا با به کاربستن راهکارهایی بتوان سیمانی ها را از وضعیت کنونی نجات داد.

وی اظهار داشت: براساس تصمیم معاون اول رئیس جمهور، مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی قراردادی ۵ میلیون تنی را برای خرید اعتباری سیمان از واحدهای تولیدی با انجمن تولیدکنندگان سیمان به امضا برساند تا پروژه ها رونق بگیرند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه ۸۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون واحدهای تولیدی تا ۸۵ درصد ظرفیت خود کار می کنند که بر این اساس با تحریک تقاضای داخلی و کاهش هزینه های بندری به منظور افزایش صادرات، تلاش داریم تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

وی، اظهارنظرهای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در خصوص عدم تامین مواد اولیه موردنیازشان را تنها یک هیاهو دانست و گفت: فولاد مبارکه موظف شده تا یک میلیون تن ورق مورد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل را تامین کند که بر این اساس، هم اکنون ۳۹۹ هزار تن ثبت سفارش ورق های موردنیاز این بخش از تولید انجام شده است.

سرقینی تصریح کرد: در جلسه ای که روز گذشته با تولیدکنندگان لوله و پروفیل داشته ایم، بنا بر این شده تا از ظرفیت تولید فولاد مبارکه استفاده کنند و البته فولاد مبارکه هم مکلف است به تعهدات خود عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید