113749

بنگاه‌های املاک همچنان خالی از مشتری!

باوجودی که فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن آغاز شده است اما بازهم در بنگاه‌های املاک مشتری چندانی حضور ندارد.

هرچند که الان فصل نقل و انتقالات و مراجعه مستاجران و مالکان به بنگاه‌های املاک است اما بازهم در مراجعه به بنگاه‌ها مشتری چندانی حضور ندارد که این موضوع می تواند ناشی از تعداد زیاد بنگاه‌های املاک و یا تمدید قراردادهای اجاره از سوی مستاجران و مالکان باشد.

براین اساس، بنگاه‌های املاک هم نسبت به وضعیت موجود شکایت می‌کنند و می‌گویند با وجودی که الان باید بیشتری برای اجاره یا خرید و فروش مراجعه کند اما تاکنون تغییر چشمگیری را نداشته و تعداد مراجعات نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی نداشته است.

از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد امسال هم اجاره بها مبلغی افزایش پیدا کرده است و باوجودی که نرخ خرید و فروش آپارتمان تغییر چندانی نداشته اما بازهم اجاره بها پیشتاز بوده و با نرخ های بالاتری نسبت به سال گذشته تعیین شده است.

آمارها حاکی از آن است که در خرداد ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۷ درصد و ۱۰.۵ درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن اغلب یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

بنابراین امسال مستاجران باید اجاره بهای بیشتری را نسبت به سال گذشته بپردازند که تصمیمات اخیر در حوزه کاهش سودسپرده ها هم بر این امر تاثیر گذار خواهد بود. در واقع کاهش سود سپرده های بانکی به ۱۵ درصد، میل مالکان را برای دریافت اجاره بها افزایش می دهد.

هرچند که کاهش درآمدها در سال های گذشته از عواملی بوده که همواره مالکان را به دریافت اجاره بها سوق داده است اما این عوامل هم هرچند اندک می تواند تاثیر خود را بر بازار مسکن داشته باشد.

اجاره بهای واحدهای ۶۰ متری در برخی محله‌های تهران

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، در بوستان سعدی - بین خوش و قصرالدشت برای واحدی ۵۸ متری ۴۰ میلیون تومان رهن و ۳۰۰ هزار تومان اجاره دریافت می شود در پاسداران - شهید عراقی واحدی ۶۰ متری ۱۵۰ میلیون تومان رهن داده می شود.

همچنین برای واحدی ۶۰ متری در خیابان قیطریه - اندرزگو یکخوابه نوساز ۱۱۵ میلیون تومان رهن تعیین شده است و در خیابان نامجو واحدی ۶۰ متر و دوخوابه با پارکینگ وانباری با شرایط ۱۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

مالک واحدی ۵۷ متری در پونک ۴۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره برای واحد خود تعیین کرده است و در خیابان دولت واحدی ۵۸ متری یک خوابه با نرخ ۲۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

در فردوس شرق برای واحدی ۶۰ متری و یکخوابه ۲۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است و در رسالت - شهید کرد واحدی ۶۰ متری و دوخوابه با شرایط ۲۵ میلیون تومان رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

در خیابان پیروزی خیابان شیوا آپارتمان ۶۰ متری و یکخوابه طبقه ۴ بی آسانسور با پارکینگ ۲۴ میلیون تومان رهن داده می شود و درخیابان فلسطین شمالی برای واحدی ۶۰ متر یکخوابه طبقه۴ باآسانسور ۱۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید