113656

نشست کمیسیون معدن اتاق ارومیه برگزار شد

دنیای معدن -با ریاست رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی و حضور نادر قاضی پور نماینده مجلس شورای اسلامی، نشست کمیسیون معدن اتاق ارومیه برگزار شد.

کمیسیون معدن اتاق بازرگانی صنایع و معادن ارومیه به ریاست رضا جمشیدی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارگان های مربوطه برگزار شد.

نیاز امروز معادن استان، ایجاد واحد های فرآوری با تکنولوژی های نوین است.
رضا جمشیدی در ابتدای جلسه با بیان مشکلات موجود در پیش روی معادن استان گفت: نشست امروز کمیسیون معدن با هدف برنامه ریزی و تدوین برنامه پنج ساله ششم بخش معدن برگزار می شود تا راهکارهای لازم برای داشتن یک برنامه جامع بدست آید.
وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهور به استان، پیشنهاداتی از سوی کمیسیون در قالب 4 بخش "سرمایه گذاری و احداث واحدهای فرآوری سنگ های ساختمانی"، "فرآوری سنگ آهن"، فرآوری تیتانیوم" و "احداث واحدهای فرآوری طلا" به ایشان تقدیم شد.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ارومیه تصریح کرد: استان آذربایجان غربی از نظر تنوع معادن یکی از استان های سرآمد کشور است و در بخش استخراج نیز مشکلی در بین معادن و معدن کاران استان وجود ندارد ولی متاسفانه بدلیل نبود تکنولوژی و واحدهای فرآوری مناسب باعث عقب افتادن استان و نبود بهره وری مناسب در این زمینه هستیم در حالی که میتوان در صورت بهبود این وضعیت زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرد.
جمشیدی گفت: یکی از مشکلات استان در این زمینه عدم سرمایه گذاری و حمایت دولتی مناسب برای ایجاد واحدهای فرآوری مناسب بهمراه تکنولوژی های جدید در طول 40 سال گذشته بوده است که در این میان وجود موانع رودرروی سرمایه گذاران از جمله عدم حمایت بانک ها نیز بی تاثیر نبوده است.

آذربایجان غربی هیچ مشکل امنیتی برای سرمایه گذاران ندارد
غلامرضا بابایی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی گفت: استان به لحاظ داشتن معادن مختلف و هم مرزی با 3 کشور ، در مقایسه با سایر استان ها از مزیت های بهتری برخوردار است.
وی افزود: انتخاب سرمایه گذاری مناسب با دقت نظر بر شرایط و محل در این شرایط میتوان در بهبود بهره وری مثمر ثمر باشد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی تصریح کرد: مشکلاتی در زمینه سرمایه گذاری در استان وجود دارد که مشکلات امنیتی را بعنوان دلیل آن ذکر می کنند که با توجه به وضعیت مناسب استان از لحاظ امنیت، بهانه ای بیش نیست.

با ایجاد واحدهای فرآوری مناسب میتوان برای جذب توریست هم اقدام کرد
رحمان وهاب زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: استان میتواند محلی برای نمایش توانمندی های فرآوری سنگ و جذب توریست در این زمینه باشد همانطور که کشور چین با داشتن واحدهای فرآوری علاوه بر صادرات مناسب اقدام به جذب توریست نیز می کند.
وی افزود: تاکنون برای ایجاد یک سرمایه گذاری بزرگ و مناسب در استان، قدم مناسبی برداشته نشده ولی میتوان با تعامل بین ارگان ها در این زمینه اقدام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات پیش روی واحدهای معدنی عدم تلاش برای رعایت اصول زیست محیطی و کاهش آلایندگی بوده است.
وهاب زاده گفت: معدن کاران ما عملیات خود را بصورت سطحی انجام می دهند در حالی که این اتفاق در کشورهای پیشرفته بصورت عمقی انجام میشود، علاوه برآن برداشت های بی رویه و غیراصولی و بهره برداری های بی رحمانه سبب نابودی محیط زیست و مشکلات بیشتر در این زمینه شده است.
وی افزود: منابع طبیعی طی 2 سال گذشته بیش از 300فقره با مساحت بیش از 600 هکتار پروانه معدن واگذار کرده است.

اطلس معدن آذربایجان غربی باید بروزرسانی شود
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان و اعضای کمیسیون باید با بررسی های موشکافانه و دقیق اهداف و نکات مناسبی برای برنامه 5 ساله مشخص و تدوین کنند تا بتوانیم در مجلس شورای اسلامی برای تصویب تلاش کنیم.
وی افزود: ادارات بیمه، مالیات، محیط زیست و ارگان های ذیربط باید با همکاری با سرمایه گذاران بخش معدن و معدن کاران تعامل داشته باشند تا در بهبود وضعیت این بخش در رسیدن به سود مناسب سهیم باشند.
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از درخواست های ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان یکی از وظایف این سازمان، بروزرسانی اطلس معدن استان آذربایجان غربی است که میتواند در شناسایی و سرمایه گذاری مناسب مثمرثمر باشد.
قاضی پور گفت: با شناسایی و ساماندهی معادن استان، باید سرمایه گذاری مناسب و با فناوری های جدید صورت گیرد تا در این زمینه پیشرفت مناسبی حاصل شود.

در ادامه این نشست تعدادی از سرمایه گذاران بخش معدن و معدن کاران به بیان دیدگاه ها، نظرات و مشکلات موجود در این زمینه پرداختند و درخواست داشتند تغییر بعضی قوانین سختگیرانه و موانع موجود برداشته شود.

نماینده سازمان تامین اجتماعی نیز با اشاره به قانون جدید بخشودگی جرایم گفت: مدیران واحدها میتوانند با پرداخت بدهی خود در 18 ماه از بخشودگی 85 درصدی جرایم برخوردار شوند ضمن اینکه این بخشودگی با پرداخت بدهی بترتیب در 24، 30 و 36 ماه بترتیب 75، 65 و 50 درصد خواهد بود و فرصت مناسبی برای مدیران خواهد بود.

شایان ذکر است، استان آذربایجان غربی با داشتن معادن غنی و مختلف یکی از استان های دارا در این زمینه است که بدلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و موانع موجود در این زمینه نتوانسته بهره وری مناسب داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید